SME

Bratislavskú hlavnú stanicu majú búrať o rok

V pondelok bude verejná prezentácia novej hlavnej stanice. Projekt má byť hotový do roku 2016. Investor je zatiaľ neznámy.

Takto malo vyzerať Predstaničné námestie.Takto malo vyzerať Predstaničné námestie. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA TRANSPROJEKT)

BRATISLAVA. Prešiel tromi bratislavskými primátormi, štyrmi mestskými zastupiteľstvami a šiestimi riaditeľmi železníc.

Dodnes sa však s jeho stavbou ešte ani nezačalo, chýbajú stavebné povolenia i pozemky. Projekt Predstaničné námestie v centre hlavného mesta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Firma Transprojekt, ktorá je developerom stavby, ho spustila už v roku 2000. Začiatok stavby avizovali už niekoľkokrát, dnes vraví, že začnú koncom roka, terajšiu plechovú halu hlavnej stanice plánujú búrať budúci rok.

Okrem staničnej haly má megaprojekt zahŕňať tunel pre električky, veľké nákupné centrum, administratívnu budovu i mimoúrovňové križovatky. Roman Odzgan z firmy Transprojekt investície odhadol na 180 až 200 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Kto to zaplatí, je zatiaľ nejasné. Náklady sa majú deliť medzi developera a investora. Ten je neznámy.

Do 2016

info

Predstaničné námestie

Projekt

  • obchodné centrum – asi 150 obchodov, tenisové kurty na streche;
  • administratívne centrum;
  • nová staničná hala – odkryjú historickú budovu;
  • tunel pre električky s vjazdom do staničnej haly;
  • mimoúrovňové križovatky;
  • hotel – zatiaľ pozastavili.

Odzgan vraví, že investora nehľadajú, ale vyberajú.

„V minulosti bol investor, no keďže dlho trvalo územné konanie a rozhodnutie sme nezískali do určitého termínu, tak odstúpil,“ priznáva Odzgan.

„Potom prišiel útlm veľkých investícií, teraz sa to opäť rozbieha.“

Investora pre projekt má vybrať svetová poradenská spoločnosť Savills. Dnes záujemcov preveruje.

SkryťVypnúť reklamu

„Zároveň rokujeme s bankami, aby sa to stíhalo v časovom pláne,“ hovorí Lars-Oliver Breuer zo spoločnosti Savills.

Developer dodáva, že záujem o spolufinancovanie projektu prejavila Európska investičná banka.

Celú rekonštrukciu musí totiž Transprojekt podľa zmluvy s mestom stihnúť do roku 2016. Inak príde o peniaze za pozemky. Výstavba má trvať 24 až 30 mesiacov.

Bez pozemkov aj povolení

Na to, aby Transprojekt začal stavať, potrebuje pozemky a asi tridsať povolení od piatich rôznych stavebných úradov.

Povolenie na kľúčové budovy vydáva Staré Mesto. Hovorca mestskej časti Tomáš Halán vraví, že firma o neho ešte ani nežiadala. Územné konanie a vydanie územného rozhodnutia na projekt trvalo na staromestskom úrade štyri roky.

"Stavebné povolenie musíme najprv prerokovať aj so Železnicami Slovenskej republiky a potom so všetkými inštitúciami," povedala za Transprojekt hovorkyňa Mária Adamová.

SkryťVypnúť reklamu

Na stavbu však chýbajú aj pozemky. Bývalý primátor Andrej Ďurkovský síce podpísal tesne pred svojím odchodom zmluvu o budúcej zmluve, na základe ktorej má mesto odovzdať pozemky firme Transprojekt, no terajší primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) chce o pozemkoch opäť rokovať s poslancami.

Jeho hovorca Ľubomír Andrassy povedal, že podľa zmluvy nie je jasné, kto má vzťah k pozemkom počas výstavby. "Rieši až vzťah k pozemkom po kolaudácii."

O pozemkoch majú poslanci hlasovať v júni.

Verejne v pondelok

Vedenie mesta chce aj verejnú prezentáciu projektu. Firma Transprojekt namieta, že absolvovali už sedem verejných prorokovaní.

„Verejné prerokovanie je už zbytočné, lebo máme územné rozhodnutie a veľké zmeny nie je možné robiť. Ak by sme ich chceli robiť, museli by sme ísť do územného rozhodnutia, to je návrat tak štyri či päť rokov dozadu,“ vraví Odzgan.

„Ak má mesto záujem, aby sa projekt pohol dopredu, musia nám pozemky dať, či už to pôjde cez zastupiteľstvo alebo to pôjde dohodou.“

S prezentáciou firma nakoniec súhlasila, mesto ju plánuje najbližší pondelok podvečer v Primaciálnom paláci.

„Prerokovanie projekt nemôže zabrzdiť,“ dodal Odzgan.

Bez električiek roky

Do roku 2016 má firma Transprojekt dokončiť aj novú trať električiek. Dnes pre jej havarijný stav nejazdia. Do novej staničnej haly majú jazdiť tunelom.

„Budeme robiť všetko preto, aby to bolo skôr,“ tvrdí Odzgan. Električky na stanicu prestali jazdiť vlani na jeseň.

Hlavná stanica bude vraj fungovať aj počas prestavby. „Bude sa vchádzať bočným vchodom zo Žabotovej,“ hovorí Odzgan. Tu má podľa neho vzniknúť aj dočasný autobusový a trolejbusový terminál.

elektricky_res.jpg

Nástupište električiek dnes nefunguje, na schodisku je smetisko.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

hala_res.jpg

Nová staničná hala.

VIZUALIZÁCIA - TRANSPROJEKT

vnutro_res.jpg

Vnútro novej haly.

VIZUALIZÁCIA - TRANSPROJEKT

prestanicne_res.jpg

Prestavba Predstaničného námestia.

VIZUALIZÁCIA - TRANSPROJEKT

histroricka_res.jpg

Odkryť sa má pôvodná historická budova stanice.

MODEL - TRANSPROJEKT

hlavnstanica_res.jpg

Ľudia dnes čakajú v prístavbe staničnej haly. Tá sa má búrať.

FOTO - ARCHÍV SME

nastupiste_res.jpg

Zanedbané nástupištia na MHD. FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 989
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 838
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 185
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 433
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 072
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 630
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 217
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 1 830
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 026
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 72 964
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 43 217
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 38 311
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 042
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 116
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 18 451
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 586
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu