SME

Bývanie na vode je už obsadené

Hausbóty pribúdajú na brehu aj pár metrov od hrádze. Viac miesta na kotvenie už nie.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. O okolie bratislavskej hrádze smerom na Čunovo je záujem. Zatiaľ čo na brehu neďaleko galérie Danubiana chcú developeri vystavať novú luxusnú štvrť, iba pár stoviek metrov bližšie k mestu už nová štvrť vznikla. Nie však z domov, ale z hausbótov. A bude ich ešte viac, na niektorých miestach sú zatiaľ iba pontóny.

Zoskupenie plávajúcich domov rôznych veľkostí a tvarov sa nachádza na Jarovskom ramene. Dnes ich tam kotví už 266, ďalšie miesta voľné nie sú a nové sa nepripravujú.

Najviac vytŕča veľký hausbót s vežičkami, ktorý ešte dostavujú. V niektorých domoch na pontónoch bývajú ľudia celoročne, iné používajú iba ako chaty.

Ich majitelia o svojom bývaní nechcú hovoriť, záujem o znečisťovanie prírody, stavby na brehu, budovanie príjazdových ciest a plašenie vtákov ich znervózňuje. Na okoloidúcich zazerajú aj stavební robotníci.

Život na vode hojdá

Pod prísľubom zachovania anonymity sa s nami rozprával jediný z tamojších obyvateľov. „Hausbót je druh relaxu. Tá voda, les a slnko človeka dobíjajú energiou. Vodu aj les si veľmi vážim,“ opisoval svoj vzťah k plávajúcim domom. Tí, ktorí si prírodu nevážia, sú na ramene podľa neho v menšine.

„Samozrejme, že sa to občas hojdá, ale po čase si to prestanete všímať,“ opisuje svoje bývanie v Jaroveckom ramene. Hausbót využíva ako chatu, jazdí tam na kanoe, pláva po Dunaji.

„Pohyb človeka necítiť, ale keď silno fúka, najmä vyššie stavby to rozhojdá. Majiteľ hausbótu v Komárne dokonca hovoril, že pri vetrisku ho chytá až morská choroba,“ hovorí zasa staviteľ hausbótov Peter Mandl.

Na hausbót si nevybavíte hypotéku, banky ho berú ako hnuteľný majetok, v ktorom nemôžete mať trvalý pobyt. Napriek tomu domov na pontónoch pri hrádzi pribúda.

Začalo sa to starými loďami pri prečerpávacej stanici, z ktorých sú hausbóty už asi tridsať rokov. „Postupne sa to začalo rozrastať smerom k hlavnému toku, až je tam dnes zaplnené skoro všetko. Už to vyzerá trochu ako v šanghajskej dedine,“ hovorí Mandl.

vezickovy_res.jpg

Pozornosť športovcov na hrádzi púta aj hausbót s vežičkami.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

V chránenej oblasti

Mnohým sa rozrastanie plávajúcej osady nepáči aj preto, že sa nachádza v chránenom vtáčom území Dunajské luhy. Prednosta bratislavského obvodného úradu životného prostredia Michal Drotován pre týždenník Plus 7 dní povedal, že chránené druhy z územia zatiaľ neodišli, no brehové porasty, v ktorých vtáky hniezdia, už pre hausbóty takmer vymizli.

Hausbót je podľa zákona plávajúcim zariadením, ktoré nie je určené na opakované premiestňovanie. „Na Jarovskom ramene sa nachádza len jedno plavidlo, ktoré je klasifikované ako hausbót s vlastným pohonom, je vybavený závesným motorom a môže sa presúvať,“ tvrdí hovorkyňa Štátnej plavebnej správy Jana Vadkertyová.

Úpravy pozemkov a ciest

Majitelia hausbótov dostávajú povolenie na kotvenia a aj na využívanie brehu. „V žiadnom prípade ho nemajú právo upravovať, okrem osadenia vyväzovacích zariadení, čo umožňuje zákon,“ tvrdí hovorca vodohospodárskeho podniku Peter Machava.

Pred viacerými hausbótmi vidieť upravené trávniky, ale aj vydláždené cestičky či kozuby. Vodu viacerí berú zo studní, zvonku potrebujú obyvatelia hausbótov doviesť iba elektrinu.

Domy sú na pontónoch vyrobených aj z vyradených vlakových vagónov či zo starých rúr z vrtných súprav. Novšie plaváky vyrábajú aj zo železobetónu. Steny sú potom väčšinou z dreva.

Nevítaní hostia

Na niektoré príjazdové cesty k hausbótom si domáci umiestnili aj závory. Les pri ramene im síce nepatrí, no turista či cyklista je tam nevítaný hosť.

„Všetky stavby aj cesty a závory sa môžu zriaďovať po predchádzajúcom súhlase príslušných orgánov. Ak súhlas nemajú, sú nelegálne,“ hovorí starosta Jaroviec Pavel Škodler.

ico

Na vode sa začalo táboriť po revolúcii

Dunaj bol prísne strážený aj lode museli na noc zatvárať do lodeníc a zamykať.

BRATISLAVA. Hausbóty začali dunajské brehy obsadzovať až po nežnej revolúcii. Za komunizmu totiž bol na Dunaji prísny hraničný režim. Športovci nemohli cez noc nechávať svoje lode na vode, aby na nich niekto neemigroval. Mohli sa plaviť len cez deň a na noc museli lode vyťahovať na breh žeriavom a zamykať.

„V lete sa plavili po Dunaji aj vodáci. Bolo potrebné povolenie od Štátnej plavebnej správy a štátna vlajka na člne. Stanovať mohli iba v Hrušove, Gabčíkove a pri Komárne,“ píše portál Plavba.net.

Aj lode z Rakúska či Nemecka mohli Dunajom preplávať len v sprievode pohraničnej stráže. "Platil prísny zákaz vstupovať na palubu, brať od posádky veci," spomína na portáli bývalý pohraničník.

Prvým majiteľom hausbótu v zátoke pri Slovnafte bol Dodo Zsoldos, niekdajší majster Európy vo vodnom motorizme. Hovorieval, že s ťahaním lodí na breh to bola poriadna oštara, vyrobil si tak pre svoju loď garáž na vode. Z garáže sa krátko po otvorení hraníc v roku 1990 stala reštaurácia a motorest pre člny.

Keď si tam totiž raz varil guláš, pristavil loď jeden Rakúšan, ktorému tak zachutilo, že sa vrátil aj s priateľmi. „Urobme z toho kšeft, nebudeme tých Rakúšanov vykrmovať zadarmo,“ povedal vtedy Zsoldos, ktorý vlani zomrel.

him

hausbot2_res.jpg

stavba2_res.jpg

Pontóny pre hausbóty stavajú aj z vyradeným železničných vagónov či vrtných rúr.

stavba1_res.jpg

Steny mávajú hausbóty z dreva alebo podobného materiálu.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 172
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 217
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 416
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 551
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 475
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu