SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Semafory na Kamennom vypli na tri mesiace

Odborníci počas skúšobných vypnutí semaforov nezaznamenali žiadne nebezpečné situácie pre chodcov.

Počas meraní nezistili žiadne nebezpečné, mimoriadne situácie, ktoré by mohli vyústiť do kolízie chodcov s vozidlom či električkou.Počas meraní nezistili žiadne nebezpečné, mimoriadne situácie, ktoré by mohli vyústiť do kolízie chodcov s vozidlom či električkou. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Dopravu na bratislavskom Kamennom námestí nebude v najbližších troch mesiacoch regulovať svetelná signalizácia. Na základe takmer mesačných odborných meraní o tom rozhodla v závere minulého týždňa pracovná skupina, v ktorej pôsobili zástupcovia magistrátu, dopravného podniku a dopravnej polície.

"Správanie sa chodcov, vodičov osobných áut i prostriedkov hromadnej dopravy bolo monitorované pri zapnutej a vypnutej cestnej svetelnej signalizácii. Počas meraní neboli zistené žiadne nebezpečné, mimoriadne situácie, ktoré by mohli vyústiť do kolízie chodcov s vozidlom či električkou," tvrdí hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

Doteraz pritom magistrát preferoval ponechanie semaforov. V decembri minulého roka bratislavská samospráva označila niektoré z priechodov na týchto miestach za najrizikovejšie v celom meste. Dôvodom bolo, že po zmene zákona už na priechodoch nemajú prednosť chodci, ale električky, a chodci si na to stále nezvykli.

Záverečná analýza správania sa účastníkov cestnej premávky však podľa Andrassyho odporučila kompetentným inštitúciám pristúpiť k organizácii dopravy v okolí Kamenného námestia a to bez použitia svetelnej signalizácie.

"Nová situácia má prispieť k zlepšeniu dopravnej priepustnosti územia, a zároveň nezníži bezpečnosť chodcov," hovorí.

Chodci ostali zmätení, viac si prečítajte tu: V centre Bratislavy testujú vypnutie semaforov

Električky ušetria

V pondelok po vypnutí bola v meste víkendová atmosféra, v uliciach je málo áut. Väčšinou dávajú prednosť chodcom, tí zase električkám. Ľudia si myslia, že ide o dočasnú výluku. "Aha, bliká oranžová," hovorí otec synovi. Vozíčkar je opatrný, čaká až kým mu vodič kývne.

Ďalšia žena zase ukazuje manželovi, že by radšej prešla na druhú stranu na ďalšej križovatke. Dúfa, že tam semafory fungujú. Tie sú však vypnuté na Kamennom námestí, pri manderláku, ale aj na Štúrovej pri Lúčnici.

Ako to budú chodci zvládať, ukážu až pracovné dni. „Zamedzí sa zbytočným prestojom, čo zvýši komfort cestovania, zatraktívni verejnú dopravu,“ myslí si Agáta Staneková, hovorkyňa Dopravného podniku, ktorý zmenu inicioval.

Má mu priniesť aj úspory. Aké, sme sa nedozvedeli. Server Imhd.sk ale vyrátal, že električky usporia za jednu jazdu od 13 do 51 sekúnd, čo je takmer 13 hodín za deň.

"Niekde aj úspora 1-2 minút na kolo môže znamenať úsporu vozidla a dvoch vodičov, lebo vozidlo príde skôr na konečnú a môže vykonať už odchod pred ním," hovorí Ivan Bútora zo združenia Lepšia doprava. Cestovanie električkou tak bude kratšie.

Podľa neho sa vypnutím semaforov vyriešil i problém s chodcami, ktorí pri Tescu prebiehali na červenú. "Chodci pri zapnutej signalizácii často vstupovali nelegálne na vozovku, najmä keď videli, že nič nejde. Ak medzitým dostala voľno čakajúca električka, vznikali nepríjemné situácie. Pri vypnutej signalizácii musia jednotliví účastníci premávky medzi sebou komunikovať a rešpektovať sa."

Povinná tridsiatka

Nový režim teda bude trvať tri mesiace, počas ktorých budú odborní zamestnanci samosprávy a policajti situáciu monitorovať. "V prípade, že by došlo k nebezpečnému ohrozovaniu chodcov, magistrát okamžite tento režim zruší," hovorí Andrassy.

Bratislavský magistrát v tejto súvislosti okrem iného upozorňuje vodičov, že maximálna povolená rýchlosť je dopravným značením upravená na 30 km/h. Vo vzťahu k chodcom zasa apeluje na väčšiu opatrnosť, hlavne čo sa týka ich povinnosti dať prednosť prichádzajúcej električke.

Vodiči električiek pritom boli poučení, aby Kamenným námestím prechádzali s opatrnosťou a maximálnou ohľaduplnosťou voči rodičom s deťmi, starším občanom a zdravotne hendikepovaným občanom - slepcom, vozičkárom," dodal Andrassy.

elektrickakamenne-r308.jpg

Auto dá chodcom prednosť, oni ju však musia dať električke.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  3. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 988
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 303
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 856
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 631
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 317
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 694
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 545
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 2 934
  9. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 663
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 531
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 099
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 8 689
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 893
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 038
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 967
  6. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 158
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 075
  8. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 3 996
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu