Mechanické vežové hodiny vyžadujú neustálu pozornosť, hovorí hodinár JÁN PAVELLA z Liptovského Hrádku.
Vežové hodiny, ktoré montujete, riadi rádiový signál. Ako to funguje?
„Stroj v hodinách je elektromotor, ktorý dostáva každú minútu impulz a pootočí ručičkami o jednu minútu. Aby toto bolo úplne presné, tak je z Nemecka, od Frankfurtu vysielaný rádiový signál, ktorý môže prijímať v podstate hocikto. V hodinách máme prijímač tohto signálu. Dochádza teda k neustálej kalibrácii času, takže systém je úplne presný.“
Vežové hodiny by teda mali ísť úplne presne?
„Áno, udávaná chyba je jedna sekunda za 30tisíc rokov. Nuž, ja som to nemeral... A navyše robia cez rádiový signál automatické zmeny sezónneho času, zmenia čas na letný a naopak.“
Ako sa na tento systém pripájajú zvony?
„Elektromotor, ktorý pootáča ručičkami, riadi ústredňa, ktorej hovoríme hlavné hodiny. Tie dávajú signály aj kladivám, ktoré udierajú na zvony.“
Je vo vežiach dnes už bežný takýto elektronický systém?
„Približne posledných pätnásť rokov montujeme už len tento systém. V ojedinelých prípadoch sa montuje ešte klasický mechanický stroj s ozubenými kolieskami. Vo vežiach sa objavilo aj niekoľko amatérskych výrobkov, ktoré však nedosiahli požadovanú technickú úroveň. Pre nespoľahlivosť sme ich postupne na mnohých vežiach demontovali a nahradili. Naše hodiny sú priemyselne vyrábané a majú medzinárodný certifikát kvality.“
Takýto moderný a presný systém je asi drahší ako mechanický.
„Dnes už ani nie, už sa to vyrovnáva.“
Ako funguje mechanický systém hodín?
„Ťažko to opísať slovne. Je to sústava ozubených kolies, s kyvadlom, mechanickým oscilátorom. Je to podobné ako hodiny, ktoré poznáme z minulosti, napríklad pendlovky či kyvadlové hodiny, no vo väčšom vyhotovení.“
Ako sa musia mechanické hodiny vo vežiach udržiavať?
„Vyžadujú neustálu pozornosť. Minimálne raz za mesiac tam treba prísť, prekontrolovať ich, premazať, urobiť korekciu času, lebo nie sú úplne presné. “
Je na Slovensku veľa firiem, ktoré sa zaoberajú vežovými hodinami?
„Ani nie, vežové hodinárstvo je evidované ako viazaná živnosť. Sú však aj prípady, keď niektorí nadšenci vyrobili hodinové motorčeky z automobilových stieračov, ale to nemá žiadnu životnosť. Treba pochopiť, že hodiny musia fungovať aj pri teplote mínus tridsať stupňov, ako aj pri plus tridsiatich. Kvalitné auto odpočíva občas aj v garáži, hodiny však idú vo dne v noci, neustále. Je to veľmi, veľmi zaťažená technika a jej výpadok si ľudia hneď všimnú."
Starý stroj citlivo umŕtvia a hodiny napoja na elektronický systém riadený rádiovým signálom.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA