SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Trasa pre bratislavské metro ešte nezarástla

O podzemnom vlaku Bratislava sníva už 40 rokov. Po jeho stopách sa dá isť len pešo

V Petržalke zostali po výstavbe metra len takéto stopy.V Petržalke zostali po výstavbe metra len takéto stopy. (Zdroj: Staré Mesto)

Prechádzka krížom cez Petržalku, kadiaľ mala viesť rýchlodráha, trvá dva a pol hodiny.

BRATISLAVA. Koridor, ktorým malo ísť bratislavské metro, nájdete ľahko. Stále je naň vyhlásená stavebná uzávera.

A hoci sa dráha kedysi skutočne začala stavať, Bratislava na metro čaká už 40 rokov. Aj pre výstavbu Petržalky totiž vtedy vláda rozhodla, že nosným systémom v Bratislave bude rýchlodráha.

Namiesto metra chodník

Prechádzka koridorom od Starého mosta po Janíkov dvor trvá pešo 2,5 hodiny. Na mieste rýchlodráhy je vyšliapaný úzky chodníček.

Stretávame psičkárov, mamičky s kočíkmi i dve staršie panie v plavkách, ktoré sa opaľujú na deke. V tieni stromov, ktoré by padli pri výstavbe, sa zase pred poludňajším slnkom skrývajú bezdomovci. Nespia, zvuk fotoaparátu ich hneď vyprovokuje k nadávkam.

„Vlastivedná“ vychádzka na základe mapy kultových miest Bratislavy prilákala asi 30 ľudí. Počas nej zastavujeme na siedmich zastávkach, kde malo stáť metro.

metroplan_res.jpg

Už sme sa mohli voziť

info
Metro
História
  • 1974: schválili rozvoj MHD založený na rýchlodráhe;
  • 1988: metro začali stavať;
  • 1990: národný výbor
    rozhodol zastaviť práce;
  • 1997: mesto založilo
    spoločnosť Metro, zmluvu s vybraným konzorciom
    pre spory nepodpísali;
  • 2001: plánujú projekt metra,
    prepojeného na električky a železnicu. V roku 2003 projekt pre financie padol;
  • 2004: zámer vybudovať
    električku do Petržalky.

„Do roku 1989 sa projekt metra musel skrývať pod názov rýchlodráha, pretože v tom čase mohla mať metro iba metropola. Podľa ruských noriem metro mohlo mať len mesto s viac než miliónom obyvateľov,“ hovorí Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.

Metro, teda rýchlodráhu pre vozidlá ruského typu aj skutočne začali stavať. „Prvá etapa zo stanice Lúky – Juh po stanicu Dunaj mala byť otvorená v roku 1997,“ dodáva Martinko.

Vláda na to skutočne uvoľnila päť miliárd korún, po páde režimu sa však práce zastavili. Dôvodom bol podľa Martinka nielen odpor voči všetkému ruskému, ale aj otvorenie trhu pre firmy zo Západu aj ľahký typ metra bez vodiča.

400 miliónov

„Na projekty metra sa celkovo minulo asi 400 miliónov korún a dnes je už jasné, že z nich vyžila celá jedna generácia projektantov, pričom sa do konca 90. rokov nevybudovalo nič iné ako hrubá stavba depa v Janíkovom dvore a jama tiahnuca sa pozdĺž Chorvátskeho ramena a Jantárovej cesty od Janíkovho dvora až po Kutlíkovu ulicu,“ píše portál Imhd.sk.

V ruine depa sa prechádzka končí. „Garáž“ pre rýchle vozy je plná vody a odpadkov. A metro dnes podľa Martinka chýba, doprava sa zahusťuje. "Takýto výkonný dopravný systém chýba hlavne pre riešenie Petržalky, pretože toto 120-tisícové sídlisko bolo stavané s tým, že bude obsluhované metrom," hovorí Martinko.

sm-0807-006f-metro5.rw_res.jpg

Depo v Janíkovom dvore.

FOTO - SME

Metro nebude

O metre sa prestalo hovoriť pred desiatimi rokmi. Aspoň sčasti ho má nahradiť električka do Petržalky. Na vybudovanie trate dnes treba 250 miliónov eur, ktoré chce mesto získať z fondov Európskej únie. Obnoviť z eurofondov pre električku tak chcú i Starý most. Ministerstvo dopravy už podľa TASR poslalo magistrátu list, že naň nasmeruje 90 miliónov eur.

Prechádzka po stopách metra

metro1_res.jpg
Začína sa pri Starom Moste na petržalskej strane.

metrobeton_res.jpg

Ako prvé si obzrieme zvyšky stavby.

sm.0807-006f-metro3.rw_res.jpg

Koridor smeruje na Námestie Hraničiarov.

metromartinko_res.jpg

Dozvieme sa, ako to celé začalo. Peter Martinko vľavo.

sm-0807-006f-metrok.rw_res.jpg

Koridor pri Námestí Hraničiarov je ešte vidieť, rovnako ako aj sondy.

metro5bezd_res.jpg

Stretávame psíčkarov i bezdomovcov.

metro7_res.jpg

Aj tieto panely vraj ostali na Chorvátskom ramene po výstavbe metra.

metro8_res.jpg

Pri trase vyrástol aj kostol.

metro9_res.jpg

Zeleň pri Technopole nezastavali pre metro.

metro10_res.jpg

Trasa vedie pomedzi bytovky.

metro12_res.jpg

Pokračujeme na koniec Petržalky.

metro13_res.jpg

Tam sa nachádza obrovské depo.

metrodepo_res.jpg

Je plné vody a odpadkov.

Prečítajte si aj o prechádzke Podhradím.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 147
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 31 857
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 685
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 187
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 020
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 579
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 955
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 841
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 541
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 699
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu