STARÉ MESTO. V bratislavskej mestskej časti (MsČ) Staré Mesto by po novom mohol zaparkovať ktokoľvek, za poplatok aj návštevníci na miestach, kde dnes stáť nemôžu. Samospráva totiž aktualizuje svoju parkovaciu politiku a vyhradené parkovacie miesta by mali po novom zaniknúť.
MsČ zorganizovala v stredu 20. júna k návrhu parkovania verejnú diskusiu.
"Nebudú špeciálne rezidentské alebo nerezidentské parkovacie boxy, nebudú ale ani vyhradené parkovacie boxy pre firmy," povedala pre TASR starostka Starého Mesta Táňa Rosová. Vyhradené ostanú len miesta pre zdravotne ťažko postihnutých, úrady, Policajný zbor či veľvyslanectvá. Prikazuje to zákon.
Dnes má rezident alebo firma vyhradené miesto, kde nemôže parkovať nikto iný.
Rezident s kartou
Rezident bude môcť parkovať s pomocou rezidentskej parkovacej karty (RPK). Na výber bude mať dve možnosti.
Buď si kúpi parkovaciu kartu len na územie v okolí svojho bydliska, alebo na celé územie Starého Mesta. Predpokladaná ročná cena pri prvej možnosti bude pre auto do dĺžky 5,5 metra 20 eur za prvú RPK, za druhú alebo tretiu 500 eur. Pre auto dlhé 5,5 až 7 metrov sa počíta s cenou 40 eur, za druhé a tretie auto 1000 eur.
Ak sa rezident rozhodne parkovať v celej mestskej časti, zaplatiť by mal päťkrát viac 100 eur ročne pre kratšie auto, 200 eur pre dlhšie.
"Zmyslom tohto je, aby sme Staromešťanov naučili, že rezidentské parkovanie je parkovanie v okolí bydliska. Na druhej strane ich chceme zvýhodniť, ak napríklad navštívia príbuzných v našej mestskej časti," podotkla starostka. Parkovacie karty by mali byť neprenosné, teda len pre jedno auto. Ak má Staromešťan firemné vozidlo na súkromné účely, bude o tom musieť priložiť dokumentáciu.
"Aby sa to nezneužívalo," pripomenula Rosová. Medzi jednotlivými oblasťami budú prienikové oblasti, v ktorých budú môcť parkovať rezidenti oboch susedských častí.
Nerezidenti budú platiť od 8.00 do 18.00
Nerezidenti budú za každé obsadenie parkovacieho miesta v čase od 8.00 do 18.00 h platiť, a to buď smskou, prostredníctvom parkovacích automatov alebo si budú môcť kúpiť celoročnú predplatenú parkovaciu kartu. "Bude ale v cene dnešného vyhradeného parkovacieho boxu, čiže to nebude motivujúce," dodala starostka. Karta bude buď neprenosná za 1000 eur na rok alebo prenosná pre viac áut za 1500 eur.
Držitelia Bratislavskej mestskej karty dostanú zľavu.
Pre parkovanie návštevníkov samospráva vytvorila tri zóny červenú, oranžovú a zelenú. V červenej bude najvyššia tarifa dve eurá na hodinu a bude možné v nej stáť maximálne dve hodiny. Bez úhrady tam zaparkujú rezidenti s parkovacou kartou.
V oranžovej zóne sa počíta s tarifou 1,5 eura na hodinu, v zelenej jedno euro. Doba státia v oranžovej a zelenej zóne nebude obmedzená a bez úhrady v nich zaparkujú nielen rezidenti s parkovacou kartou, ale aj návštevníci s predplatenou kartou.
Na nájomníkov nové pravidlá nemyslia, tí si budú musieť v mestskej časti zriadiť trvalý pobyt. Na stredajšej diskusii obyvatelia žiadali tiež prenosnú parkovaciu kartu pre rezidentov, ktorí majú viacero motorových vozidiel či prísnejšie pravidlá pre dlhšie autá.
Budúci týždeň na zastupiteľstve
Nové pravidlá parkovania by síce mali platiť na veľkej časti územia, avšak s výnimkou toho, ktoré spravuje BPS Park, a.s. S tou je samospráva stále v niekoľkých súdnych sporoch. "V hlavom súdnom spore, kde bola žaloba podaná mestskou časťou Staré Mesto, čakáme na vytýčenie pojednávania. Malo by to byť už v dohľadom čase," dodala starostka.
Staromestský systém je podľa predsedu dopravnej komisie Jozefa Uhlera ústretový v tom, že neprideľuje karty domácnostiam, ale jednotlivcom. "Mesto nemá žiadne skúsenosti s vytváraním parkovacej politiky, mali by sme sa preto od Starého Mesta poučiť," dodal. Magistrát totiž v súčasnosti pripravuje zmenu parkovania pre celé mesto, ktorá by mala platiť od budúceho roka. Staré Mesto napriek tomu pokračuje vo vlastnom systéme.
Nová parkovacia politika by mohla platiť od druhej polovice roka. Staromestskí miestni poslanci sa ňou budú zaoberať budúci týždeň na zasadnutí zastupiteľstva.