Staré lode
Parníček Devín a Propeler
zač. 20. storočia – Bočnokolesový parníček pre 300 osôb vyrobili v Regensburgu. Prevážal ľudí v Budapešti na Margitin ostrov.
1947 – loď začala premávať v Bratislave
1968 – ho prestavali na reštauráciu. Keď vyhorela, lodné teleso presunuli do Hrušovskej zátoky
Dnes kotví v Bratislave a slúži ako galéria.
Posledný propeler uviedli do prevádzky v roku 1978 pod menom Kamzík, dnes známy pod menom Propeler.
Medzi Starým Mestom a Petržalkou premával do roku 2003.
BRATISLAVA. Od konca 19. storočia zabezpečovalo dunajský prievoz v
Bratislave viacero lodí. Posledná, loď Kamzík, známa ako Propeler, ukončila prevádzku v roku 2003. Bola stratová.
Odvtedy funguje lodné spojenie medzi Starým Mestom a Petržalkou len príležitostne, naposledy si ho mohli Bratislavčania vychutnať počas tohtoročného Majálesu. Po oba dni stály na oboch stranách Dunaja rady ľudí.
Plány predstavia čoskoro
Od začiatku roka sa intenzívnejšie hovorí o možnom obnovení prevádzky bratislavského Propeleru, či parníčku Devín, plány postupne dostávajú konkrétnu podobu. Za optimálnych podmienok by mohol dunajské brehy spájať už v budúcom roku nový katamaran pre 60 osôb.
Zatiaľ len v podobe plánov je vyrobenie repliky parníčka Devín. Ten by mohol slúžiť ako výletná loď. Vzniknúť by mohla aj regionálna lodná linka Dunajbus.
Viac stanovíšť
O obnovu pravidelnej lodnej dopravy v Bratislave sa snaží spoločnosť Nautivia. Plánuje zriadiť novú mestskú lodnú linku, takzvaný propeler.
„Na tento účel bude použité nové, moderné plavidlo typu katamarán s kapacitou približne 60 cestujúcich, osobitne navrhnuté a postavené pre tento účel,“ hovorí konateľ spoločnosti Ľubomír Feješ.
Plavebná trasa však nebude spájať len historické centrum so Sadom Janka Kráľa v Petržalke, ako to bolo v minulosti. Zapojiť chcú aj Euroveu a Riverpark.
Tipy na splav
Malý Dunaj pre nováčikov
1-dňovky - Vrakuňa - Vlky Tomášov - Jelka
2-dňovky - Vrakuňa - Jelka Tomášov – Jahodná
Lode si skúste požičať na splavuj. sk, splavma.sk či na www.malydunajsplav.sk
Podľa Starého Mesta by nešlo o Propeler v pravom zmysle slova. „Uvažujeme nad kombináciou linky, ktorá pasažierov rýchlo prepraví medzi atraktívnymi miestami Bratislavy, spojenými riekou, bez starostí s parkovaním či prestupmi v MHD, ale zároveň poskytne výhľad na Bratislavu z rieky a bude tým pádom aj určitou atrakciou,“ povedal hovorca Starého Mesta Tomáš Halán.
Pravidelná mestská linka obnoveného Propeleru bude v prevádzke denne, s intervalom asi každých 45 min po celý rok s výnimkou zastavenia plavby na Dunaji. „Pokiaľ sa nám podarí zabezpečiť pristávanie Propeleru a nastupovanie cestujúcich v jednotlivých lokalitách, je možné spustiť prevádzku už v budúcom roku,“ hovorí Feješ.
Verejnosti projekt predstavia 22. augusta o 17.00 v Staromestskej sieni na Vajanského nábreží 3.
Pontóny
Na pristávanie lodí sú nevyhnutné pontóny. Práve o tie pred Euroveou sa práve sporia mesto a mestská časť Ružinov s Krajským úradom životného prostredia. Jeho nový šéf Peter Hanulík (Smer) nevidí dôvod, prečoby nové pontóny nemal povoliť.
Druhej strane prekáža, že pontóny majú vyrásť na rušnom nábreží, kde môžu lode zničiť pokojnú vychádzkovú zónu.
Feješ vraví, že ideálne by boli nové pontóny, ktoré by mali krytú čakáreň, predajňu cestovných lístkov, občerstvenie a doplnkové služby.
Dunajbus
Lode v meste
Propeler - loď Devín má spájať petržalský breh s bratislavským; presnú trasu ešte nemá.
Dunajbus - spojí Šamorín, Bratislavu a Hainburg.
V pláne je aj zriadenie regionálnej linky. Takzvaný Dunajbus by mal byť plniť funkciu prímestskej dopravnej a turistickej lodnej dopravy. Spájala by Šamorín a jeho okolie s centrom Bratislavy, až a ďalej do Hainburgu.
Podobne by turistické lodné spojenia mohli fungovať medzi Devínskou Novou Vsou a Devínom s centrom národného parku Donau Auen v Dolnom Rakúsku. Žitný ostrov okolo Šamorína možno cez plavebnú komoru v Čunove prepojiť loďami s oblasťou Sigetkoz v Maďarsku.
Farebný parníček
V pôvodnom pláne mal podľa Feješa ako obnovený propeler fungovať parníček Devín, teda replika lode, ktorá kotví na nábreží. Firma ju zverila neznámemu umelcovi Adolfovi Bencovi, ktorý ju natrel žltoou a červenou farbou a vystavuje tam svoje diela.
