NOVÉ MESTO. Bratislavské Nové Mesto pripravuje zásady parkovania na území mestskej časti. Uprednostniť chcú pri parkovaní rezidentov, aby mohli s autom stáť blízko svojho bydliska. Zároveň chcú v mestskej časti zamedziť, aby sa jej územie stalo parkoviskom pre zvyšok mesta. Zámer parkovacej politiky Nového Mesta na júnovom zasadnutí zastupiteľstva vzali na vedomie miestni poslanci.
Dokument poslanci prijali v čase, keď hlavné mesto a jej mestské časti hľadajú model celomestského parkovania. Novomestská parkovacia politika počíta s tým, že pri parkovaní budú preferovaní občania mestskej časti.
Každý Novomešťan získa tzv. rezidenčnú kartu, ktorá mu za symbolický poplatok zaručí parkovanie jedného auta na jeden byt v blízkosti bydliska. Zvýhodnení by mali byť aj tí návštevníci mestskej časti, ktorí budú na voľných miestach parkovať len krátkodobo, čo by malo zvýšiť tzv. obrátkovosť parkovísk.
„Sme tiež zástancovia toho, aby návštevníci z iných bratislavských častí platili nižší poplatok než parkujúci, ktorí prišli z mimobratislavských regiónov,“ uviedol novomestský starosta Rudolf Kusý.
Regulácia v zónach
Zámer parkovacej politiky v Novom Meste ráta so zavedením plošnej a zónovej regulácie a spoplatnenia parkovania. Parkovanie na verejných komunikáciách a plochách totiž v Novom Meste nie je plošne regulované. Uličné parkovacie miesta by už nemali byť vyhradené pre firmy a jednotlivcov, vyhradené parkovacie miesta budú len pre invalidov, diplomatov, špeciálne bezpečnostné služby a taxíky na ich stanovištiach.
V častiach ulíc s vysokým dopytom po parkovaní by rezidenti mali mať prednosť pred ostatnými, najmä po pracovnom čase. Pravidlá parkovania v mestskej časti by mali byť v súlade s tými, ktoré chystá hlavné mesto.
Situácia v parkovaní v Novom Meste sa podľa jeho starostu Rudolfa Kusého stále zhoršuje a je neudržateľná. Problém podľa neho vyvrcholil pred rokom a pol, keď Staré Mesto spustilo projekt rezidenčného parkovania a veľa návštevníkov Bratislavy si z Nového Mesta, Petržalky a Ružinova spravilo odstavné parkoviská. "Toto treba zastaviť,“ zdôraznil starosta.
Prvá fáza zóna od Račka po Tomášikovu
Nový parkovací systém v Novom Meste v prvej fáze spustia v lokalitách, ktoré problém s parkovaním pociťujú najviac – v zóne od Račianskeho mýta po Tomášikovu a celé Kramáre.
Parkovanie a s tým súvisiaci servis bude mať na starosti novovzniknutá Novomestská parkovacia spoločnosť, ktorá bude patriť mestskej časti. Všetky príjmy z parkovania a sankcií budú príjmami mestskej časti, na základe zmluvy bude novomestská samospráva vyplácať dohodnuté percento príjmu z parkovacieho systému spoločnosti na pokrytie výdavkov na správu.
Parkovaciu politiku v Novom Meste zatiaľ len pripravujú, potrebné je ešte vymedziť oblasti regulácie v mestskej časti ako aj určiť presné pravidlá. Nové Mesto sa tiež musí dohodnúť s bratislavským magistrátom na postupe, keďže mestská časť spravuje len cesty III. a IV. triedy.