SME

Vystavia repliku Štefánikovho lietadla

Replika bude na letisku tri roky. Zavesia ju nad kaviareň.

Historickú repliku lietadla Caproni Ca 33, v ktorom Štefánik zahynul pri tragickom páde počas jeho návratu domov z Talianska, už odborne rozoberajú v Piešťanoch.

BRATISLAVA. Bratislavské letisko Milana Rastislava Štefánika bude ešte viac späté s naším významným politikom, diplomatom, organizátorom česko-slovenských légií a jedným z formovateľov prvého spoločného štátu Čechov a Slovákov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo vstupnej hale na tri roky vystavia historickú repliku lietadla Caproni Ca 33, v ktorom Štefánik zahynul pri tragickom páde počas jeho návratu domov z Talianska 4. mája 1919. Lietadlo sa zrútilo v blízkosti Ivanky pri Dunaji, ktorá je neďaleko bratislavského letiska. Teraz tak budú môcť „Štefánikovo“ lietadlo obdivovať pasažieri leteckých liniek.

SkryťVypnúť reklamu

Repliku zavesia nad kaviareň

„Lietadlo Caproni Ca 33 zo zbierkového fondu Vojenského historického ústavu – Vojenského historického múzea v súčasnosti odborne rozoberajú a pripravujú na presun na miesto výpožičky," potvrdil pre agentúru SITA riaditeľ Vojenského historického ústavu Miloslav Čaplovič s tým, že letisku požičajú lietadlo na tri roky.

Letisko plánuje zavesiť repliku lietadla nad kaviarňou vo verejnej časti už existujúceho odletového terminálu. Podľa hovorkyne letiska Dany Madunickej by ho chceli vystaviť pri príležitosti slávnostného otvorenia druhej časti terminálu na prelome júna a júla (prvú časť otvorili už v júni 2010).

Zmluvou si Vojenský historický ústav presne stanovil klimatické, svetelné a bezpečnostné podmienky, ako aj pravidlá odbornej ochrany počas celej výpožičky. „Lietadlo musí byť taktiež poistené a vo vstupnej hale označené informačnou tabuľou,“ dodal Čaplovič.

SkryťVypnúť reklamu

O Štefánikovi aj o Vojenskom historickom ústave

Vojenský historický ústav požiadal, aby vystavenie stroja na letisku sprevádzalo zdokumentovanie životných osudov generála Štefánika, ako aj propagácia Vojenského historického ústavu a jeho súčastí vo viacerých jazykových mutáciách. "V zmysle zmluvy je vypožičiavateľ, teda letisko, oprávnený zabezpečiť prezentáciu výstavy o histórii vojenského letectva na Slovensku," konštatovala Madunická.

Bratislavské letisko chcelo podľa Madunickej interiér nového terminálu odlíšiť od univerzálnych typov letísk, ktoré sú na mnohých miestach sveta rovnaké. Želali si vytvoriť jedinečný a regionálne príznačný interiér a nájsť dizajnový jednotiaci prvok, ktorý by bolo cítiť vo všetkých verejných priestoroch a novej budove terminálu by dal jedinečný charakter.

SkryťVypnúť reklamu

"Chceli sme docieliť, aby cestujúci po odlete z Bratislavy cítil, že to bolo iné, originálne, príjemné," vyhlásila hovorkyňa letiska.

Architekti z ateliéru Milieu na základe tohto zadania prišli s témou Milana Rastislava Štefánika a symbolov lietania z jeho éry. Motívy letectva už teraz evokujú štylizované prekrytia check-in pultov z oceľových lán a pružnej textílie. Podobne je to s obkladmi a štruktúrou fasády obchodnej zóny, ktorá pripomína rebrovú skladbu lietadla.

Repliku predstavili v roku 2003

Repliku lietadla Caproni Ca 33 vyrobili v Leteckých opravovniach Trenčín, pričom myšlienka postaviť ho vznikla už v roku 1985. Konštruktér Rastislav Ferlica sa pričinil o to, že ho v septembri 1994 začali stavať, v roku 1996 prevzal vedenie tímu známy letecký akrobat Pavol Čičo. Po jeho tragickej smrti sa stal vedúcim konštruktérov Ján Opatovský.

Repliku lietadla verejnosti predstavili 2. mája 2003 na pôde opravovní v nedokončenom stave, o rok však bolo hotová. Replika stála takmer 900-tisíc eur. Lietadlo už bolo v roku 2005 vystavené aj na Bratislavskom hrade počas výstavy Obrazopis sveta (Objektívom Milana Rastislava Štefánika).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 170
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 649
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 952
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 376
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 4 087
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 984
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 240
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 011
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 793
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 339
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 594
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 687
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 15 813
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 178
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 9 781
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 700
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu