SME

Bratislavské cesty nie sú pre bicykle

Ktoré sú najnebezpečnejšie miesta pre bicykle v hlavnom meste? Alebo kde cesty zraňujú cyklistov.

Hrozivé miesto koľajnice na Nivách.Hrozivé miesto koľajnice na Nivách. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Nehody cyklistov

Od januára do mája 2012 v Bratislave spôsobilo nehodu 8 cyklistov; Ku 17. júnu zahynulo za tento rok pod kolesami áut na celom Slovensku 12 cyklistov, Za rok 2011 zahynulo na celom Slovensku 18 cyklistov ; Rok pred tým, v roku 2010, ich bolo 21.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najhrozivejšími miestami pre cyklistov sú veľké križovatky a viacprúdovky.

BRATISLAVA. Obrubníky sú vysoké aj pre chodcov, na bicykli ľahko zničia koleso. Na cestách sú hlboké diery aj vlny, nadjazdy a podjazdy majú iba schody. Na širokých cestách nie je bezpečne, v zápchach sa často dostanete do zovretia áut. Na chodníkoch zasa ohrozujete chodcov. Bratislava nie je pre cyklistov.

SkryťVypnúť reklamu

Najmä mimo cyklotrás sú miesta, kde sa cyklista môže zraniť aj bez toho, že by sa zrazil s autom. Polícia bicykle vedie v štatistikách, len ak spôsobili nehodu. Od začiatku roka sa stalo osem takýchto prípadov. Zranení však bolo výrazne viac.

Na základe odporúčaní združenia Cyklokoalícia a desiatok cyklistov sme zostavili zoznam nebezpečných miest pre bicykle v meste.

Výrazne medzi nimi trčí cesta pri autobusovej stanici. V asfalte sú zapustené staré nepoužívané koľajnice, ktoré križujú cestu. Na toto miesto sa sťažovali viacerí, mnohí si tam aj zlomili ruku.

„Aj ja som mal tú smolu a spadol som tam, môžem potvrdiť, že ide o veľmi nebezpečné miesto. Ideálne by bolo, keby mesto koľajnice odstránilo, nikdy sa už nebudú využívať,“ hovorí dopravný inžinier Radovan Červienka.

SkryťVypnúť reklamu

Túto cestu spravuje magistrát. Až do rekonštrukcie stanice, ktorá sa odkladá už roky, cestu opraviť neplánuje.

Nebezpečných miest je však v Bratislave viac. „Najrizikovejšími sú veľké križovatky. Vo večerných hodinách sú to neosvetlené a málo osvetlené komunikácie,“ povedala policajná hovorkyňa Petra Hrášková.

Husto na hrádzi

Hrádza je najmä cez víkendy prehustená cyklistami, no čoraz viac ľudí už jazdí na bicykli do práce. Na mestských cestách to je často súboj nervov. Viac ako s vodičmi však treba bojovať s dierami, vlnami či skokmi v asfalte.

Kilometre cyklotrás pribúdajú, mimo nich je však niekoľko miest, ktoré sú pre cyklistov nebezpečné a mnohí sa na nich aj zranili.

Bratislava roky uprednostňovala vodičov áut a to prinieslo mnoho problémov, hovorí Michal Feik, poradca primátora pre cyklistickú dopravu. Je prvým poradcom primátora pre túto oblasť, pomáha mu aj komisia pre cyklistickú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

Na rok 2012 je v mestskom rozpočte na cyklistickú dopravu určených 491­-tisíc eur. Pribudnúť má päť nových cyklotrás, inde sa bude robiť nové značenie či opravovať povrch.

Nebezpečné úseky sú už v mape

Nebezpečné úseky pre cyklistov sa však nachádzajú najmä mimo cyklotrás. Mesto v spolupráci so Zelenou hliadkou tieto bariéry mapuje v projekte mapujeme.sk, kde možno konkrétny problém zaznačiť priamo do mapy.

Podľa prieskumu o mestskej cyklistike, ktorý robila iniciatíva Cykloguerilla v roku 2011, majú cyklisti v Bratislave problém najmä s vysokými obrubníkmi, dierami či vlnami na ceste, odbočovaním vľavo, nadjazdmi a podjazdmi so schodmi, kolónami vozidiel a veľkým výskytom chodcov.

Nehodu malo na bicykli len 19 percent opýtaných, pričom väčšina označila za vinníka vodiča auta.

Od prvého januára do konca mája zapríčinili cyklisti v Bratislave osem dopravných nehôd. Policajná hovorkyňa Petra Hrášková hovorí, že presne vymedziť úseky, kde sa cyklistom stávajú nehody, sa nedá.

V susednej Viedni funguje aj škola mestskej cyklistiky City Cycling School, ktorá ponúka kurzy bicyklovania na jazdu po meste, vo voľnom čase aj s deťmi. Cyklistov tam napríklad naučia ako bezpečne prechádzať cez koľajnice či sledovať premávku za bicyklom. Cena za základný kurz je 90 eur.

Cyklotrasy v Bratislave.

Legenda: modré - hotové, zelené a červené - plánované

Najhrozivejší bod cyklistov: koľajnice na Nivách

Nebezpečných miest na bratislavských cestách je priveľa. Vedú široké cesty plné áut

MLYNSKÉ NIVY. Nevyužívané vlakové koľaje vo vozovke pri autobusovej stanici v smere do Ružinova medzi cyklistami vyhrávajú ako najnebezpečnejšie miesto v Bratislave. Mnohým sa do nich zaseklo koleso a zranili sa. Ako najhoršie miesto ho vybrali mnohí čitelia SME na Facebooku, aj zástupcovia občianskeho združenia Cyklokoalícia.

„Ročne tu dochádza minimálne k ôsmym vážnym zraneniam, o ktorých vieme a k ďalším X, o ktorých sa nikto nikdy nedozvie,“ hovorí Daniel Duriš z Cyklokoalície. Niekoľkí jeho kamaráti si tam aj zlomili ruky.

Zlomeniny, aj horšie

Okrem úrazu pri páde tam však hrozí aj zrážka autom, ktoré ide na rušnej ceste za cyklistom.

Spadol tam napríklad aj dopravný inžinier Radovan Červienka, ktorý sa zameriava na cyklistickú dopravu. Mestu odporúča, aby koľajnice odstránilo.

Poradca primátora pre cyklistickú dopravu Michal Feik hovorí, že bude potrebná rekonštrukcia celej cesty. „Ak sa len zakryjú koľajnice asfaltom, za krátky čas to bude opätovne rozbité,“ povedal.

Magistrát hovorí, že cestu chcel pôvodne opraviť s rekonštrukciou križovatky Košická – Prievozská, nemá však už na to peniaze. Čaká tak na dlho odkladanú rekonštrukciu Autobusovej stanice a rozbehnutie projektu Twin City, pri ktorom majú napríklad prebudovať súčasnú štvorprúdovú cestu na šesťprúdovú.

Mesto radí opatrnosť

„Ak by sa mesto rozhodlo dovtedy vyriešiť problém koľajnice vo vlastnej réžii, bolo by to preň finančne nevýhodné, pretože zámer by si vyžiadal nemalé finančné prostriedky, ktoré by sa 'znehodnotili' projektom Twin City,“ povedala Martina Halušková z magistrátu.

Vedenie mesta preto podľa nej „žiada o trpezlivosť a cyklistov aj o väčšiu opatrnosť pri prechádzaní cez koľajnicu“.

Aj používané prekážajú

Nebezpečnými sú aj električkové koľaje inde v meste, najmä keď nimi treba prechádzať šikmo, ako napríklad na Americkom námestí.

„Cyklistov treba upozorniť na nebezpečenstvo. Stačilo by, keby mesto podfarbilo ich okolie na červeno alebo keby dalo na zem nápis, ktorý by cyklistov na koľaje upozorňoval, napríklad piktogram bicykla spomaľ – koľaje,“ myslí si Červienka.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Kristína Hudeková, md

Aké sú ďalšie kolízne miesta?

Rusovská cesta nemá priechod

Medzi dvoma úsekmi cyklocesty vedúcej popri Chorvátskom ramene v Petržalke chýba priechod cez cestu. Cyklisti aj chodci tam majú problém dostať sa na druhú stranu.

Rudo sa na facebookovej stránke Cyklokoalície napísal, že keď tadiaľ prechádza s priateľkou a kočíkom, musí „skočiť do cesty a zastaviť autá, lebo inak nie je šanca“.

Poradca primátora pre cylodopravu Michal Feik vraví, že projekt neodsúhlasil dopravný inšpektorát.

Na internetovom portáli odkazprestarostu.sk sa pracovníci dopravného oddelenia a plánovania mestského magistrátu vyjadrili, že priechod na danom mieste by bol nebezpečný, pretože cesta je tam neprehľadná.

Samospráva však plánuje rekonštrukciu celej križovatky.

Z Prístavného mosta rovno do áut

Cyklisti a chodci smerujúci z Prístavného mosta do Ružinova a opačne musia niekoľkokrát prejsť cez cestu. Najmä na prvých dvoch priechodoch priamo pod mostom jazdia autá veľmi rýchlo.

„Tieto miesta si vyžadujú 100­ percentnú ostražitosť a kondíciu, aby sa cyklista či chodec presunul bezpečne na druhú stranu cesty,“ tvrdí kapitán Ján Vrbik z krajského dopravného inšpektorátu.

Na nové vedenie cestičiek pre cyklistov aj chodcov pod mostom je od roku 2010 vypracovaný projekt, ktorý už schválil dopravný inšpektorát, naráža na problémy s vlastníkmi pozemkov.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Pri Dunaji potme

Cyklocesta pri Dunaji medzi mostom Apollo a Starým mostom na petržalskej strane nie je osvetlená, v noci je nebezpečná. Mesto so sponzorom plánujú opraviť povrch a značenie, na svetlo však nie sú peniaze.

Sihoť je zakázaná

Cyklotrasa do Devína z Karlovej Vsi cez ostrov Sihoť je len snom cyklistov – pre zdroj pitnej vody ostáva ostrov chránený a neprístupný. Cyklisti tak musia na pomerne rušnú cestu do Devína, kadiaľ jazdia aj nákladné autá. Mesto zatiaľ plánuje na cestu aspoň nakresliť piktogramy, ktoré budú vodičov upozorňovať na pohyb cyklistov, a znížiť aj rýchlosť, stihnúť by to mali ešte v lete.

Cez električky

Priechod cez cestu a električkovú trať pri moste Lafranconi: „Sú tu veľké diery pri koľajach a žiadny ostrovček, cyklista nemá kam uhnúť električkám,“ hovorí Daniel Duriš z Cyklokoalície. Mesto opravu tohto úseku zatiaľ nemá medzi prioritami.

Stratení

Značky pre cyklistov chýbajú aj inde. „Turisti stále nevedia, ako sa dosať k Hradu či na iné významné miesta v meste. V zahraničí nájdete na každej križovatke cyklistickú značku, v Bratislave sú ľudia odkázaní sami na seba,“ tvrdí Ďuriš.

Cyklotrasy sú nebezpečné aj pre chodcov, ich vstup na cyklotrasy je zakázaný, no bežne po nich chodia.

Kristína Hudeková

Veľké križovatky: semafory ukazujú najmä autám

Krajnice širokých ciest sú hrboľaté, na semaforoch a pri odbočovaní treba šliapnuť do pedálov.

Patrónka, Trnavské mýto a Račianske mýto sú veľkými križovatkami, ktoré nemajú žiadne riešenie pre cyklistov.

Patrónka robí problém najmä rekreačným cyklistom, ktorí sa chcú z mesta dostať na Železnú studienku. Vidno to každý víkend, keď sa potom cyklisti snažia dostať zo Železnej studienky po rušnej ceste aj späť do mesta.

Musia ísť buď popri autách okolo Vojenskej nemocnici, alebo riskovať na neprehľadnej križovatke pri Suchom mlyne.

