SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Spochybňujú bezpečnosť mosta

Konzorciá okolo Zippu a okolo Doprastavu navrhli v súťaži o most Košická okrem rozličných cien aj rôznu výstavbu. Doprastav má s mostami už skúsenosti, postavil Nový most, Lafranconi a Prístavný. Staval aj diaľničné mosty. Zipp zatiaľ mosty nestaval, ...


Takúto ohradu pre umelý ostrov doplavili remorkérmi na miesto, kde je pilier Mosta Lafranconi. Rúry v spodnej časti napustili vodou, ohradu potopili, zasypali štrkom potom bágrovali jamu na pilier. FOTO – ARCHÍV

Konzorciá okolo Zippu a okolo Doprastavu navrhli v súťaži o most Košická okrem rozličných cien aj rôznu výstavbu. Doprastav má s mostami už skúsenosti, postavil Nový most, Lafranconi a Prístavný. Staval aj diaľničné mosty. Zipp zatiaľ mosty nestaval, má skúsenosti len s budovami. V Bratislave sa podieľal na Národnej banke, Polus City Centre, budove SPP na Plynárenskej a centrály VÚB.

Most Košická – zrúti sa?

Doprastav chce najskôr na brehu Dunaja postaviť oblúk, na ktorom má most visieť, tento oblúk potom plánuje otočiť z brehu ponad Dunaj a upevniť na opačnej strane. Na laná z oblúka potom budú vešať časti mostovky, začne sa od pilierov.

Konzorcium okolo Zippu plánuje postaviť pomocné piliere na oboch brehoch Dunaja a oblúk stavať od nich smerom do stredu priamo ponad rieku. Stredné časti doplavia na člnoch a zdvihnú žeriavom. Na laná z tohto oblúka potom budú pripevňovať časti mostovky, opäť od pilierov smerom do stredu nad rieku.

Zipp obviňuje svojho konkurenta a tvrdí, že jeho technológia je nebezpečná, pretože oblúk je veľmi ťažký a mohol by sa celý zrútiť do rieky. Oslovili sme odborníkov zo Slovenskej technickej univerzity aj z Ústavu stavebníctva. Povedali, že takýto spôsob výstavby nie je výnimočný, vo svete sa používa. Nesie v sebe riziká rovnako ako iné spôsoby. Potvrdili však, že otáčanie je veľmi náročné. Ako pri každej stavbe treba presne prepočítať každý montážny krok.

„Prvou chybou je, že sa neurobila verejná súťaž už pri projekte. Takto sa nedá hospodáriť so štátnymi financiami. Pri ostatných mostoch cez Dunaj bolo viacero súťažných návrhov, tie sa predložili odbornej verejnosti na diskusiu a kritiku. Na most Košická bol jeden projekt,“ hovorí odborník na mosty Ľubomír Bolha z STU.

Tri mosty Doprastavu

Každý most na Dunaji sa staval inou technikou. Najstarším bratislavským mostom je Starý most, pôvodný bol postavený ešte v roku 1891. Keď ho počas vojny Nemci vyhodili do vzduchu, zrekonštruovali ho vojaci Červenej armády. Ostatné mosty staval Doprastav. Nový most sprevádzkovali v roku 1972. Ako prvý postavili pilier, na ktorom stojí reštaurácia. Jeho základy siahajú do zeme do hĺbky 137 metrov. Na laná na tomto pilieri sa potom vešali časti mostovky, ktoré sa doplavili loďami. Do dokončenia mosta sa mostovka ešte opierala o dočasné podpery, ktoré dopravili na člnoch a pod mostom ich potopili. Po dokončení mostovky podpery odstránili.

Piliere na ostrovoch

V roku 1983 bol otvorený Prístavný most. Tu je jeden pilier priamo v Dunaji. Stavali ho tak, že v strede rieky vytvorili umelý ostrov, do neho potom bagrovali jamu na pilier, steny spevnili betónom. Mostovku, teda cestu aj koľajisko, stavali postupne od jedného brehu na druhý.

Od roku 1990 sa dá cez Dunaj prejsť aj po Moste Lafranconi. Na miesto piliera v rieke pri stavbe dopravili na remorkéroch ohradu s rúrami. Na mieste rúry naplnili vodou a ohradu potopili, potom ju naplnili štrkopieskom a začali bagrovať jamu pre pilier. Naň sa postavil zárodok mostovky, ktorá sa odtiaľ stavala smerom k brehom, kde už boli na pilieroch jej ďalšie časti.

ANDREA HAJDÚCHOVÁ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 301
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 626
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 796
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 583
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 732
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 371
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 255
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 124
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 968
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 730
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu