SME
Pondelok, 27. marec, 2023 | Meniny má Alena

Tunel odhalili, električky dnu nepustia

V tuneli sú ďalšie trhliny. Opravy sa možno vyšplhajú na milión eur.

Električkový tunel mali otvoriť 1. júna, dnes sa hovorí o septembri.Električkový tunel mali otvoriť 1. júna, dnes sa hovorí o septembri. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)
info
Električkový tunel
  • 1943 – 1949 - budovanie tunela ako cestnej stavby;
  • 1949 – 1981 – tunel slúžil cestnej doprave, spočiatku aj chodcom;
  • 2. december 1981 – začiatok prestavba tunela na električkový;
  • 29. augusta 1983 – slávnostné uvedenie trate v tuneli.
(Zdroj: Matej Kavacký – Príbeh tunela III)

BRATISLAVA. Dosky a debnenie zmizlo, no električkový tunel pod Hradom ostáva pre dopravu stále zatvorený. Kedy ho sprístupnia, je nejasné.

Hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková vraví, že čakajú na komplexnú správu z prieskumu georadarom. Známa by mala budúci týždeň. V tuneli urobili 36 jadrových vrtov.

Isté je zatiaľ len to, že v takmer osemstometrovom tuneli sú ďalšie praskliny. „Odborníci upozornili, že trhliny sú na viacerých miestach,“ hovorí Staneková. „Budú tam potrebné ďalšie práce, v najbližších dňoch tunel otvorený nebude.“

Plán bol 1. jún

Dopravný podnik plánoval, že tunel sprejazdnia 1. júna. Opravy robí firma Slovenské tunely. Dopravný podnik ju vybral na základe prieskumu trhu z troch spoločností, ktoré spĺňali zadané odborné kritériá.

Predseda dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ) vraví, že doterajšie opravy tunela vyšli asi na 580-tisíc eur. Celkové náklady sa môžu podľa poslanca vyšplhať aj na milión eur. „Objavené dutiny v tuneli budú musieť vyplniť.“

Uhler dodáva, že tunel by chceli dokončiť k začiatku školského roka, či sa to podarí, je zatiaľ otázne.

Dopravný podnik tvrdí, že náklady budú jasné až po záverečnej správe o trhlinách. Uhradia ich vraj z vlastných zdrojov. Staneková dodáva, že chcú urobiť takú opravu, aby sa v budúcnosti vyhli podobným haváriám a odstávkam.

Kryt s ošetrovňou

Električkový tunel zatvorili 2. februára, keď v ňom počas silných mrazov objavili praskliny. Odvtedy jazdia električky obchádzkou po nábreží.

Tunel a jeho stavba zmenila Bratislavu. Pre jeho výstavbu musel ustúpiť starý židovský cintorín, dokazuje to pamätník Chatama Sofera. Počas druhej svetovej vojny tunel slúžil ako vojnový kryt.

Matej Kavacký, ktorý spracoval text o histórii tunela a publikoval ho na imhd.sk, dokonca píše, že počas vojny bola v tuneli aj ošetrovňa. Počas poplachu sa počítalo s ukrytím približne 10-tisíc obyvateľov.

Tunel bol pôvodne cestný, peší, električka cez neho prešla prvý raz 29. augusta 1983.

tunel_res.jpg

Električky cez tunel nejazdia už mesiace.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  5. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  6. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  7. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  8. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  1. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  2. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  3. Čo robí takmer 100 % ľudí, ktorí si chcú kúpiť ojazdené auto?
  4. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  5. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  6. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  7. Sodastream sa mení
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 621
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 6 871
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 683
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 2 700
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 628
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 573
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 1 937
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 859
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  2. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  3. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  5. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  6. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  7. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  8. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 17 196
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 814
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 184
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 801
  5. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 547
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 643
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 259
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 142
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu