SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Vystavia repliku Štefánikovho lietadla

Replika bude na letisku tri roky. Zavesia ju nad kaviareň.

Historickú repliku lietadla Caproni Ca 33, v ktorom Štefánik zahynul pri tragickom páde počas jeho návratu domov z Talianska, už odborne rozoberajú v Piešťanoch.

BRATISLAVA. Bratislavské letisko Milana Rastislava Štefánika bude ešte viac späté s naším významným politikom, diplomatom, organizátorom česko-slovenských légií a jedným z formovateľov prvého spoločného štátu Čechov a Slovákov.

Vo vstupnej hale na tri roky vystavia historickú repliku lietadla Caproni Ca 33, v ktorom Štefánik zahynul pri tragickom páde počas jeho návratu domov z Talianska 4. mája 1919. Lietadlo sa zrútilo v blízkosti Ivanky pri Dunaji, ktorá je neďaleko bratislavského letiska. Teraz tak budú môcť „Štefánikovo“ lietadlo obdivovať pasažieri leteckých liniek.

Skryť Vypnúť reklamu

Repliku zavesia nad kaviareň

„Lietadlo Caproni Ca 33 zo zbierkového fondu Vojenského historického ústavu – Vojenského historického múzea v súčasnosti odborne rozoberajú a pripravujú na presun na miesto výpožičky," potvrdil pre agentúru SITA riaditeľ Vojenského historického ústavu Miloslav Čaplovič s tým, že letisku požičajú lietadlo na tri roky.

Letisko plánuje zavesiť repliku lietadla nad kaviarňou vo verejnej časti už existujúceho odletového terminálu. Podľa hovorkyne letiska Dany Madunickej by ho chceli vystaviť pri príležitosti slávnostného otvorenia druhej časti terminálu na prelome júna a júla (prvú časť otvorili už v júni 2010).

Zmluvou si Vojenský historický ústav presne stanovil klimatické, svetelné a bezpečnostné podmienky, ako aj pravidlá odbornej ochrany počas celej výpožičky. „Lietadlo musí byť taktiež poistené a vo vstupnej hale označené informačnou tabuľou,“ dodal Čaplovič.

Skryť Vypnúť reklamu

O Štefánikovi aj o Vojenskom historickom ústave

Vojenský historický ústav požiadal, aby vystavenie stroja na letisku sprevádzalo zdokumentovanie životných osudov generála Štefánika, ako aj propagácia Vojenského historického ústavu a jeho súčastí vo viacerých jazykových mutáciách. "V zmysle zmluvy je vypožičiavateľ, teda letisko, oprávnený zabezpečiť prezentáciu výstavy o histórii vojenského letectva na Slovensku," konštatovala Madunická.

Bratislavské letisko chcelo podľa Madunickej interiér nového terminálu odlíšiť od univerzálnych typov letísk, ktoré sú na mnohých miestach sveta rovnaké. Želali si vytvoriť jedinečný a regionálne príznačný interiér a nájsť dizajnový jednotiaci prvok, ktorý by bolo cítiť vo všetkých verejných priestoroch a novej budove terminálu by dal jedinečný charakter.

Skryť Vypnúť reklamu

"Chceli sme docieliť, aby cestujúci po odlete z Bratislavy cítil, že to bolo iné, originálne, príjemné," vyhlásila hovorkyňa letiska.

Architekti z ateliéru Milieu na základe tohto zadania prišli s témou Milana Rastislava Štefánika a symbolov lietania z jeho éry. Motívy letectva už teraz evokujú štylizované prekrytia check-in pultov z oceľových lán a pružnej textílie. Podobne je to s obkladmi a štruktúrou fasády obchodnej zóny, ktorá pripomína rebrovú skladbu lietadla.

Repliku predstavili v roku 2003

Repliku lietadla Caproni Ca 33 vyrobili v Leteckých opravovniach Trenčín, pričom myšlienka postaviť ho vznikla už v roku 1985. Konštruktér Rastislav Ferlica sa pričinil o to, že ho v septembri 1994 začali stavať, v roku 1996 prevzal vedenie tímu známy letecký akrobat Pavol Čičo. Po jeho tragickej smrti sa stal vedúcim konštruktérov Ján Opatovský.

Repliku lietadla verejnosti predstavili 2. mája 2003 na pôde opravovní v nedokončenom stave, o rok však bolo hotová. Replika stála takmer 900-tisíc eur. Lietadlo už bolo v roku 2005 vystavené aj na Bratislavskom hrade počas výstavy Obrazopis sveta (Objektívom Milana Rastislava Štefánika).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 414
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 150
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 820
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 072
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 950
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 946
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 143
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 509
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 360
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu