SME

Šéf bratislavského dopravného podniku: Treba viac revízorov

ĽUBOMÍR BELFI varuje, že možno odstavia ďalšie staré koľajové trate.

Ľubomír Belfi si prezerá dodatok k zmluve o strážení areálov podniku.Ľubomír Belfi si prezerá dodatok k zmluve o strážení areálov podniku. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Generálny riaditeľ dopravného podniku a bývalý šéf TA3 Nové trolejbusy či električky chce nakupovať z eurofondov.

Ste riaditeľom dopravného podniku, poznáte MHD? Jazdíte ňou?

„Občas, ale nie pravidelne, sú to skôr inšpekčné cesty.“

Čo ste zistili počas takejto inšpekcie?

„Nemám v úvodzovkách šťastie na problémy s revízormi, ale myslím, že sa hromadnej doprave venuje príliš veľa pozornosti v tom negatívnom smere. Keď sa preveziete napríklad z Rače do centra električkou, je to komfortné spojenie. Neviem si predstaviť, že by MHD jedného dňa skolabovala. Je to nepredstaviteľné. Myslím si, že je to veľmi dobrý prostriedok, aby sa ním ľudia mohli pohybovať.“

Keď je taký dobrý, prečo ním nejazdíte?

„Nemám možnosť jazdiť električkou do práce. Nebudem sa tváriť, že každý deň tri hodiny presedím v MHD. Na inšpekcie máme v podniku ľudí.“

Bývate niekde, kde nejazdí MHD?

„Presne. Hromadná doprava sa dnes príliš démonizuje. Samozrejme, že vozidlá nie sú nové, nebudete mať teda pocit, že je všetko vyleštené. Aj v tomto smere sme urobili zmenu, ktorá je pozitívna. Máme aj negatívne ohlasy, ale považujeme ich za subjektívne, jedným z nich je napríklad téma klimatizácie.“

Len málo vozidiel ju má.

„Máme 480 autobusov, z ktorých v prevádzke môže byť denne 380 a z toho zhruba len 60 autobusov má klímu, električky a ani trolejbusy ju nemajú vôbec. My za to ale nemôžeme, a to nie je alibizmus. Trolejbusy a električky sú jednoducho staré. Aj klimatizované autobusy predstavujú problém. Keď je klíma zapnutá a autobus zastane na zastávke, otvoria sa všetky dvere a horúci vzduch prúdi dovnútra vozidla. Niektorým ľuďom je pre klímu zima, alebo si otvoria okno v klimatizovanom autobuse. MHD jazdí široké spektrum ľudí, nedá sa vyhovieť všetkým. To sú ale sekundárne veci, primárne sú samotné linky a grafikony.“

Primárne sú aj nové vozidlá, stále chýbajú.

„Keď sme nastúpili pred rokom, presne 1. júla, stav bol naozaj kritický. Mali sme dokonca problém s výplatami, ktorý sme ťažko riešili. Situáciu sa nám podarilo stabilizovať. Hospodársky výsledok, ktorý mal byť podľa predpokladov ku koncu minulého roka mínus 12 miliónov, sme zosekali na 3,5 milióna, pričom 1,7 milióna sme vyplatili ako odstupné. V tejto situácii ale prioritne potrebujeme modernizovať vozový park, dopravný podnik však na to nikdy nemal vlastné zdroje. Nákupy sa realizovali cez úvery a dnes ich splácame z kapitálových výdavkov.“

Mesto dodnes nemá ani nízkopodlažnú električku.

„Nové električky, trolejbusy a autobusy by stáli v korunách asi 10 miliárd. Je nepredstaviteľné, aby mesto malo tieto prostriedky na nákup vozidiel. Preto sa teraz sústreďujeme na prostriedky z eurofondov. V spolupráci s mestom pripravujeme projekty na nákup nových vozidiel. Počty ešte nie sú presne dané, možno to bude 20, možno 40 električiek a 80 trolejbusov. Naplánovaná je aj rekonštrukcia niektorých koľajových tratí, napríklad na Hlavnej stanici a tiež trať v Dúbravke.“

Čo v prípade, ak peniaze z eurofondov nezískate?

