„Sme znechutení z toho, že slovenská výberová komisia si nechá diktovať od Európskej investičnej banky a urobíme všetko preto, aby sa rozhodnutie výberovej komisie zmenilo v náš prospech,“ vyhlásil v stredu Nikolaus Schäfer z rakúskej spoločnosti Alpine Mayreder, ktorá sa spoločne so slovenským Zippom uchádzala o stavbu Mosta Košická. Toto konzorcium podalo trestné oznámenie na prokuratúru a podnety na Protimonopolný úrad. Na základe podnetov by mal úrad preskúmať, či Doprastav zneužíva monopolné postavenie na trhu a overiť, či je cena Doprastavu, za ktorú chce postaviť most, dumpingová.
Ďalší podnet sa týka toho, že Doprastav realizuje stavby, pri ktorých nevyhral v súťažiach, no pôvodní realizátori skrachovali. Väčšinou ide o diaľnice na Slovensku. Napríklad úsek diaľnice Ladce – Sverepec stavia Doprastav, ktorý skončil v tendri ako druhý, po skrachovanom Hydrostave. Doprastav to zdôvodňuje tým, že na iné riešenie nebol čas.
V prípade tendra na Most Košická, útočí konzorcium okolo Zippu aj na Európsku investičnú banku a konzultantov výberovej komisie.
O tom, kto most postaví, ešte nie je definitívne rozhodnuté, posledné slovo má teraz povedať EIB, ktorá má na postavenie mosta poskytnúť pôžičku. Podľa zápisnice z posledného rokovania výberovej komisie, ktorá sa dostala na verejnosť, zvíťazila pri hlasovaní firma Doprastav, veľmi tesne o 0,84 bodu.
Ako však v zápisnici priznávajú členovia komisie, nerozhodli sa slobodne, ale pod nátlakom. „Pod tlakom je celá komisia, ale chceme postaviť most,“ povedal podľa zápisnice námestník primátora Pavol Minárik. Rovnako sa vyjadrili ďalší členovia komisie.
Podľa prvých hlasovaní komisie zvíťazilo v tendri konzorcium okolo Zippu, dostalo viac bodov za navrhovaný spôsob výstavby mosta, za termín dokončenia a spôsobilosti pre dekontamináciu pôdy pri výstavbe.
Po otvorení obálky s cenou však vyšlo najavo, že Doprastav ponúkol cenu, ale aj možnú zľavu. Ako vyplýva zo zápisnice, konzultant vtedy navrhol upraviť harmonogram výstavby a zaokrúhliť ponuku Zippu z 25,56 mesiaca na 26 mesiacov. Pri rozhodovaní o cene navyše komisia uznala v ponuke Doprastavu zľavnenú cenu.
Ešte stále nie je definitívne vyhlásený víťaz tendra na stavbu Mosta Košická, dvaja najväčší konkurenti však už podali niekoľko trestných oznámení a každý zvolal tlačovú konferenciu, kde sa snažil získať novinárov na svoju stranu. Na tlačovke Doprastavu sa rozhodli pozvať novinárov, ktorí vydržali až do konca, na obed. Zipp, ktorý v súťaži bojuje po boku silnej rakúskej stavebnej firmy Alpine Mayreder, priviezol na tlačovku do Bratislavy aj rakúskych novinárov. Podávala sa káva a pár chlebíčkov. O tlačovke sa dozvedeli aj v Doprastave a vyslali na ňu svojho zástupcu. Jediný, ktorý ešte nezvolal tlačovú konferenciu, je spoločnosť Metro. Tá vznikla prioritne preto, aby v Bratislave postavila podzemnú dráhu. To sa jej zatiaľ nepodarilo a neistý je aj osud ďalšieho projektu zvereného do rúk tejto spoločnosti – Mostu Košická. K zatiaľ poslednému rozhodnutiu, že víťazom je Doprastav, má teraz zaujať stanovisko Európska investičná banka. Doprastav aj Zipp, aj Metro však podali trestné oznámenia na prokuratúru. Súd by mohol Metro zaviazať, aby neuzatváral zmluvu s víťazom, kým nerozhodne.
Čo postavili
Doprastav
diaľnice, napríklad D61 – Bratislava – Senec – Trnava, do ktorej patrí aj nový úsek Mierová – Senecká, Nový most, zisk v roku 2001 pred zdanením viac ako 141 miliónov korún
Zipp
Národná banka, Polus center, lakovňa Volkswagenu, VÚB centrála v Bratislave, Železničné nástupištia v Petržalke, zisk v roku 2001 pred zdanením viac ako 430 miliónov korún