SME

Brehy Dunaja majú lode spojiť už o rok

Viacerí v Bratislave pripravujú lodnú MHD. Po Dunaji chcú spojiť hlavné mesto aj so Šamorínom, Devín zasa s Rakúskom.

Loďou Martin sa chcú previesť davy, teda najmä vtedy, keď je jazda zadarmo. Pravidelne to býva  počas víkendu Bratislava pre všetkých.Loďou Martin sa chcú previesť davy, teda najmä vtedy, keď je jazda zadarmo. Pravidelne to býva počas víkendu Bratislava pre všetkých. (Zdroj: ARCHÍV SME)
info
Staré lode
Parníček Devín a Propeler
  • zač. 20. storočia – Bočnokolesový parníček pre 300 osôb vyrobili v Regensburgu. Prevážal ľudí v Budapešti na Margitin ostrov.
  • 1947 – loď začala premávať v Bratislave
  • 1968 – ho prestavali na reštauráciu. Keď vyhorela, lodné teleso presunuli do Hrušovskej zátoky
  • Dnes kotví v Bratislave a slúži ako galéria.
  • Posledný propeler uviedli do prevádzky v roku 1978 pod menom Kamzík, dnes známy pod menom Propeler.
  • Medzi Starým Mestom a Petržalkou premával do roku 2003.

BRATISLAVA. Od konca 19. storočia zabezpečovalo dunajský prievoz v
Bratislave viacero lodí. Posledná, loď Kamzík, známa ako Propeler, ukončila prevádzku v roku 2003. Bola stratová.

Odvtedy funguje lodné spojenie medzi Starým Mestom a Petržalkou len príležitostne, naposledy si ho mohli Bratislavčania vychutnať počas tohtoročného Majálesu. Po oba dni stály na oboch stranách Dunaja rady ľudí.

Plány predstavia čoskoro

Od začiatku roka sa intenzívnejšie hovorí o možnom obnovení prevádzky bratislavského Propeleru, či parníčku Devín, plány postupne dostávajú konkrétnu podobu. Za optimálnych podmienok by mohol dunajské brehy spájať už v budúcom roku nový katamaran pre 60 osôb.

Zatiaľ len v podobe plánov je vyrobenie repliky parníčka Devín. Ten by mohol slúžiť ako výletná loď. Vzniknúť by mohla aj regionálna lodná linka Dunajbus.

Viac stanovíšť

O obnovu pravidelnej lodnej dopravy v Bratislave sa snaží spoločnosť Nautivia. Plánuje zriadiť novú mestskú lodnú linku, takzvaný propeler.

„Na tento účel bude použité nové, moderné plavidlo typu katamarán s kapacitou približne 60 cestujúcich, osobitne navrhnuté a postavené pre tento účel,“ hovorí konateľ spoločnosti Ľubomír Feješ.

Plavebná trasa však nebude spájať len historické centrum so Sadom Janka Kráľa v Petržalke, ako to bolo v minulosti. Zapojiť chcú aj Euroveu a Riverpark.

info
Tipy na splav
Malý Dunaj pre nováčikov
  • 1-dňovky - Vrakuňa - Vlky Tomášov - Jelka
  • 2-dňovky - Vrakuňa - Jelka Tomášov – Jahodná

Lode si skúste požičať na splavuj. sk, splavma.sk či na www.malydunajsplav.sk

Podľa Starého Mesta by nešlo o Propeler v pravom zmysle slova. „Uvažujeme nad kombináciou linky, ktorá pasažierov rýchlo prepraví medzi atraktívnymi miestami Bratislavy, spojenými riekou, bez starostí s parkovaním či prestupmi v MHD, ale zároveň poskytne výhľad na Bratislavu z rieky a bude tým pádom aj určitou atrakciou,“ povedal hovorca Starého Mesta Tomáš Halán.

