SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Vystavia repliku Štefánikovho lietadla

Replika bude na letisku tri roky. Zavesia ju nad kaviareň.

Historickú repliku lietadla Caproni Ca 33, v ktorom Štefánik zahynul pri tragickom páde počas jeho návratu domov z Talianska, už odborne rozoberajú v Piešťanoch.

BRATISLAVA. Bratislavské letisko Milana Rastislava Štefánika bude ešte viac späté s naším významným politikom, diplomatom, organizátorom česko-slovenských légií a jedným z formovateľov prvého spoločného štátu Čechov a Slovákov.

Vo vstupnej hale na tri roky vystavia historickú repliku lietadla Caproni Ca 33, v ktorom Štefánik zahynul pri tragickom páde počas jeho návratu domov z Talianska 4. mája 1919. Lietadlo sa zrútilo v blízkosti Ivanky pri Dunaji, ktorá je neďaleko bratislavského letiska. Teraz tak budú môcť „Štefánikovo“ lietadlo obdivovať pasažieri leteckých liniek.

Skryť Vypnúť reklamu

Repliku zavesia nad kaviareň

„Lietadlo Caproni Ca 33 zo zbierkového fondu Vojenského historického ústavu – Vojenského historického múzea v súčasnosti odborne rozoberajú a pripravujú na presun na miesto výpožičky," potvrdil pre agentúru SITA riaditeľ Vojenského historického ústavu Miloslav Čaplovič s tým, že letisku požičajú lietadlo na tri roky.

Letisko plánuje zavesiť repliku lietadla nad kaviarňou vo verejnej časti už existujúceho odletového terminálu. Podľa hovorkyne letiska Dany Madunickej by ho chceli vystaviť pri príležitosti slávnostného otvorenia druhej časti terminálu na prelome júna a júla (prvú časť otvorili už v júni 2010).

Zmluvou si Vojenský historický ústav presne stanovil klimatické, svetelné a bezpečnostné podmienky, ako aj pravidlá odbornej ochrany počas celej výpožičky. „Lietadlo musí byť taktiež poistené a vo vstupnej hale označené informačnou tabuľou,“ dodal Čaplovič.

Skryť Vypnúť reklamu

O Štefánikovi aj o Vojenskom historickom ústave

Vojenský historický ústav požiadal, aby vystavenie stroja na letisku sprevádzalo zdokumentovanie životných osudov generála Štefánika, ako aj propagácia Vojenského historického ústavu a jeho súčastí vo viacerých jazykových mutáciách. "V zmysle zmluvy je vypožičiavateľ, teda letisko, oprávnený zabezpečiť prezentáciu výstavy o histórii vojenského letectva na Slovensku," konštatovala Madunická.

Bratislavské letisko chcelo podľa Madunickej interiér nového terminálu odlíšiť od univerzálnych typov letísk, ktoré sú na mnohých miestach sveta rovnaké. Želali si vytvoriť jedinečný a regionálne príznačný interiér a nájsť dizajnový jednotiaci prvok, ktorý by bolo cítiť vo všetkých verejných priestoroch a novej budove terminálu by dal jedinečný charakter.

Skryť Vypnúť reklamu

"Chceli sme docieliť, aby cestujúci po odlete z Bratislavy cítil, že to bolo iné, originálne, príjemné," vyhlásila hovorkyňa letiska.

Architekti z ateliéru Milieu na základe tohto zadania prišli s témou Milana Rastislava Štefánika a symbolov lietania z jeho éry. Motívy letectva už teraz evokujú štylizované prekrytia check-in pultov z oceľových lán a pružnej textílie. Podobne je to s obkladmi a štruktúrou fasády obchodnej zóny, ktorá pripomína rebrovú skladbu lietadla.

Repliku predstavili v roku 2003

Repliku lietadla Caproni Ca 33 vyrobili v Leteckých opravovniach Trenčín, pričom myšlienka postaviť ho vznikla už v roku 1985. Konštruktér Rastislav Ferlica sa pričinil o to, že ho v septembri 1994 začali stavať, v roku 1996 prevzal vedenie tímu známy letecký akrobat Pavol Čičo. Po jeho tragickej smrti sa stal vedúcim konštruktérov Ján Opatovský.

Repliku lietadla verejnosti predstavili 2. mája 2003 na pôde opravovní v nedokončenom stave, o rok však bolo hotová. Replika stála takmer 900-tisíc eur. Lietadlo už bolo v roku 2005 vystavené aj na Bratislavskom hrade počas výstavy Obrazopis sveta (Objektívom Milana Rastislava Štefánika).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 373
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 639
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 923
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 278
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 786
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 719
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 530
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 605
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 536
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 495
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu