BRATISLAVA. Svetlá, lavičky a možno podlahu, toľko budú môcť zmeniť architekti pod vedením hlavnej architektky Ingrid Konrad na podobe nového Starého mosta. Dnes o tom jednomyseľne rozhodli bratislavskí poslanci.
Zamietli tak premenu mosta s veľkorysým verejným priestorom pre peších a cyklistov, ktorú navrhoval ateliér Igora Marka, slovenského architekta žijúceho v Londýne.
Dôvodom rozhodnutia bol podľa primátora Bratislavy Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru) čas. Premenou mosta by vraj totiž projekt musel prejsť novým územným konaním, čím by mesto nestihlo termíny z únie.
Ftáčnik preto navrhol, aby poslanci hlasovali o návrhu novej konštrukcie mosta od projektanta Miroslava Maťaščíka z firmy Alfa 04, ktorú architekti nazývajú bezduchým technickým riešením.
Prečítaj si viac o architektovi Markovi
Nie vizuály, ale spor
Nový Starý most
Nová konštrukcia
- Nová konštrukcia – 32,5– 35 miliónov eur;
- Promenády na oboch stranách – 4,8 metra;
- Dva piliere mosta nahradí jeden;
- Životnosť – minimálne 100 rokov;
- 90 miliónov eur s DPH – toľko môže Bratislava čerpať na prvú etapu nosného systému – súčasťou je aj električka do Petržalky.
Maťaščíkov návrh mosta podporovalo KDH. „Ak chceme Starý most, musíme ho podporiť tento návrh.“ Vyzývala k hlasovaniu Jarmila Tvrdá, šéfka klubu KDH.
„Zadanie je nesplnené, namiesto toho nám tu prezentujete spor,“ komentoval včerajšie rokovanie Ivo Nesrovnal, šéf najsilnejšieho politického klub v meste (SDKÚ a Most-Híd). Na poslednom zasadnutí poslanci totiž schválili, aby architekti za mesiac upravili návrh projektanta.
Žiadne návrhy však dnes hlavná architektka neprezentovala.
Počas prestávky, ktorú pred hlasovaním urobil Ftáčnik, bolo počuť búrlivé výmeny názorov. Maťaščík ešte predtým všetkým poslancom rozposlal ostrý list.
„Z hlavnej architektky sme urobili bytovú architektku,“ komentoval výsledky hlasovania Sven Šovčík (SDKÚ).
Most v roku 2015
Prijatím návrhu projektanta dostane Starý most úplne novú konštrukciu. Minulosťou bude aj typická nitovaná konštrukcia, ktorá pripomína eifelovku. Dva mostné piliere nahradí jeden.
Nová konštrukciou zlepší plavebné možnosti Dunaja, vydržať má minimálne sto rokov. Ftáčnik vraví, že na nej môžu pracovať nezávisle od dnešnej.
Nový Starý most, po ktorom budú jazdiť električky, má byť hotový v roku 2015.