Pravidelná mestská linka obnoveného Propeleru bude v prevádzke denne, s intervalom asi každých 45 min po celý rok s výnimkou zastavenia plavby na Dunaji. „Pokiaľ sa nám podarí zabezpečiť pristávanie Propeleru a nastupovanie cestujúcich v jednotlivých lokalitách, je možné spustiť prevádzku už v budúcom roku,“ hovorí Feješ.

Verejnosti projekt predstavia 22. augusta o 17.00 v Staromestskej sieni na Vajanského nábreží 3.

Pontóny

Na pristávanie lodí sú nevyhnutné pontóny. Práve o tie pred Euroveou sa práve sporia mesto a mestská časť Ružinov s Krajským úradom životného prostredia. Jeho nový šéf Peter Hanulík (Smer) nevidí dôvod, prečoby nové pontóny nemal povoliť.

Druhej strane prekáža, že pontóny majú vyrásť na rušnom nábreží, kde môžu lode zničiť pokojnú vychádzkovú zónu.

Feješ vraví, že ideálne by boli nové pontóny, ktoré by mali krytú čakáreň, predajňu cestovných lístkov, občerstvenie a doplnkové služby.

Dunajbus

info
Lode v meste
  • Propeler - loď Devín má spájať petržalský breh s bratislavským; presnú trasu ešte nemá.
  • Dunajbus - spojí Šamorín, Bratislavu a Hainburg.

V pláne je aj zriadenie regionálnej linky. Takzvaný Dunajbus by mal byť plniť funkciu prímestskej dopravnej a turistickej lodnej dopravy. Spájala by Šamorín a jeho okolie s centrom Bratislavy, až a ďalej do Hainburgu.

Podobne by turistické lodné spojenia mohli fungovať medzi Devínskou Novou Vsou a Devínom s centrom národného parku Donau Auen v Dolnom Rakúsku. Žitný ostrov okolo Šamorína možno cez plavebnú komoru v Čunove prepojiť loďami s oblasťou Sigetkoz v Maďarsku.

Farebný parníček

V pôvodnom pláne mal podľa Feješa ako obnovený propeler fungovať parníček Devín, teda replika lode, ktorá kotví na nábreží. Firma ju zverila neznámemu umelcovi Adolfovi Bencovi, ktorý ju natrel žltoou a červenou farbou a vystavuje tam svoje diela.

Loď je však pomalá a núkajú ju skôr na „romantické výhliadkové plavby“.

ico

Na Malý Dunaj si môže trúfnuť každý

Rameno Dunaja, ktoré vytvára Žitný ostrov, tečie pomaly. Splavia ho aj začiatočníci či rodiny s deťmi.

BRATISLAVA. Za stavidlami pri Slovnafte sa od hlavného toku Dunaja oddeľuje Malý Dunaj. Pokojne, rýchlosťou od troch do piatich kilometrov za hodinu sa kľukatí nížinou. Lemuje ho pás lužného lesa, ktorý vytvára ilúziu, že sa plavíte v hustom lese. Za stromami sa rozprestierajú polia.

Okolo Malého Dunaja sú vodácke krčmy a táboriská, požičovne lodí, v obciach na okolí reštaurácie s rybacími špecialitami. V Jelke, Tomašíkove a Jahodnej sú zachovalé kolové vodné mlyny, v Kolárove plávajúci, lodný mlyn.

Malý Dunaj tečie okolo Mosta pri Bratislave, Malinova, Tomášova, Janíkova, Hurbanovej Vsi, Jelky, Blahovej, Dunajského Klátova a Jahodnej k Topoľníkom. Nakoniec pri Kolárove sa po takmer 120 kilometroch vlieva do Váhu. Vážsky Dunaj sa po ďalších 25 kilometroch v Komárne vlieva do Dunaja. Žitný ostrov, ktorý vytvára, je najrozsiahlejším riečnym ostrovom v Európe.

Splav na Malom Dunaji nie je náročný, vhodný je aj pre úplných začiatočníkov a rodiny s deťmi. „Je vhodnejšie, keď ide skupina, na vode je viac lodí a je to aj bezpečnejšie,“ hovorí Peter Tóth z požičovne člnov na Malom Dunaji. Pred splavom si možno urobiť krátky kurz, niekomu postačí úvodné školenie pred splavom. „Plaviť sa dá aj so sprievodcom, ale obvykle stačí inštruktáž,“ hovorí.

Dunajské rameno je splavné po celej dĺžke. Vybrať sa dajú trasy na rôznych úsekoch. Možno si vybrať jednodňovú, dvojdňovú alebo aj trojdňovú trasu.

Na splavenie Klátovského ramena, kde je aj vodný mlyn, však treba povolenie.

Najznámejšie táborisko pre vodákov je v Jelke pri vodnom mlyne. Dunaj sa tam rozširuje, sú tam bufety a reštaurácia. Rátať však treba s tým, že v táborisku to obvykle žije po celú noc a kto sa chce vyspať, mal by zvoliť iné táborisko. Kempov je popri Malom Dunaji dosť.

Nenáročný splav je aj na rieke Morave, ktorá sa vlieva do Dunaja pod Devínskym bralom. Najbližší splav k Devínu je z Vysokej na Morave.

jelka_res.jpg

Kolový mlyn v Jelke , pri skanzene na trávnatej pláži sa dá rozložiť stan a varia tu skvelé haláslé. Prvá písomná zmienka o Jelke je z roku 1197.

FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

Viera Juhászová

Čo si zobrať na splav:

  • Lode a vodácku výbavu požičovňa doručí na miesto objednávky. K dispozícii i bývajú obvykle dvoj a trojmiestne kánoe. Začiatočníci dostanú pred splavom inštrukcie a krátky rýchlokurz.
  • Oblečenie do lode: plavky, krátke nohavice, tričko, šiltovku, nepremokavú bundu. Nezabudnite na repelent, inak si váš splav užijú viac komáre, ako vy.
  • Veci zabaľte nepremokavo, na mobil a doklady je dobré plastové puzdro na krk .
ico

Prešov a Martin vozia výletníkov

Výlet loďou v rámci Bratislavy stojí od päť do desať eur.

BRATISLAVA. Výletné lode Martin a Prešov prevážajú výletníkov na okrajové miesta Bratislavy. Každý deň okrem pondelka sa možno dvakrát denne zviezť na Devín. Cesta tam trvá 90 minúť, späť pol hodiny. Počas prázdnin loď premáva dvakrát denne – o 10.00 a o 14.30.

V Devíne stojí dve hodiny, potom sa vracia. Spiatočný lístok pre dospelého je sedem eur, deti od 2 do 15 rokov päť eur.

Linka do Čunova premáva len cez víkendy, raz denne o 14.00. Loď kotví pri Danubiane. Spiatočný lístok stojí 10 eur, detský šesť eur. Platí zároveň na vstup do galérie.

Trištvrtehodinový bratislavský okruh sa začína v prístave. Najprv ide k Mostu Lafranconi, otočí sa, prepláva k Mostu Apollo a vráti sa do prístavu. V lete sa robia okruhy trikrát denne o 11.00, 13.30 a 15.30. Spiatočný lístok stojí päť eur, detský 3,50 .

Viera Juhászová

ico

Katamaran

Do centra Viedňa dorazí za 75 minút.

Medzi Viedňou a Bratislavou premáva päť krát denne rýchly Twin City Liner. Katamaran sa pohybuje po Dunaji suverénne najrýchlejšie, do centra Viedne dorazí za 75 minút. Po hladine pláva maximálnou rýchlosťou 37 uzlov, pre suchozemcov 60 kilometrov za hodinu.

Ceny lístka sú odstupňované podľa sezóny, dňa a linky a pohybujú sa od 19 do 33 eur na jednosmernú plavbu. Spiatočný lístok lacnejší nie je.

katamaran_res.jpg

vju

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 26 317
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 582
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 926
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 308
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 200
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 873
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 699
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 141
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 441
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 650
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 458
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 370
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 288
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu