Problém majú starí ľudia bez mobilu. Bratislavská Univerzitná nemocnica o tom vie, riešiť to bude po návrate riaditeľa.
BRATISLAVA. Iba na mobil sa dovoláte do Špecializovanej geriatrickej nemocnice v Podunajských Biskupiciach. Telefónnu ústredňu zrušila už pred rokmi.
„Do všetkých nemocníc môžete volať na pevné linky, len nie do tejto, ktorá je pre starých ľudí,“ sťažuje sa dôchodca z Bratislavy. „Je to podstatne drahšie,“ vraví.
Pevná linka nie je v nemocnici už niekoľko rokov. Nedávno tam navyše odpojili aj telefónny automat.
Dôvodom je podľa hovorkyne Univerzitnej nemocnice Petry Maťašovskej jeho nízka vyťaženosť, teda nezáujem pacientov.
Na mobily sú tak okrem príbuzných a pacientov, ktorí zvonka volajú svojim lekárom, odkázaní už aj tí, ktorí ležia na geriatrii.
Mobil sa viac oplatí
V budove sú nielen nemocničné oddelenia napríklad pre dlhodobo chorých či jednotka intenzívnej starostlivosti. Nachádza sa tam aj takmer dvadsať rôznych ambulancií.
„Pracovisko v Podunajských Biskupiciach nemá telefónnu ústredňu. Je potrebné volať priamo na mobilné čísla zo zoznamu,“ uvádza sa na stránke nemocnice.
Hovorkyňa Univerzitnej nemonice Petra Maťašovská vraví, že telefónnu ústredňu v Biskupiciach zrušili ešte v roku 2006, pretože bola nerentabilná. „Mobilná sieť bola po prevádzkovej stránke ekonomicky výhodnejšia,“ povedala.
Nie však pre dôchodcov. Pre tých, ktorí nevlastnia mobilný telefón, sa hovory predražili. Volania z pevnej linky na mobilné čísla môžu byť totiž až trojnásobne drahšie ako volania v mobilných sieťach.
Podľa cenníka Slovak Telekomu je cena za minútu hovoru na mobil v silnej prevádzke 34 centov. Za podobnú cenu sa však majitelia mobilných telefónov dovolajú nielen do Podunajských Biskupíc, ale napríklad aj na Island.
„Pri našich 200eurových dôchodkoch to môže byť problém,“ hovorí Marta Černá z Fóra spotrebiteľov, podľa ktorej treba problém riešiť.
„Ak teda ten dôchodca nemá šťastie, že mu niekto podaruje mobilný telefón pre seniorov,“ dodala. Hoci má mobily čoraz viac seniorov, ďalších od nich odrádza nielen zložitosť ovládania, ale aj malý displej a klávesnica, na ktorú dobre nevidia.
Seniorov od mobilov odrádza technická náročnosť. FOTO - FOTOLIA
Počkajú na riaditeľa
Vedenie nemocnice sľubuje, že sa problémom bude zaoberať. „Uvedomujeme si, že nejde o štandardnú situáciu. Keďže ide o dlhoročný jav, pacientov žiadame o pochopenie,“ povedala Maťašovská.
Či obnovia pevnú linku, však rozhodnú, až keď sa nový riaditeľ Univerzitnej nemocnice Miroslav Bdžoch vráti z dovolenky.
Pacienti hospitalizovaní v nemocnici podľa hovorkyne navyše zväčša používajú vlastné mobilné telefóny.
„V ojedinelých a zároveň naliehavých situáciách vie nemocnica poskytnúť pacientovi možnosť telefonovať z jej zariadení,“ dodala.