Predpokladaná cena prvej časti výstavby železničnej infraštruktúry v Bratislave počas troch rokov predstavuje 424 miliónov eur bez dane.
BRATISLAVA. Ponuky v tendri na prvú etapu prác v rámci projektu prepojenia železničných koridorov v Bratislave plánujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) otvárať v pondelok 23. júla. Potvrdila to hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Ide už o tretí termín, keďže odloženie dvoch predošlých v polovici apríla a začiatkom mája spôsobili námietky uchádzačov. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) konanie o jednej z nich zastavil a ďalšiu zamietol, ponuky tak majú byť otvorené začiatkom budúceho týždňa.
"Samotný proces verejného obstarávania bol zablokovaný na základe podnetu jedného z uchádzačov. ÚVO rozhodol o zamietnutí námietky uchádzača a termín otvárania obálok sa posunul na 23. júla," dodal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Do roku 2015
Železnice vyhlásili spomínanú verejnú súťaž ešte vo februári tohto roka. Predpokladaná cena prvej časti výstavby železničnej infraštruktúry v Bratislave počas troch rokov predstavuje 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Tender je zameraný na vybudovanie novej železničnej trate Bratislava predmestie - Bratislava filiálka a stanice pri Trnavskom mýte.
Výstavba uvedenej dvojkoľajovej trate si zároveň vyžiada rekonštrukciu jednokoľajového železničného mosta medzi Hlavnou stanicou a stanicou Bratislava, Nové Mesto, ako aj preložku inžinierskych sietí. Na stanici Nové Mesto bude nevyhnutná aj výmena zabezpečovacieho zariadenia.
Správca železničnej infraštruktúry chce investíciu financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava (OPD) v súčasnom programovom období. Prvá etapa projektu by mala byť hotová v roku 2015.
Železnice tvrdia, že projekt podporuje aj rezort dopravy. Reálnosť jeho dokončenia v plánovanom termíne koncom roka 2015 bude podľa nich janá až po otvorení obálok a preskúmaní ponúk. "ŽSR nemôžu predpokladať prípadné prieťahy súvisiace s možnými námietkami či iné komplikácie s obstarávaním a výstavbou. Ak by výstavba prebiehala bez komplikácií, je tento termín reálny," uviedla Pavliková.
Náhradné projekty už pripravujú
Aby bol tento projekt dokončený počas troch rokov, ešte v období oprávnenosti výdavkov terajšieho programového obdobia, stavba musí podľa ministerstva dopravy začať najneskôr do konca tohto roka.
"V prípade, že nebudú v súťaži po otvorení obálok neúspešní uchádzači konať obštrukcie, je možné reálne zmluvu so zhotoviteľom uzavrieť do konca októbra 2012. Bez ohľadu na súčasný stav verejného obstarávania a povoľovacích konaní pripravujú sa od novembra 2012 aj náhradné projekty, ktoré by mali v prípade nerealizácie projektu výstavby železničnej trate Bratislava predmestie - Bratislava filiálka zabezpečiť vyčerpanie alokovaných zdrojov," informoval ďalej Kóňa. Všetky tieto opatrenia sú podmienené rokovaním s Európskou komisiou o zmenách v príslušnej časti OPD.
Projekt výstavby železničnej trate v Bratislave patrí medzi priority rozvoja infraštruktúry verejnej dopravy v Bratislave aj s dosahom na Bratislavský samosprávny kraj. Realizáciu projektu okrem obštrukcií uchádzačov vo verejnej súťaži a neukončených povoľovacích konaní podľa rezortu dopravy ohrozuje aj negatívny postoj orgánov Európskej komisie (EK) k pripravenému riešeniu.
Negatívny postoj Európskej komisie
Výhrady majú k doteraz spracovaným štúdiám, pričom finančnú podporu projektu podmieňujú úspešným prerokovaním pripravovanej štúdie uskutočniteľnosti s expertmi JASPERS.
"Jedným z dôvodov negatívneho postoja EK k projektu sú aj vysoké jednotkové náklady projektu," uviedol Kóňa. Vzhľadom na výrazne nižšie ponuky uchádzačov v tendri na výstavbu úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové, by bolo podľa rezortu i v prípade, že sa tento železničný projekt nebude realizovať v súčasnom programovom období čerpania eurofondov, zaujímavé zistiť náklady, za ktoré sú schopné veľké stavebné firmy v terajšej situácii na stavebnom trhu takúto technicky náročnú stavbu postaviť.
Ak by železničný projekt v Bratislave padol, podľa ministerstva dopravy sú pripravované rôzne náhradné projekty.
Mohli by byť nakúpené nové poschodové elektrické a motorové vlaky pre prímestskú a regionálnu dopravu, električky pre Košice a Bratislavu, prípadne budú zmodernizované existujúce električkové trate, nakúpia sa trolejbusy a zabezpečí sa projektová príprava modernizácie električkových a trolejbusových tratí v oboch mestách. Takisto by mohla byť pripravená projektová dokumentácia nových električkových tratí v Bratislave.