Loď je však pomalá a núkajú ju skôr na „romantické výhliadkové plavby“.
Na Malý Dunaj si môže trúfnuť každý
Rameno Dunaja, ktoré vytvára Žitný ostrov, tečie pomaly. Splavia ho aj začiatočníci či rodiny s deťmi.
BRATISLAVA. Za stavidlami pri Slovnafte sa od hlavného toku Dunaja oddeľuje Malý Dunaj. Pokojne, rýchlosťou od troch do piatich kilometrov za hodinu sa kľukatí nížinou. Lemuje ho pás lužného lesa, ktorý vytvára ilúziu, že sa plavíte v hustom lese. Za stromami sa rozprestierajú polia.
Okolo Malého Dunaja sú vodácke krčmy a táboriská, požičovne lodí, v obciach na okolí reštaurácie s rybacími špecialitami. V Jelke, Tomašíkove a Jahodnej sú zachovalé kolové vodné mlyny, v Kolárove plávajúci, lodný mlyn.
Malý Dunaj tečie okolo Mosta pri Bratislave, Malinova, Tomášova, Janíkova, Hurbanovej Vsi, Jelky, Blahovej, Dunajského Klátova a Jahodnej k Topoľníkom. Nakoniec pri Kolárove sa po takmer 120 kilometroch vlieva do Váhu. Vážsky Dunaj sa po ďalších 25 kilometroch v Komárne vlieva do Dunaja. Žitný ostrov, ktorý vytvára, je najrozsiahlejším riečnym ostrovom v Európe.
Splav na Malom Dunaji nie je náročný, vhodný je aj pre úplných začiatočníkov a rodiny s deťmi. „Je vhodnejšie, keď ide skupina, na vode je viac lodí a je to aj bezpečnejšie,“ hovorí Peter Tóth z požičovne člnov na Malom Dunaji. Pred splavom si možno urobiť krátky kurz, niekomu postačí úvodné školenie pred splavom. „Plaviť sa dá aj so sprievodcom, ale obvykle stačí inštruktáž,“ hovorí.
Dunajské rameno je splavné po celej dĺžke. Vybrať sa dajú trasy na rôznych úsekoch. Možno si vybrať jednodňovú, dvojdňovú alebo aj trojdňovú trasu.
Na splavenie Klátovského ramena, kde je aj vodný mlyn, však treba povolenie.
Najznámejšie táborisko pre vodákov je v Jelke pri vodnom mlyne. Dunaj sa tam rozširuje, sú tam bufety a reštaurácia. Rátať však treba s tým, že v táborisku to obvykle žije po celú noc a kto sa chce vyspať, mal by zvoliť iné táborisko. Kempov je popri Malom Dunaji dosť.
Nenáročný splav je aj na rieke Morave, ktorá sa vlieva do Dunaja pod Devínskym bralom. Najbližší splav k Devínu je z Vysokej na Morave.
Kolový mlyn v Jelke , pri skanzene na trávnatej pláži sa dá rozložiť stan a varia tu skvelé haláslé. Prvá písomná zmienka o Jelke je z roku 1197.
FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
Viera Juhászová
Čo si zobrať na splav:
Lode a vodácku výbavu požičovňa doručí na miesto objednávky. K dispozícii i bývajú obvykle dvoj a trojmiestne kánoe. Začiatočníci dostanú pred splavom inštrukcie a krátky rýchlokurz.
Oblečenie do lode: plavky, krátke nohavice, tričko, šiltovku, nepremokavú bundu. Nezabudnite na repelent, inak si váš splav užijú viac komáre, ako vy.
Veci zabaľte nepremokavo, na mobil a doklady je dobré plastové puzdro na krk .
Prešov a Martin vozia výletníkov
Výlet loďou v rámci Bratislavy stojí od päť do desať eur.
BRATISLAVA. Výletné lode Martin a Prešov prevážajú výletníkov na okrajové miesta Bratislavy. Každý deň okrem pondelka sa možno dvakrát denne zviezť na Devín. Cesta tam trvá 90 minúť, späť pol hodiny. Počas prázdnin loď premáva dvakrát denne – o 10.00 a o 14.30.
V Devíne stojí dve hodiny, potom sa vracia. Spiatočný lístok pre dospelého je sedem eur, deti od 2 do 15 rokov päť eur.
Linka do Čunova premáva len cez víkendy, raz denne o 14.00. Loď kotví pri Danubiane. Spiatočný lístok stojí 10 eur, detský šesť eur. Platí zároveň na vstup do galérie.
Trištvrtehodinový bratislavský okruh sa začína v prístave. Najprv ide k Mostu Lafranconi, otočí sa, prepláva k Mostu Apollo a vráti sa do prístavu. V lete sa robia okruhy trikrát denne o 11.00, 13.30 a 15.30. Spiatočný lístok stojí päť eur, detský 3,50 .
Viera Juhászová
Katamaran
Do centra Viedňa dorazí za 75 minút.
Medzi Viedňou a Bratislavou premáva päť krát denne rýchly Twin City Liner. Katamaran sa pohybuje po Dunaji suverénne najrýchlejšie, do centra Viedne dorazí za 75 minút. Po hladine pláva maximálnou rýchlosťou 37 uzlov, pre suchozemcov 60 kilometrov za hodinu.
Ceny lístka sú odstupňované podľa sezóny, dňa a linky a pohybujú sa od 19 do 33 eur na jednosmernú plavbu. Spiatočný lístok lacnejší nie je.
vju