Nad cestu hrboľato

Z centra sa na Patrónku cyklisti dostanú buď po krajnici Pražskej ulice, alebo po vyvýšenom chodníku.

„Chodník ponad cestu je rozbitý, plný bariér, ale je to najkratšia spojnica medzi Hlavnou stanicou a Patrónkou,“ napísala v našej ankete cyklistka Michaela.

Na Račianskom aj Trnavskom mýte býva najmä počas špičky veľa áut. Cyklisti tam majú problém najmä s odbočovaním vľavo, keď sa musia preradiť do iného pruhu popred autá.

Tak trochu pre chodcov

Plánovaná je prestavba Račianskeho mýta. „Mesto bude robiť úpravy na Račianskom mýte, ktoré budú zlepšovať podmienky pre chodcov. Žiaľ, vzhľadom na súčasné priestorové a finančné možnosti nie je možné realizovať ich úplne,“ povedal Michal Feik.

Rekonštrukcia Trnavského mýta závisí od možnej výstavby stanice Bratislava – Filiálka, ktorá však nie je stále istá. Meniť sa má aj tamojší podchod, to však zasa závisí od investora komplexu Centrál.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Kristína Hudeková

Na hrboľatom nábreží je tma ako v rohu

Popri Dunaji jazdia ľudia aj na Devín. Za PKO sa začína tankodrom.

„Táto cyklocestička by mala patriť medzi priority mesta. Pri okraji Dunaja je nádherný výhľad, a preto je tam veľmi veľa cyklistov a korčuliarov,“ hovorí dopravný inžinier Radovan Červienka.

Obľúbené nábrežie je však najmä v úseku medzi PKO a mostom Lafranconi v zlom stave.

Korene stromov na asfalte vytvorili hrby, inde sa povrch prepadol a sú v ňom jamy. Cesta je nepríjemná najmä v noci, pretože lampy sú tu odrezané.

„Pri sústredení sa na jamy za svetla cyklistickej lampičky som už viackrát takmer narazila do neosvetleného chodca,“ povedala cyklistka Zuzana.

Tmu na nábreží radi využívajú najmä tínedžeri počas víkendu, ráno po nich na zemi ostávajú sklenené črepiny.

„V tomto úseku odstránime zatiaľ bodové prekážky, komplexná úprava bude riešená až v rámci rekonštrukcie nábrežia, ku ktorej sa zaviazala spoločnosť Henbury,“ povedal poradca primátora Michal Feik.

Mesto odhadlo náklady na opravu tohto úseku na 53­tisíc eur. „V súčasnosti by to boli neefektívne vynaložené prostriedky,“ dodal Feik.

FOTO SME- GABRIEL KUCHTA

Kristína Hudeková

Krajnice sú úzke

Kanále pod úrovňou vozovky či vyjazdené koľaje dávajú zabrať aj autám. Cyklistov často vytláčajú z krajnice takmer do stredu vozovky, čo sťažuje autám ich obiehanie.

Cyklista Miro v ankete uviedol ako príklad Račiansku ulicu. „Pruhy sú tam natesno s rozbitými krajnicami a chodníky úzke, každú chvíľu s obrubníkom.“

V zlom stave sú aj ulice Vajnorská, Svätoplukova, Dunajská ulica či Ulica 29. augusta.

„Ak budeme robiť cyklotrasy na týchto úsekoch, tak obnovíme aj povrchy,“ sľubuje poradca primátora Michal Feik.

Cyklocesta je naplánovaná zatiaľ len na Dunajskej ulici.

„Pre tieto nerovnosti by som po Bratislave na inom ako odpruženom horskom bicykli nejazdil,“ hovorí cyklista Matúš. Prevahu horských bicyklov v meste potvrdil aj prieskum o mestskej cyklistike iniciatívy Cykloguerilla.

Kristína Hudeková

Hrboľ - nič mimoriadne.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Cyklisti pod Prístavným mostom.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Nábrežie bez lampy.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 294
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 10 213
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 301
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 805
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 390
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 096
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 377
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 317
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 833
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 362
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 697
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 718
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 362
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 990
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 539
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 693
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  8. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
SkryťZatvoriť reklamu