„Dopravný podnik nemá vyčlenené finančné zdroje. Trať na Hlavnej stanici je v takom kritickom stave, že už sa nedá ani opraviť a podobná situácia hrozí v Dúbravke. Ak nezískame peniaze, budeme hľadať iné zdroje, no nie som kúzelník. Koľajové trate sme schopní v šetriacom režime prevádzkovať vďaka pravidelnej údržbe. Je to možné udržiavať len do istého času, raz sa to však zlomí.“

Nehrozí na jeseň odstávka trate v Dúbravke?

„Dúfajme, že to nie je ešte také dramatické. Upozorňujeme, že to môže dospieť do takého stavu, aký je dnes na Hlavnej stanici. Nemáme peniaze na akékoľvek práce navyše. Okrem toho nám neplánovane pribudol havarijný stav v tuneli.“ (Prasklina v električkovom tuneli – pozn. red.)

Aký je hospodársky výsledok podniku za prvý polrok?

„Je veľmi dobrý, no práve tunel nám nepríjemne zahral do karát. Snažíme sa preto ešte viac šetriť, ako sme plánovali v tomto roku.“

Koľko bude stáť oprava tunela?

„Prvá etapa stála 670-tisíc eur. Potom sme však stáli pred dilemou, ako postupovať ďalej. Ide o starú stavbu z vojnového obdobia, nad ktorou už roky prebieha výstavba a dochádza tam k priesakom. Stáli sme pred rozhodnutím, či vykonať komplexnú prehliadku. Dali sme tunel skontrolovať radarom a vyšiel z toho výsledok, že sú tam ďalšie tri miesta, ktoré sú ešte horšie, ako bolo to prvé. Celá oprava môže vyjsť až na dva milióny eur.“

Je možne, že tie praskliny spôsobila stavebná činnosť v tesnej blízkosti tunela?

„Podľa odborníkov je logické, že keď tam niekto hĺbi studne a stavia garáže, môže prísť k narušeniu. Treba si uvedomiť, že to bol tunel, ktorý bol stavaný za vojny. Tých 70 rokov v kombinácii so stavebnou činnosťou spôsobilo, že odvodňovacie systémy sa poupchávali a vytvorili sa tam dutiny. Voda sa tam drží a v silných mrazoch nastávajú problémy.“

Vráťme sa k tomu hospodárskemu výsledku. Aký je?

„Sme asi 2 milióny eur v pluse, čo je oproti plánu lepšie o 350-tisíc eur, ale čerpanie, výnosy a ani náklady nie sú rovnomerné každý mesiac. V minulom roku sa nám podarilo ušetriť 10 miliónov eur.“

Na čom konkrétne šetríte?

„Na všetkých položkách.“

Prepúšťali ste.

„Vlani sme prepustili asi 260 zamestnancov, tým nám ale pribudlo v rozpočte 1,7 milióna eur výdavkov na odstupné.“

Neprijímali ste žiadnych nových ľudí?

„Keď som nastúpil, bolo tu 3300 zamestnancov, teraz je ich okolo 2900.“

Ale nedávno ste prijímali nových revízorov.

„Chceli by sme mať asi 40 revízorov, predtým ich bolo približne 25. Napríklad v Brne, ktoré je porovnateľné, majú revízorov omnoho viac. Jednoducho sú potrební. Vieme, že veľa ľudí cestuje načierno. Môžete to riešiť buď technikou, no na to treba peniaze, alebo zvýšením počtu revízorov. Zatiaľ sa nám to však veľmi nedarí, keďže kritériá na výber sme sprísnili a mnohí na pohovoroch neprešli náročnými psychologickými testami.“

Prečo ste podali trestné oznámenie na galériu revízorov združenia Tribus?

„Považovali sme to za svoju povinnosť, ak sa niekto chváli tým, že vás oberá o tržby a ešte organizuje ľudí, ktorí takto jazdia. Nech teda konajú orgány na to určené.“

Oni však odmietajú platiť za MHD, lebo je podľa nich pridrahá a neefektívna.

„Čo je to pridrahá? Ja nie som zodpovedný za to, že niekto má plat len taký a nie inakší. A tie výpočty, že autom sa skôr oplatí ísť, tie robia ľudia, ktorí nemajú elementárne znalosti. Niekto si vypočíta, že prejde kilometer a koľko ho stál benzín, no neráta s tým, že auto musel kúpiť, poistiť ho a hradiť ďalšie náklady. V cenách lístkov MHD sa predsa odrážajú všetky náklady.“

Na dopravný podnik však ide aj najväčšia dotácia z mestského rozpočtu.

„Ukážte mi jedno mesto na svete, ktoré nedostáva peniaze na verejnú dopravu. Tá nikde na svete nie je zisková. To by musel stáť lístok 3 eurá.“

Vlani ste zdražovali cestovné.

„Zabúdate však pripomenúť, že predtým sa sedem rokov nezdražovalo.“

Cena lístkov sa však menila pri prechode na euro.

„Inflácia za toto obdobie dosiahla až 17,5 percenta. Pre zvýšenie cien palív nám asi o niekoľko 100-tisíc eur narástli náklady oproti plánu a dodávateľ nám lacnejšiu naftu nedá.“

Nehrozí ďalšie zdražovanie?

„Máme nastavený určitý režim, aby sme to, čo je naplánované z hľadiska dopravnej obslužnosti zabezpečili, no nevieme významne zlepšiť kvalitu MHD novými vozidlami, lebo na to jednoducho nemáme. S odretými ušami udržiavame vozidlá v prevádzkyschopnom stave.“

Nepôjde teda cestovné hore?

„Vlani bol prijatý úzus, že sa budú každoročne zvyšovať predplatné cestovné lístky o percentuálnu mieru inflácie. To je odpoveď na vašu otázku, neuvažujeme o tom. Mesto si však zase objednalo viac výkonov ako zaplatilo. Sami sme znížili náklady o 1,6 milióna. Nemôžete však roky šetriť aj na údržbe, lebo sa to negatívne prejaví.“

Šetrenie sa netýka len vás. Mesto od každého očakáva, že bude viac šetriť, keďže samo nemá peniaze.

„V minulom roku sa nám podarilo ušetriť 10 miliónov eur a pokračujeme v tomto procese aj naďalej, ale aj šetrenie má svoje limity. Je nepredstaviteľné, aby sme napríklad v zime nekúrili. Keď sa nám trolejbusy rozpadnú pred očami, lebo práve tam je situácia najhoršia, nebudeme vedieť obsadiť výpravu v plnom rozsahu.“

ba-0803-004f-belfi.rw-r644_res.jpg

Zmluvu na stráženie areálov i dodatok Belfi obhajuje, na detaily si však počas rozhovoru nevedel spomenúť.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Nedá sa šetriť aj na tendroch? Mali ste súťaž na SBS, kde ste vylúčili firmu s ponukou lacnejšou o 600­tisíc eur, ako bola víťazná, lebo nemala certifikát hospodárskej mobilizácie.

„Vo všetkých súťažiach, ktoré sme robili, sme dosiahli nižšie náklady v porovnaní s minulosťou, či sa to týka upratovania, alebo esbéesky. Podmienka hospodárskej mobilizácie je v poriadku. Predstavte si, že by sa stala nejaká veľká tragédia. Prečo mám riadiť firmu, ktorá je objektom hospodárskej mobilizácie s nejakou esbéeskou, ktorá nemá všetky potrebné náležitosti? Musím mať istotu, že v prípade mimoriadnych okolností bude všetko v poriadku.“

No potom ostala v tendri jediná firma.

„Neostala. Viete, čo je pointa? Potrebnú dokumentáciu mohli získať aj ostatní uchádzači. A klamali, zavádzali, že im to nikto nechce dať, lebo o to nežiadali. Alebo o to žiadali päť minút pred tým, ako mali doniesť obálku. Keď nechcú byť lepší, mali smolu. Každý sa mohol na to pripraviť.“

Ale ministerstvo dopravy povedalo, že hospodárska mobilizácia nemusí byť podmienkou.

„To ma nezaujíma. Čo s tým má ministerstvo dopravy? Mohli ste sa niekoho opýtať aj na ministerstve kultúry. Povedal to nejaký chlapec deň pred voľbami (hovorca ministerstva dopravy – pozn. red). Bola to riadna súťaž, prebehla transparentne. Každý mal rovnaké podmienky, niektorí ich však nedokázali splniť. A možno niekto podhodnotil cenu úmyselne, lebo vedel, že nesplní podmienky.“

Prečo ste podpísali dodatok, kde sa mení cena?

„Aký dodatok? Ale prosím vás, aby sme sa potom nebavili o tomto tendri hodinu, lebo to potom nemá zmysel.“

Ide o dodatok, kde sa menia ustanovenia zmluvy ohľadne ceny. Pred tým tam nebolo, že za každý tretí a štvrtý výjazd platíte 33 eur.

„Neriešte veci skratkou. Keď je niečo vysúťažené a podpísané, tak nemôžete meniť podmienky. Cena za tieto služby sa nezvýšila.“

No podpísali ste dodatok, tak sa pýtame na čo?

„Nepodpisoval som dodatok, ktorý to mení, to mi nedávajte do úst. Toto je pre mňa už zabudnutá téma. Nemení sa podstata tej zmluvy.“

Predtým tam bola jedna paušálna cena, teraz sú tam ďalšie ceny za ďalšie výjazdy.

„Nečítate to dobre, určite sa tam nemení podstata tej zmluvy.“

Ľudia to dávajú do súvislosti so Smerom, keďže tá SBS mala výhody za prvej Ficovej vlády.

„To sú nezmysly.“

Mesto však samo razilo filozofiu, že ak súťaž vygeneruje jediného uchádzača, bude zrušená.

„Nevygenerovala jedného uchádzača, to je vaša skratka a už sa k tomu nevracajme. Keď sú tri podmienky a jednu nesplníte, prečo plačete nad tým, že ste neostali v záverečnom kole?“

Je však možné nastaviť podmienky tak, aby niekto konkrétny vyhral. (Víťazná firma Bonul získala certifikát mobilizácie od ministerstva hospodárstva v roku 2008. Ministrom bol vtedy Ľubomír Jahnátek zo Smeru, ktorý podľa denníka Pravda s majiteľom Bonulu Miroslavom Bödörom poľoval, pozn. red.)

„Ja som pri príprave ani netušil, že by toto mal byť problém. Máme ešte niečo?“

Dopravný podnik po rozhovore odkázal, že dodatkom objednali ďalšie služby. Viac tu: Tender na SBS nezrušili

Mesto pripravuje novú stratégiu parkovania s prednosťou pre MHD. Ste na to pripravení? Hovoria napríklad o expresných linkách od 1. apríla.

„Parkovaciu politiku určuje mesto, my sme len súčasťou systému. Čím viac ľudí bude cestovať mestskou dopravou, tým menej ich bude parkovať v meste. Závisí to najmä od finančných možností. Nedá sa to urobiť len tak, že luskneme prstom a urobíme expresné linky.“

Takže ak vám nenavýšia peniaze, tak to nebude?

„Všetko závisí od toho, ako sa nastaví rozpočet.“

Neskúšali ste teda nejaké trasy, nemáte ich vytipované?

„Ešte nie sme v tomto štádiu.“

Keď sme pri tých peniazoch, neuvažovalo sa o nejakej privatizácii, napríklad divízie autobusov?

„Nie. Ja som o tom neuvažoval a ani neviem, že by o tom niekto uvažoval. Hľadáme rôzne možnosti, ale situácia sa nedá takto riešiť. Z hľadiska racionalizácie si viem predstaviť, že by sa niektoré služby dali outsorcovať, ale divízia autobusov nie.“

Čo bude znamenať príchod električky do Petržalky? Preorganizuje sa celá petržalská MHD, budete rušiť linky?

„Celá určite nie. Prinesie to kvalitatívnu zmenu, zabezpečí sa lepšia obslužnosť, bude to rýchlejšie priame spojenie s mestom.“

To je jasné, ale zaujíma ma, čo to konkrétne spôsobí, zrušíte linky autobusové?

„Nehovoríme o žiadnom rušení. Pripravuje sa nový plán dopravnej obslužnosti a keď sa pripraví, aj v nadväznosti na petržalskú rýchlodráhu, určite to prinesie zmeny v štruktúre grafikonov.“

Tento rok ste upravovali električkové linky, plánujete niečo také aj s autobusmi?

„To všetko by mohlo vyplynúť z toho plánu. Roky sa to robilo čiastkovo a dokonca sa stávalo, že si niekto vyloboval obslužnosť nejakej časti. Vznikajú nové miesta v Bratislave, kde by mala MHD obslužnosť zabezpečiť. K novému linkovému vedeniu električiek sme boli donútení z titulu uzavretia tunela. Zniesli sme síce za to aj kritiku, ale čas ukázal, že cestujúci to prijali a nie je to problém.“

belfir_res.jpg

Ľubomír Belfi si myslí, že na zmeny liniek si cestujúci zvykli.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 299
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 498
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 016
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 693
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 533
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 041
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 265
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 900
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 672
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 484
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 385
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 177
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 032
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 914
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu