Kto chce prilepiť dielo na múr, musí sa pripraviť na byrokraciu a viaceré povolenia. Organizátori vravia, že diela aj o participatívnej demokracii vystavili symbolicky načierno. Magistrát tvrdí, že podujatie je riadne ohlásené.
BRATISLAVA. Štyri taniere pribité aj s jedlom medzi dva bilbordy, veľké rámy na otrhaných plagátoch či päť eur na kríži.
Zanedbaný podchod v centre hlavného mesta sa v rámci medzinárodného festivalu Transeuropa premenil uplynulý týždeň na akúsi verejnú galériu. V netypickom priestore vystavujú štyria umelci z troch krajín – zo Slovenska, Nemecka i Francúzska.
Diela na múroch podchodu medzi Panskou a Židovskou visia medzi reklamami či na počmáraných a polepených stenách.
Kto nie je vnímavý, prejde bez toho, aby sa pristavil a popremýšľal. Práve k tomu majú podľa organizátorov diela vo verejnom priestore motivovať.
Krv z bankovky
Koordinátor projektu Verejné galérie Robert Mihály hovorí, že podchod v historickom centre vybrali ako jednu z devastovaných lokalít. „Navyše je každodenne frekventovanou spojnicou medzi Novým mostom a Zochovou ulicou a rovnako i pre turistov smerujúcich na Hrad,“ dodáva Mihály.
Pri objektoch sa naozaj pristavovali aj ľudia zo zahraničia. Dvoch Írov v oblekoch zaujal kríž s päť eurovou bankovkou, z ktorej akoby kvapkala krv. Inštalácia práve koordinátora projektu Roberta Mihályho.
Slowakei a Tatry
Štyrom tanierom, kde sa deformuje typicky slovenské jedlo ako parenica, vraj Íri úplne nerozumeli. Zavesený popis k inštalácii je iba v slovenčine. Dielo s názvom Slovensko – Slowakei však vytvoril nemecký umelec Hans Jurgen.
Jedlom a jeho deformáciami reaguje na predaj slovenských veľhôr a skupovanie významných lokalít Slovenska, ktoré následne poznačilo búranie či devastácia. Jürgen hovorí aj o snahe skupiny J&T registrovať značku Vysoké Tatry.
Symbolicky načierno
Mihály prezrádza, že pri získavaní povolení, aby mohli zavesiť diela na múr podchodu, narazili na veľký odpor byrokracie.
„Povolenie sme sa pokúšali zohnať, no bolo potrebné od troch úradov,“ vraví Mihály. „Akcie projektu sú považované za verejné kultúrne podujatie, preto by sme na ich organizáciu podľa miestnych nariadení museli mať živnosť, aj preto sme akciu zámerne urobili symbolicky načierno.“
Vystavené diela mladých umelcov sú paradoxne zamerané na participatívnu demokraciu či miltikulturalizmus. Projekt má vraj rozprúdiť diskusiu.
„Podľa našich informácií organizátor podujatie riadne ohlásil a rovnako má aj súhlas od správcu mosta,“ povedala Daniela Rodinová z referátu mediálnej komunikácie magistrátu.
Pod mostom Lafranconi zase bude futbalové ihrisko. Viac čítajte tu:
Mapa pre turistov
Do budúcnosti majú vraj organizátori Verejných galérii záujem o spoluprácu s magistrátom. Plánujú ďalšie verejné galérie. Vhodné miesta sú podľa Mihályho na Kapitulskej, Židovskej, Baštovej či podchode na Zochovej.
„Pokračovať by sme chceli už do troch mesiacov,“ vraví umelec. Dovtedy chcú vytvoriť aj akúsi mapu Verejných galérii pre obyvateľov či turistov. K dispozícii má byť aj na internete.
Výstava v podchode je súčasťou medzinárodného festivalu Transeuropa, ktorý prebieha v ďalších 14-tich európskych mestách. Bratislava v rámci festivalu v stredu 17. mája spoluorganizuje medzinárodný workshop – Bratislava ako centrum participatívneho rozpočtovania.
Pozrite si fotogalériu z Verejnej galérie
Pozrite si fotogalériu >>
Verejná galéria v zanedbanom podchode.
FOTO - SITA JOZEF JAKUBČO
Dielo Slovensko – Slowakei od Hansa Jurgena
FOTO SITA - JOZEF JAKUBČO
Pozrime sa na dielo Róberta Mihályho.
FOTO - SITA JOZEF JAKUBČO
Dielo Slováka Slavomíra Hitku. Dielami reaguje na udalosti Londýne, ktoré sprevádzali nepokoje v roku 2011.
FOTO SME - LUCIA TKÁČIKOVÁ
Róbert Mihály - Kríza hodnôt.
FOTO SME - LUCIA TKÁČIKOVÁ