
Na snímke (zľava) tvorcovia hry I Was Innocent, ktorá má zajtra o 20.00 h premiéru v divadle Stoka: Dima Dubson, Yelena Gluzman, Lauren Urquhart, Oleg Dubson, Eli Rarey, Lucia Piussi, Laco Kerata, Erika Lásková, Blaho Uhlár a Gregory L. Ford. FOTO – CTIBOR BACHRATÝ
Počkaj, mastná hlava! – to bol jeden z možných názvov novej divadelnej hry, ktorou sa zajtra divadlo Stoka chystá otvoriť sezónu. Napokon sa volá I Was Innocent (Bol-a som nevinný-á). Ide o spoločné predstavenie divadelnej skupiny Science Project z New Yorku (USA) a divadla Stoka. Obe zoskupenia sa stretli vlani na medzinárodnom Fringe festivale v New Yorku. Stoka uviedla inscenáciu Z diaľky a Science Project predstavenie Škola pre Salome. Padli si do oka a zoskupenie Science Project navrhlo spoluprácu, ku ktorej sa domailovali začiatkom tohto roku.
Na projekt sa podarilo získať podporu newyorskej nadácie Trust for mutual understanding 15-tisíc dolárov a Veľvyslanectva USA v Bratislave – dvetisíc dolárov. Pôvodne trojfázový projekt pohybujúci sa medzi New Yorkom a Bratislavou s rozpočtom 54-tisíc dolárov preto divadelné súbory dosť osekali. Z ôsmich amerických účastníkov zostali piati, zrušili sa plánované vystúpenia v Prahe, Viedni a Budapešti, otázne zostáva uvedenie predstavenia v New Yorku v budúcom roku.
„Robil som si nádeje, že ministerstvo kultúry by mohlo podporiť projekt z fondu Pro Slovakia, ktorý hovorí aj o pomoci a propagácii slovenského umenia v zahraničí. Náš štát sa však rozhodol nepodporiť nás,“ konštatoval režisér Blaho Uhlár. Finančnú podporu neočakávajú ani od mesta, ktoré je aj tak veľkorysé, že dáva divadlu priestory. Staré Mesto, ktorému doteraz odviedli poplatky z tamojšej krčmy vo výške asi 800-tisíc korún, poskytlo divadlu pred ôsmimi rokmi dotáciu 350-tisíc korún.
Finančné problémy však neznemožnili divadlu fungovať s nadšením ďalej.
„To, čo spočiatku vyzeralo ako zhodná metóda, sa napokon pri skúškach v Bratislave ukázalo ako metóda rozdielna, ale pracujeme,“ povedal Uhlár. No oddelene. Po desiatich skúškach vzniklo veľa nápadov, ale aj chaosu, preto oddelili skúšky a až tri dni pred premiérou si zahrali spolu. Tam sa mali rozhodnúť, či budú schopní vytvoriť „jeden kus“, alebo či na jednu tému v jednom priestore vytvoria dve veci.
Nuž, netypické, ale zase typické pre Stoku. Podľa Gregoryho L. Forda, ktorý je organizačným vedúcim divadelného zoskupenia Science Project, chcú so Stokou viesť divadelnú komunikáciu, ktorá je improvizovaným inscenovaním hry. Inšpiráciu našli v príbehu o Pinocchiovi, bábke, ktorá sa stáva človekom, pričom je v počiatku tejto premeny schopná hrubosti a krutosti.
A ako sa Newyorčanovi páči Bratislava? „Nepáči sa mi, že nemôžem len tak ísť do mesta a v hociktorom stánku si kúpiť rozbif. Langoš je síce dobrá náhrada, ale nie je to ono. Ale staré mesto sa mi veľmi páči, je krásne, je to tu uvoľnené, pokojné. Ľudia sú fajn a neprekážajú im moje jazykové nedostatky. Bratislava mi pripomína moje rodné mesto v Kalifornii, cítim sa tu dobre.“
Jazykové nedostatky pri predstavení si všimnete (možno) skôr zo strany našich hercov, pretože sa pravdepodobne odohrá zväčša v angličtine.
Takže, divadlo Stoka zatiaľ hrá a I Was Innocent začína zajtra o ôsmej večer jeho 13. divadelnú sezónu.
MILADA ČECHOVÁ