SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Bratislava odmieta pontóny na nábreží

Do obchodov sa možno turisti budú voziť loďou. Na nábreží chcú postaviť pontóny

Nábrežie pri Eurovei je dnes obľúbenou promenádou.Nábrežie pri Eurovei je dnes obľúbenou promenádou. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Vedenie Bratislavy tvrdí, že pristávanie lodí pred Euroveou by ľuďom vzalo kontakt s vodou.

BRATISLAVA. Mamičky s deťmi, skupinky mladých i ľudia v oblekoch, ktorí si priniesli obed v miske, sedávajú na schodoch na nábreží Dunaja v Bratislave.

Ľavý breh rieky ožil v roku 2010 spolu s otvorením novej nábrežnej štvrte Eurovea s dnes obľúbenou promenádou.

Zmeniť by to mohla výstavba pontónov, kde by pristávali aj turistické lode, tvrdia aktivisti. Obávajú sa znehodnotenia lokality.

Pristávanie veľkých kabínkových lodí by podľa nich neznamenalo len vystupovanie turistov ponad hrajúce sa deti a ľudí, ale aj zásobovanie lodí a zničenie jedinečného prístupu verejnosti k Dunaju.

Ochranárka Katarína Šimončičová vraví, že lode môžu zabrať ľuďom, ktorí necestujú loďou, aj výhľad na Dunaj.

Pontóny na brehu pri obchodnom centre Eurovea plánuje Slovenský vodohospodársky podnik, o kotvení turistických lodí nehovorí. Lode by tam radi videli zástupcovia nákupného centra.

Bratislava: neprijateľné

info
Eurovea
  • 2006 – začiatok výstavby – developer Ballymore Properties;
  • 2010 – otvorenie novej zóny s hotelom, kanceláriami, obchodným centrom, parkom, námestím a promenádou;
  • 2010 – vyhlásená za stavbu roka;
  • 2016 – plánované otvorenie - Eurovea II.

Pontóny nie, také je zatiaľ stanovisko vedenia Bratislavy. O vyjadrenie ich požiadal krajský úrad životného prostredia.

Hovorca primátora Ľubomír Andrassy povedal, že kotvenie lodí považujú za neprijateľné.

„Územie je jedným z mála, kde sa môžu Bratislavčania dostať do kontaktu s Dunajom, ide o cenné územie na trávenie voľného času.“

Krajský úrad požiadal o stanovisko aj mestskú časť Ružinov, ktorá vydáva pre oblasť Eurovey stavebné povolenie.

Hovorkyňa Ružinova Miroslava Štrosová vraví, že zatiaľ sa k zámeru nevyjadrovali.

Pontóny vraj len vrátia

Slovenský vodohospodársky podnik mestu oponuje. Hovorca podniku Pavel Machava vraví, že pontóny na nábreží boli a len ich sem vrátia. Majú už dokonca aj povolenie.

„Pontón bude kotviť na tom istom mieste, kde bol ešte pred výstavbou obchodného centra,“ hovorí Machava.

Žiadosť o povolenie státia plávajúceho zariadenia zaslali na Štátnu plavebnú správu, ktorá im ho ešte vlani vydala.

Pontóny majú podľa Machavu slúžiť na prevádzkové potreby podniku, napríklad pri čistení Dunaja, žiadne turistické lode nespomína.

Priznáva však, že na nábreží budú musieť dobudovať niektoré zariadenia, ktoré budú slúžiť na ukotvenie samotného pontónu. Čas výstavby je zatiaľ neznámy.

Aj pre turistov

Iný zámer pontónov však propagovala Eurovea už pri svojom otváraní.

„Nezabudnuteľnou súčasťou novej štvrte budú aj rýchlolode, ktoré úplne zmenia zaužívané spôsoby prepravy,“ písali o lodnej doprave.

„Na nábreží vyrastú pontóny, ktoré budú slúžiť ako nástupisko pre lode smerujúce napríklad z Viedne do Bratislavy.“

Aj dnes Oľga Ďuráková, marketingová manažérka obchodného centra, hovorí, že niektoré pontóny na nábreží by radi využívali aj ako prístavisko pre malé člny.

„Boli by umiestnené vo vzdialenejších častiach nábrežia,“ hovorí Ďuráková. „Mohli by slúžiť napríklad pre typy lodí ako má Twin City Liner alebo menšie súkromné lode a motorové člny, aj keď silný prúd Dunaja môže takúto situáciu skomplikovať.“

Eurovea odmieta, že by pontóny či lode ubrali z verejného priestoru, promenády alebo by zasiahli do dnešnej podoby nábrežia.

„Je v našom záujme, aby bol nábrežný park pre návštevníkov stále zaujímavý.“ Vystavanie pontónov by tento zámer podľa Ďurákovej len podporilo.

ludia_res.jpg

Vedenie mesta sa obáva, že ľudia stratia kontakt s vodou.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

eurovea_res.jpg

Pohľad na nábrežie, Eurovea sa potiahne až k mostu Apollo. Pohľad z vrtuľníka City Helicopters.

Foto SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK

twin_res.jpg

Eurovea chce, aby na pontónoch pristávali lode ako Twin City liner.

FOTO - ARCHÍV SME

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  4. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  3. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. Employee's age as a new ground for notice of termination
  7. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  8. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 130
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 751
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 895
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 894
  5. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 5 318
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 286
  7. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 3 407
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 173
  9. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 050
  10. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 219
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 386
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 927
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 860
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 774
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 405
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 741
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 736
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu