Vystavia repliku Štefánikovho lietadla

Replika bude na letisku tri roky. Zavesia ju nad kaviareň.

Historickú repliku lietadla Caproni Ca 33, v ktorom Štefánik zahynul pri tragickom páde počas jeho návratu domov z Talianska, už odborne rozoberajú v Piešťanoch.

BRATISLAVA. Bratislavské letisko Milana Rastislava Štefánika bude ešte viac späté s naším významným politikom, diplomatom, organizátorom česko-slovenských légií a jedným z formovateľov prvého spoločného štátu Čechov a Slovákov.

Vo vstupnej hale na tri roky vystavia historickú repliku lietadla Caproni Ca 33, v ktorom Štefánik zahynul pri tragickom páde počas jeho návratu domov z Talianska 4. mája 1919. Lietadlo sa zrútilo v blízkosti Ivanky pri Dunaji, ktorá je neďaleko bratislavského letiska. Teraz tak budú môcť „Štefánikovo“ lietadlo obdivovať pasažieri leteckých liniek.

Repliku zavesia nad kaviareň

„Lietadlo Caproni Ca 33 zo zbierkového fondu Vojenského historického ústavu – Vojenského historického múzea v súčasnosti odborne rozoberajú a pripravujú na presun na miesto výpožičky," potvrdil pre agentúru SITA riaditeľ Vojenského historického ústavu Miloslav Čaplovič s tým, že letisku požičajú lietadlo na tri roky.

Letisko plánuje zavesiť repliku lietadla nad kaviarňou vo verejnej časti už existujúceho odletového terminálu. Podľa hovorkyne letiska Dany Madunickej by ho chceli vystaviť pri príležitosti slávnostného otvorenia druhej časti terminálu na prelome júna a júla (prvú časť otvorili už v júni 2010).

Zmluvou si Vojenský historický ústav presne stanovil klimatické, svetelné a bezpečnostné podmienky, ako aj pravidlá odbornej ochrany počas celej výpožičky. „Lietadlo musí byť taktiež poistené a vo vstupnej hale označené informačnou tabuľou,“ dodal Čaplovič.

O Štefánikovi aj o Vojenskom historickom ústave

Vojenský historický ústav požiadal, aby vystavenie stroja na letisku sprevádzalo zdokumentovanie životných osudov generála Štefánika, ako aj propagácia Vojenského historického ústavu a jeho súčastí vo viacerých jazykových mutáciách. "V zmysle zmluvy je vypožičiavateľ, teda letisko, oprávnený zabezpečiť prezentáciu výstavy o histórii vojenského letectva na Slovensku," konštatovala Madunická.

Bratislavské letisko chcelo podľa Madunickej interiér nového terminálu odlíšiť od univerzálnych typov letísk, ktoré sú na mnohých miestach sveta rovnaké. Želali si vytvoriť jedinečný a regionálne príznačný interiér a nájsť dizajnový jednotiaci prvok, ktorý by bolo cítiť vo všetkých verejných priestoroch a novej budove terminálu by dal jedinečný charakter.

"Chceli sme docieliť, aby cestujúci po odlete z Bratislavy cítil, že to bolo iné, originálne, príjemné," vyhlásila hovorkyňa letiska.

Architekti z ateliéru Milieu na základe tohto zadania prišli s témou Milana Rastislava Štefánika a symbolov lietania z jeho éry. Motívy letectva už teraz evokujú štylizované prekrytia check-in pultov z oceľových lán a pružnej textílie. Podobne je to s obkladmi a štruktúrou fasády obchodnej zóny, ktorá pripomína rebrovú skladbu lietadla.

Repliku predstavili v roku 2003

Repliku lietadla Caproni Ca 33 vyrobili v Leteckých opravovniach Trenčín, pričom myšlienka postaviť ho vznikla už v roku 1985. Konštruktér Rastislav Ferlica sa pričinil o to, že ho v septembri 1994 začali stavať, v roku 1996 prevzal vedenie tímu známy letecký akrobat Pavol Čičo. Po jeho tragickej smrti sa stal vedúcim konštruktérov Ján Opatovský.

Repliku lietadla verejnosti predstavili 2. mája 2003 na pôde opravovní v nedokončenom stave, o rok však bolo hotová. Replika stála takmer 900-tisíc eur. Lietadlo už bolo v roku 2005 vystavené aj na Bratislavskom hrade počas výstavy Obrazopis sveta (Objektívom Milana Rastislava Štefánika).

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 043
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 520
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 281
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 050
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 974
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 913
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 760
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 494
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753