SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Ponuky pre stavbu Filiálky v Bratislave otvoria 23. júla

Dva predošlé termíny museli odložiť pre námietky uchádzačov.

Predpokladaná cena prvej časti výstavby železničnej infraštruktúry v Bratislave počas troch rokov predstavuje 424 miliónov eur bez dane.

BRATISLAVA. Ponuky v tendri na prvú etapu prác v rámci projektu prepojenia železničných koridorov v Bratislave plánujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) otvárať v pondelok 23. júla. Potvrdila to hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Ide už o tretí termín, keďže odloženie dvoch predošlých v polovici apríla a začiatkom mája spôsobili námietky uchádzačov. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) konanie o jednej z nich zastavil a ďalšiu zamietol, ponuky tak majú byť otvorené začiatkom budúceho týždňa.

Skryť Vypnúť reklamu

"Samotný proces verejného obstarávania bol zablokovaný na základe podnetu jedného z uchádzačov. ÚVO rozhodol o zamietnutí námietky uchádzača a termín otvárania obálok sa posunul na 23. júla," dodal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Do roku 2015

Železnice vyhlásili spomínanú verejnú súťaž ešte vo februári tohto roka. Predpokladaná cena prvej časti výstavby železničnej infraštruktúry v Bratislave počas troch rokov predstavuje 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Tender je zameraný na vybudovanie novej železničnej trate Bratislava predmestie - Bratislava filiálka a stanice pri Trnavskom mýte.

Výstavba uvedenej dvojkoľajovej trate si zároveň vyžiada rekonštrukciu jednokoľajového železničného mosta medzi Hlavnou stanicou a stanicou Bratislava, Nové Mesto, ako aj preložku inžinierskych sietí. Na stanici Nové Mesto bude nevyhnutná aj výmena zabezpečovacieho zariadenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Správca železničnej infraštruktúry chce investíciu financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava (OPD) v súčasnom programovom období. Prvá etapa projektu by mala byť hotová v roku 2015.

Železnice tvrdia, že projekt podporuje aj rezort dopravy. Reálnosť jeho dokončenia v plánovanom termíne koncom roka 2015 bude podľa nich janá až po otvorení obálok a preskúmaní ponúk. "ŽSR nemôžu predpokladať prípadné prieťahy súvisiace s možnými námietkami či iné komplikácie s obstarávaním a výstavbou. Ak by výstavba prebiehala bez komplikácií, je tento termín reálny," uviedla Pavliková.

Náhradné projekty už pripravujú

Aby bol tento projekt dokončený počas troch rokov, ešte v období oprávnenosti výdavkov terajšieho programového obdobia, stavba musí podľa ministerstva dopravy začať najneskôr do konca tohto roka.

Skryť Vypnúť reklamu

"V prípade, že nebudú v súťaži po otvorení obálok neúspešní uchádzači konať obštrukcie, je možné reálne zmluvu so zhotoviteľom uzavrieť do konca októbra 2012. Bez ohľadu na súčasný stav verejného obstarávania a povoľovacích konaní pripravujú sa od novembra 2012 aj náhradné projekty, ktoré by mali v prípade nerealizácie projektu výstavby železničnej trate Bratislava predmestie - Bratislava filiálka zabezpečiť vyčerpanie alokovaných zdrojov," informoval ďalej Kóňa. Všetky tieto opatrenia sú podmienené rokovaním s Európskou komisiou o zmenách v príslušnej časti OPD.

Projekt výstavby železničnej trate v Bratislave patrí medzi priority rozvoja infraštruktúry verejnej dopravy v Bratislave aj s dosahom na Bratislavský samosprávny kraj. Realizáciu projektu okrem obštrukcií uchádzačov vo verejnej súťaži a neukončených povoľovacích konaní podľa rezortu dopravy ohrozuje aj negatívny postoj orgánov Európskej komisie (EK) k pripravenému riešeniu.

Negatívny postoj Európskej komisie

Výhrady majú k doteraz spracovaným štúdiám, pričom finančnú podporu projektu podmieňujú úspešným prerokovaním pripravovanej štúdie uskutočniteľnosti s expertmi JASPERS.

"Jedným z dôvodov negatívneho postoja EK k projektu sú aj vysoké jednotkové náklady projektu," uviedol Kóňa. Vzhľadom na výrazne nižšie ponuky uchádzačov v tendri na výstavbu úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové, by bolo podľa rezortu i v prípade, že sa tento železničný projekt nebude realizovať v súčasnom programovom období čerpania eurofondov, zaujímavé zistiť náklady, za ktoré sú schopné veľké stavebné firmy v terajšej situácii na stavebnom trhu takúto technicky náročnú stavbu postaviť.

Ak by železničný projekt v Bratislave padol, podľa ministerstva dopravy sú pripravované rôzne náhradné projekty.

Mohli by byť nakúpené nové poschodové elektrické a motorové vlaky pre prímestskú a regionálnu dopravu, električky pre Košice a Bratislavu, prípadne budú zmodernizované existujúce električkové trate, nakúpia sa trolejbusy a zabezpečí sa projektová príprava modernizácie električkových a trolejbusových tratí v oboch mestách. Takisto by mohla byť pripravená projektová dokumentácia nových električkových tratí v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  7. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 973
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 599
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 796
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 7 136
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 6 242
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 811
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 264
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 981
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 386
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 906
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 768
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 947
  3. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 921
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 835
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 759
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 603
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 229
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 3 410
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu