Kupón BID sa možno rozšíri na celé mesto

Bratislavská integrovaná doprava postupne naberá reálne kontúry.Zmeny ju čakajú koncom roka.

Vyskúšali sme presuny po meste prímestkými linkami.(Zdroj: ARCHÍV SME - PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Integrovaný dopravný systém je v Bratislave zatiaľ len v podobe projektov. Spustenie prvej etapy, teda zavedenie spoločného predplatného cestovného lístka avizované na september tohto roka, sa odsunulo. Dôvodom má byť podľa Miroslava Matúšeka, generálneho riaditeľa spoločnosti BID, opakovanie verejných obstarávaní na technické zariadenia.

Označovače na integrovanú dopravu už majú autobusy v prímestskej doprave, podľa vedenia spoločnosti BID sú v testovacej prevádzke. Do konca roka by mali byť namontované na železničných staniciach župy.

Možnou alternatívou 1. etapy je rozšírenie platnosti kupónu BID v autobusoch prímestskej dopravy na celé mesto. Kupón dnes funguje len v smere na Záhorie a na železnici. „Išlo by o dočasné riešenie na obdobie niekoľkých mesiacov,“ povedal Matúšek. O tejto alternatíve rokuje BID s objednávateľmi – mestom a župou a s dopravcami.

Zmyslom integrovanej dopravy je, aby ľudia uprednostnili namiesto auta hromadnú dopravu. Na to potrebujú prehľadné a na seba nadväzujúce spoje, spoločné cestovné poriadky a jednu tarifu.

Prvým prvkom v zavedení nových cestovných poriadkov je taktový grafikon železníc. „Taktový cestovný poriadok by mali železnice zaviesť v decembri tohto roka,“ hovorí Matúšek, riaditeľ spoločnej akciovky župy a mesta, ktorej cieľom je zavedenie a neskôr koordinácia integrovaného dopravného systému. „Podľa týchto cestovných poriadkov nastavíme linky prímestských spojov tak, aby sa od decembra zrýchlilo cestovanie aj nadväznosť spojov.“

Taktový grafikon znamená, že dopravný cyklus sa opakuje v určitom časovom úseku (takte). Postupne sa k takémuto ľahko zapamätateľnému cestovnému poriadku, ktorý umožňuje optimálne prestupy, dajú integrovať autobusy v prestupných uzloch, a odstránia sa súbežné linky. Prepoja sa cestovné poriadky. Cestovať sa bude na predplatné cestovné lístky city – v meste, regio – v regióne a kombinované city + regio.

Traja dopravcovia, dva systémy v karte

Prímestskými autobusmi sa dá cestovať na štyroch trasách (na mape Slovak lines vľavo). Cestovať sa na nich dá na kupón BID, ktorý sa dá prikúpiť k električenke MHD, alebo k čipovej karte ostatných dopravcov – Slovak Lines alebo ZSSK.

Predáva sa na predajných miestach bratislavského dopravného podniku. Cena kupónu BID je 1,66 eura na mesiac. (K 90­ dňovej električenke je to 4,98 eura, k ročnej 19,92 eura). Električenka dopravného podniku je časový predplatný lístok, kupón BID funguje aj ako elektronická peňaženka.

Na kupóne BID musí mať aj cestujúci, ktorý cestuje len v hraniciach mesta, teda po Záhorskú Bystricu, kredit 0,66 eura. Ten si môže dobiť aj v autobuse. Bez tohto kreditu čítačka v autobusoch nedokáže kupón načítať.

Vlaky sú už prepojené

Kľúčovým dopravcom pre integrovanú dopravu sú Železnice Slovenskej republiky. Na území Bratislavy možno na

info
Integrované (BID) železničné stanice
  • Bratislava Hlavná stanica
  • Devínska Nová Ves
  • Lamač
  • Železná studienka
  • Vinohrady,
  • Bratislava predmestie
  • Rača
  • Vajnory
  • Nové Mesto
Mimo BID:
  • ZŠT Petržalka,
  • Podunajské Biskupice
  • Devínske Jazero

kartu BID využívať osobné a zrýchlené vlaky medzi väčšinou železničných staníc. Túto možnosť podľa informácií železníc využíva mesačne v priemere 130­tisíc cestujúcich.

Kto má kupón BID, nepotrebuje si na presun vlakom v hraniciach mesta kupovať cestovný lístok. Cestovný doklad treba mať pri prechode hranice mesta.

Do systému nie je zahrnutá železničná stanica v Petržalke. „Do stanice Petržalka chodia len medzinárodné regionálne vlaky z Viedne a do Viedne, ktoré inde na území mesta nestoja,“ vysvetlila hovorkyňa ZSSK Jana Grešnerová.

Najväčšia mestská časť je tak zatiaľ zo systému integrovanej dopravy vylúčená. „Do integrovaného dopravného systému bude zahrnutá aj Petržalka,“ povedal Miroslav Matúšek, riaditeľ Bratislavskej inte〜grovanej dopravy. To sa bude týkať plánovaného koľajového systému.

Obyvatelia Podunajských Biskupíc a cestujúci prichádzajúci do Bratislavy zo smeru Dunajská Streda zo systému BID integrovanej dopravy vypadli. Nový prepravca Regiojet sa k systému BID v jeho dnešnej podobe nepripojil, podľa Matúšeka sa do integrovanej dopravy zapojí až po jej spustení.

V Česku sú prepojení už roky

V Česku prepojili vlaky, prímestské a mestské autobusy už pred rokmi, najbližšie to funguje v Juhomoravskom kraji. Do systému je zapojených viac ako 20 dopravcov, aj České dráhy a brniansky dopravný podnik.

Jadrom tarifného systému sú dve zóny v Brne. Ďalšie zóny tvoria skupiny obcí alebo iné väčšie mesto. Cestujúci podľa počtu zón, cez ktoré cestuje, presne vie, koľko zaplatí.

ico

Prímestské autobusy rozvážajú aj po meste

Cestovať prímestskou dopravou sa oplatí skôr tým, ktorým vyhovuje jedna zo štyroch trás a nemajú električenku. Rozdiel v cene ani rýchlosti nie je veľký.

BRATISLAVA. Regionálny dopravca Slovak lines, ktorého červené autobusy jazdia medzi mestami a dedinami Bratislavského kraja, láka na možnosť využiť zrýchlenú dopravu prímestskými autobusovými linkami po Bratislave.

Prímestské spoje sme vyskúšali v troch zo štyroch ponúkaných smerov. Cestovali sme z Autobusovej stanice na Mlynských nivách ku krematóriu, na Zlaté piesky a do Rače.

Pre človeka neznalého umiestnenia zastávok Slovak lines je Autobusová stanica najlepším východiskovým bodom. Aj tam sa však treba pýtať na smer, zastávky a číslo nástupiska u informátora, na infopaneloch sú len mestá a dediny za Bratislavou.

Cena cestovného sa určuje podľa počtu kilometrov. Po hranice Bratislavy je to z autobusovej stanice najďalej trinásť kilometrov, takže jedna jazda môže stáť najviac 1,10. Kto však cestuje iným smerom ako na Záhorie, so zľavou na BID kupón nemôže počítať. Lacnejšie cestovať napríklad na Zlaté piesky môže, len ak má dopravnú kartu dopravcu.

Cesta na kraj mesta

V piatok minulého týždňa sme sa vybrali prímestskou linkou ku krematóriu. Pracovníčka informácií nás presviedčala, že služba, ktorú dopravca propaguje, zatiaľ nefunguje. Jej kolegyňa nás nakoniec nasmerovala k nástupisku 64.

Ku krematóriu sme dorazili za 22 minút. V autobuse sme sa viezli približne dvadsiati. Zdržanie pri nastupovaní nebolo veľké, takmer všetci cestujúci mali kartu Bratislavskej integrovanej dopravy a cestovali mimo mesta. Cesta stála jedno euro, kto má električenku s kupónom BID za lístok v rámci mesta vo svojom smere neplatí.

Spiatočná cesta MHD trvala len o niečo dlhšie ako 30 minút aj s prestupom pod Novým mostom. Na jednorazový hodinový cestovný lístok je to za 90 centov.

V utorok ráno sme sa vybrali na Zlaté piesky. Opäť z autobusovej stanice. Nastúpiť možno aj na iných zastávkach, no treba vedieť, kde presne sa nachádzajú.

Niektoré zastávky má prímestská doprava spoločné s MHD, to sú napríklad práve Zlaté piesky. Iné sú na dohľad od zastávok MHD tak, ako je to na Patrónke, alebo sú celkom samostatne stojace. To je prípad zastávky Prievozská ul. Astra, kde autobus stojí tesne za križovatkou Bajkalská Prievozská v smere k Štrkoveckému jazeru. Zastávku nevidno, pretože je ukrytá za bezpečnostným a protihlukovým múrom. Podobne zastávku Račianske mýto v smere von z mesta treba hľadať na Legionárskej.

Na cestu do Rače sme sa viezli v stredu o 15.00 h autobusom idúcim do Trnavy cez Pezinok.

Pracovníčka v okienku nás nasmerovala na spoj, ktorý na želanej zastávke nestojí, na to nás upozornil až vodič. Správny spoj odchádzal vzápätí z vedľajšieho nástupiska. Cesta do Rače (pri Vinohradoch) pre kolóny trvala 39 minút. Späť sme sa dostali električkou na Račianske mýto za 20 minút.

Neprehľadný systém

Využívať na cestovanie po meste prímestské spoje sa oplatí tomu, kto jazdí na jednorazové cestovné lístky, električenka MHD v prímestských spojoch neplatí.

Systém je komplikovaný a pre toho, kto má električenku, aj drahý. Na interne sa dá zistiť, kedy vhodný spoj odchádza, vzdialenosť v kilometroch a zvlášť si treba nájsť cenové pásmo, ak chcete vopred poznať cenu lístka. Na internete sa však nedá zistiť, z ktorého nástupiska spoj odchádza, ak idete z nív alebo spred troch veží na Bajkalskej, kde je nástupísk viac. Tieto informácie poskytnú len pracovníci na stanici.

Priamo na zastávkach dopravcu zas nezistíte, na ktorých zastávkach v meste spoj zastaví. Kde spoj zastavuje jepotom vidno len na svetelnej tabuli autobusu alebo sa treba pýtať vodiča

(vju)

Ako funguje BID

  • Bratislavská integrovaná doprava funguje v smere „Záhorie
  • Cestujúci potrebuje:
  • dopravnú kartu (zo Slovak lines, alebo z Dopravného podniku Bratislava (DPB),
  • celosieťový predplatný cestovný lístok na BID, vydáva DPB, je nahraný na dopravnej karte,
  • Na využívanie zľavy BID v Slovak Lines si musí naplniť vklad do elektronickej peňaženky, minimálne 3 eurá (na cestovanie mimo mesto), cestujúci, ktorý využíva zľavu BID len v rámci mesta, teda medzi zastávkami v úseku Bratislava AS – Záhorská Bystrica, Kŕče, musí mať na dopravnej karte minimálny vklad 0,66 eura,
  • Cestujúci s celosieťovým predplatným cestovným lístkom, môže cestovať v dopravných prostriedkoch podnikov DPB, Slovaklines a ŽSR, teda v MHD, v autobusoch prímestských liniek Slovak Lines – v smere „Záhorie“ a v osobných a zrýchlených vlakoch ŽSR na území mesta (to sa netýka prepravcu RegioJet).
  • Na Bratislavskú mestskú kartu BID nemožno aktivovať.

(Zdroj: prepravný poriadok Slovak Lines)

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 10 855
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 450
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 431
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 252
  5. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 777
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 669
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 129
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 049
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 601
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 551