SME

Spochybňujú bezpečnosť mosta

Konzorciá okolo Zippu a okolo Doprastavu navrhli v súťaži o most Košická okrem rozličných cien aj rôznu výstavbu. Doprastav má s mostami už skúsenosti, postavil Nový most, Lafranconi a Prístavný. Staval aj diaľničné mosty. Zipp zatiaľ mosty nestaval, ...


Takúto ohradu pre umelý ostrov doplavili remorkérmi na miesto, kde je pilier Mosta Lafranconi. Rúry v spodnej časti napustili vodou, ohradu potopili, zasypali štrkom potom bágrovali jamu na pilier. FOTO – ARCHÍV

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Konzorciá okolo Zippu a okolo Doprastavu navrhli v súťaži o most Košická okrem rozličných cien aj rôznu výstavbu. Doprastav má s mostami už skúsenosti, postavil Nový most, Lafranconi a Prístavný. Staval aj diaľničné mosty. Zipp zatiaľ mosty nestaval, má skúsenosti len s budovami. V Bratislave sa podieľal na Národnej banke, Polus City Centre, budove SPP na Plynárenskej a centrály VÚB.

SkryťVypnúť reklamu

Most Košická – zrúti sa?

Doprastav chce najskôr na brehu Dunaja postaviť oblúk, na ktorom má most visieť, tento oblúk potom plánuje otočiť z brehu ponad Dunaj a upevniť na opačnej strane. Na laná z oblúka potom budú vešať časti mostovky, začne sa od pilierov.

Konzorcium okolo Zippu plánuje postaviť pomocné piliere na oboch brehoch Dunaja a oblúk stavať od nich smerom do stredu priamo ponad rieku. Stredné časti doplavia na člnoch a zdvihnú žeriavom. Na laná z tohto oblúka potom budú pripevňovať časti mostovky, opäť od pilierov smerom do stredu nad rieku.

Zipp obviňuje svojho konkurenta a tvrdí, že jeho technológia je nebezpečná, pretože oblúk je veľmi ťažký a mohol by sa celý zrútiť do rieky. Oslovili sme odborníkov zo Slovenskej technickej univerzity aj z Ústavu stavebníctva. Povedali, že takýto spôsob výstavby nie je výnimočný, vo svete sa používa. Nesie v sebe riziká rovnako ako iné spôsoby. Potvrdili však, že otáčanie je veľmi náročné. Ako pri každej stavbe treba presne prepočítať každý montážny krok.

SkryťVypnúť reklamu

„Prvou chybou je, že sa neurobila verejná súťaž už pri projekte. Takto sa nedá hospodáriť so štátnymi financiami. Pri ostatných mostoch cez Dunaj bolo viacero súťažných návrhov, tie sa predložili odbornej verejnosti na diskusiu a kritiku. Na most Košická bol jeden projekt,“ hovorí odborník na mosty Ľubomír Bolha z STU.

Tri mosty Doprastavu

Každý most na Dunaji sa staval inou technikou. Najstarším bratislavským mostom je Starý most, pôvodný bol postavený ešte v roku 1891. Keď ho počas vojny Nemci vyhodili do vzduchu, zrekonštruovali ho vojaci Červenej armády. Ostatné mosty staval Doprastav. Nový most sprevádzkovali v roku 1972. Ako prvý postavili pilier, na ktorom stojí reštaurácia. Jeho základy siahajú do zeme do hĺbky 137 metrov. Na laná na tomto pilieri sa potom vešali časti mostovky, ktoré sa doplavili loďami. Do dokončenia mosta sa mostovka ešte opierala o dočasné podpery, ktoré dopravili na člnoch a pod mostom ich potopili. Po dokončení mostovky podpery odstránili.

SkryťVypnúť reklamu

Piliere na ostrovoch

V roku 1983 bol otvorený Prístavný most. Tu je jeden pilier priamo v Dunaji. Stavali ho tak, že v strede rieky vytvorili umelý ostrov, do neho potom bagrovali jamu na pilier, steny spevnili betónom. Mostovku, teda cestu aj koľajisko, stavali postupne od jedného brehu na druhý.

Od roku 1990 sa dá cez Dunaj prejsť aj po Moste Lafranconi. Na miesto piliera v rieke pri stavbe dopravili na remorkéroch ohradu s rúrami. Na mieste rúry naplnili vodou a ohradu potopili, potom ju naplnili štrkopieskom a začali bagrovať jamu pre pilier. Naň sa postavil zárodok mostovky, ktorá sa odtiaľ stavala smerom k brehom, kde už boli na pilieroch jej ďalšie časti.

ANDREA HAJDÚCHOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  2. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  3. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  5. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  6. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  7. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  8. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 721
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 135
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 13 022
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 963
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 416
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 6 285
  7. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 776
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 565
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu