SME

Životnému prostrediu pontóny na Dunaji neprekážajú

Magistrát úrad vyzýva, aby pontóny pri Eurovei nedovolil. Hovorí o lobistických tlakoch.

Nábrežie pri Eurovei je dnes obľúbenou promenádou.Nábrežie pri Eurovei je dnes obľúbenou promenádou. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Krajský úrad životného prostredia (KÚŽP) v Bratislave nevidí žiadny problém v tom, že na Dunaji, pri nákupnom centre Eurovea budú stáť pontóny na kotvenie lodí. Také je jeho pripravované stanovisko k problému, ku ktorému sa negatívne vyjadrilo mesto Bratislava aj mestská časť Ružinov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Magistrát úrad vyzýva, aby pontóny pri Eurovei nedovolil. Hovorí o lobistických tlakoch.

"Je neprijateľné, aby takýmto spôsobom tlačili akékoľvek inštitúcie alebo osoby na nezávislosť KÚŽP a v príkrom rozpore s pozíciami samosprávy a iných inštitúcií presadzovali svoj úzkoprsý podnikateľský zámer," povedal pre TASR hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

SkryťVypnúť reklamu

Hanulík (Smer) : Aj magistrát je tlak

"Aj magistrát je jedným z tlakov. Niekto tam pontóny chce, niekto nie. Toto ale neposudzujeme," reagoval pre TASR prednosta KÚŽP Peter Hanulík (Smer).

Rozhodnutie podľa jeho slov už leží na stole. Úrad dosiaľ čakal na vyjadrenie Krajského stavebného úradu, ktorý mu odpovedal v utorok 24. júla. "Ak by nám úrad povedal, že sa pontón nedá z určitých dôvodov pripevniť k zemi, v tom prípade by naše vyjadrenie podliehalo jeho stanovisku," vysvetlil Hanulík.

Krajský stavebný úrad sa však k problému postavil neutrálne a rozhodnutie prenechal na KÚŽP. A ten posudzuje len vplyv na životné prostredie. "Či bude stáť pred Euroveou alebo v prístave, mám je to úplne jedno. Nemáme predsa tok rozdelený na Ružinov a Staré Mesto. Ochrana vody je dostatočná a životné prostredie pontón neovplyvní," tvrdí prednosta.

SkryťVypnúť reklamu

Nesúhlasí mesto a ani mestská časť

Nesúhlasné stanovisko dalo k pontónom mesto aj mestská časť. KÚŽP preto opätovne rozposlal žiadosti o prehodnotenie stanovísk, tie sa však nezmenili.

"Akékoľvek zaberanie priestoru reklamou, pontónmi, naťahovaním lán, o ktoré ukotvíte loď, to je všetko vec, ktorá kvalitu priestoru znižuje. Preto je tam zo strany mesta možnosť kotvení lodí neprijateľná," podotkol Andrassy, podľa ktorého ide o cenné územie, ktoré využíva široká verejnosť a je určené na trávenie voľného času.

Hanulík však oponuje, že zákon neukladá úradu povinnosť posudzovať to, či sa do priestoru pontón hodí alebo nie. "Tu sa bijú dve veci - logickosť a estetika. My však nemôžeme povedať, že jeden pontón chceme a ďalší nie. Na akom základe?" pýta sa prednosta.

SkryťVypnúť reklamu

Pontóny by na Dunaji však ešte nemuseli byť v prípade, že by napríklad nespĺňali technické podmienky. "Musia sa tiež pripevniť k zemi. Ak ich tam mestská časť nechce, nebudú predsa plávať na motor," pripomenul Hanulík.

Mesto sa chce podľa Andrassyho obrátiť aj na ministerstvá, pod ktoré inštitúcie, ktoré do procesu vstupujú, patria. Akceptuje len také kotvenie lodí, ktoré by slúžili na nástup a výstup cestujúcich turistov, ako napríklad Propeler.

Vodohospodári: Nepôjde o veľké lode

Manažér pre médiá Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP) Pavel Machava oponuje, že pri pontónoch lode nebudú stáť dlho a nepôjde ani o veľké výletné lode. "Pre nás je pontón veľmi dôležitý. Potrebujeme ho na prevádzku," dodal s tým, že bude slúžiť aj pri čistení Dunaja či vytyčovaní plavebnej dráhy.

Jeden pontón chce na Dunaji umiestniť SVP, jeden Plavebná agentúra Dunaj. SVP pontón na Dunaji už mal, podľa Machavu ho tam teraz len vracia. "Museli sme ho dočasne dať preč, lebo sa stavalo nákupné centrum. Teraz bude kotviť na tom istom mieste, kde bol umiestnený ešte pred výstavbou," vysvetlil. Žiadosť o povolenie státia plávajúceho zariadenia zaslal SVP Štátnej plavebnej správe 3. mája 2011. Tá mu vydala povolenie vlani 10. júna.

Dunaj

Ilustračné foto

Ropa skončila zväčša v ochrannej bariére okolo lode.


TASR
Profesor Piffl na modelom Bratislavského hradu.

Jana Pohaničová napísala knihu o architektovi, ktorý zachránil Bratislavský hrad.


2
Ilustračné foto.

Každý obyvateľ Slovenska za rok 2023 minul takmer38 kubíkov pitnej vody.


SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 212
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 818
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 263
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 925
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 311
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 509
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 444
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 292
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 299
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 358
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 133
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 961
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 073
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 6 428
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 707
  8. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 664
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu