SME

Bývanie na vode je už obsadené

Hausbóty pribúdajú na brehu aj pár metrov od hrádze. Viac miesta na kotvenie už nie.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. O okolie bratislavskej hrádze smerom na Čunovo je záujem. Zatiaľ čo na brehu neďaleko galérie Danubiana chcú developeri vystavať novú luxusnú štvrť, iba pár stoviek metrov bližšie k mestu už nová štvrť vznikla. Nie však z domov, ale z hausbótov. A bude ich ešte viac, na niektorých miestach sú zatiaľ iba pontóny.

Zoskupenie plávajúcich domov rôznych veľkostí a tvarov sa nachádza na Jarovskom ramene. Dnes ich tam kotví už 266, ďalšie miesta voľné nie sú a nové sa nepripravujú.

Najviac vytŕča veľký hausbót s vežičkami, ktorý ešte dostavujú. V niektorých domoch na pontónoch bývajú ľudia celoročne, iné používajú iba ako chaty.

Ich majitelia o svojom bývaní nechcú hovoriť, záujem o znečisťovanie prírody, stavby na brehu, budovanie príjazdových ciest a plašenie vtákov ich znervózňuje. Na okoloidúcich zazerajú aj stavební robotníci.

Život na vode hojdá

Pod prísľubom zachovania anonymity sa s nami rozprával jediný z tamojších obyvateľov. „Hausbót je druh relaxu. Tá voda, les a slnko človeka dobíjajú energiou. Vodu aj les si veľmi vážim,“ opisoval svoj vzťah k plávajúcim domom. Tí, ktorí si prírodu nevážia, sú na ramene podľa neho v menšine.

„Samozrejme, že sa to občas hojdá, ale po čase si to prestanete všímať,“ opisuje svoje bývanie v Jaroveckom ramene. Hausbót využíva ako chatu, jazdí tam na kanoe, pláva po Dunaji.

„Pohyb človeka necítiť, ale keď silno fúka, najmä vyššie stavby to rozhojdá. Majiteľ hausbótu v Komárne dokonca hovoril, že pri vetrisku ho chytá až morská choroba,“ hovorí zasa staviteľ hausbótov Peter Mandl.

Na hausbót si nevybavíte hypotéku, banky ho berú ako hnuteľný majetok, v ktorom nemôžete mať trvalý pobyt. Napriek tomu domov na pontónoch pri hrádzi pribúda.

Začalo sa to starými loďami pri prečerpávacej stanici, z ktorých sú hausbóty už asi tridsať rokov. „Postupne sa to začalo rozrastať smerom k hlavnému toku, až je tam dnes zaplnené skoro všetko. Už to vyzerá trochu ako v šanghajskej dedine,“ hovorí Mandl.

vezickovy_res.jpg

Pozornosť športovcov na hrádzi púta aj hausbót s vežičkami.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

V chránenej oblasti

Mnohým sa rozrastanie plávajúcej osady nepáči aj preto, že sa nachádza v chránenom vtáčom území Dunajské luhy. Prednosta bratislavského obvodného úradu životného prostredia Michal Drotován pre týždenník Plus 7 dní povedal, že chránené druhy z územia zatiaľ neodišli, no brehové porasty, v ktorých vtáky hniezdia, už pre hausbóty takmer vymizli.

Hausbót je podľa zákona plávajúcim zariadením, ktoré nie je určené na opakované premiestňovanie. „Na Jarovskom ramene sa nachádza len jedno plavidlo, ktoré je klasifikované ako hausbót s vlastným pohonom, je vybavený závesným motorom a môže sa presúvať,“ tvrdí hovorkyňa Štátnej plavebnej správy Jana Vadkertyová.

Úpravy pozemkov a ciest

Majitelia hausbótov dostávajú povolenie na kotvenia a aj na využívanie brehu. „V žiadnom prípade ho nemajú právo upravovať, okrem osadenia vyväzovacích zariadení, čo umožňuje zákon,“ tvrdí hovorca vodohospodárskeho podniku Peter Machava.

Pred viacerými hausbótmi vidieť upravené trávniky, ale aj vydláždené cestičky či kozuby. Vodu viacerí berú zo studní, zvonku potrebujú obyvatelia hausbótov doviesť iba elektrinu.

Domy sú na pontónoch vyrobených aj z vyradených vlakových vagónov či zo starých rúr z vrtných súprav. Novšie plaváky vyrábajú aj zo železobetónu. Steny sú potom väčšinou z dreva.

Nevítaní hostia

Na niektoré príjazdové cesty k hausbótom si domáci umiestnili aj závory. Les pri ramene im síce nepatrí, no turista či cyklista je tam nevítaný hosť.

„Všetky stavby aj cesty a závory sa môžu zriaďovať po predchádzajúcom súhlase príslušných orgánov. Ak súhlas nemajú, sú nelegálne,“ hovorí starosta Jaroviec Pavel Škodler.

ico

Na vode sa začalo táboriť po revolúcii

Dunaj bol prísne strážený aj lode museli na noc zatvárať do lodeníc a zamykať.

BRATISLAVA. Hausbóty začali dunajské brehy obsadzovať až po nežnej revolúcii. Za komunizmu totiž bol na Dunaji prísny hraničný režim. Športovci nemohli cez noc nechávať svoje lode na vode, aby na nich niekto neemigroval. Mohli sa plaviť len cez deň a na noc museli lode vyťahovať na breh žeriavom a zamykať.

„V lete sa plavili po Dunaji aj vodáci. Bolo potrebné povolenie od Štátnej plavebnej správy a štátna vlajka na člne. Stanovať mohli iba v Hrušove, Gabčíkove a pri Komárne,“ píše portál Plavba.net.

Aj lode z Rakúska či Nemecka mohli Dunajom preplávať len v sprievode pohraničnej stráže. "Platil prísny zákaz vstupovať na palubu, brať od posádky veci," spomína na portáli bývalý pohraničník.

Prvým majiteľom hausbótu v zátoke pri Slovnafte bol Dodo Zsoldos, niekdajší majster Európy vo vodnom motorizme. Hovorieval, že s ťahaním lodí na breh to bola poriadna oštara, vyrobil si tak pre svoju loď garáž na vode. Z garáže sa krátko po otvorení hraníc v roku 1990 stala reštaurácia a motorest pre člny.

Keď si tam totiž raz varil guláš, pristavil loď jeden Rakúšan, ktorému tak zachutilo, že sa vrátil aj s priateľmi. „Urobme z toho kšeft, nebudeme tých Rakúšanov vykrmovať zadarmo,“ povedal vtedy Zsoldos, ktorý vlani zomrel.

him

hausbot2_res.jpg

stavba2_res.jpg

Pontóny pre hausbóty stavajú aj z vyradeným železničných vagónov či vrtných rúr.

stavba1_res.jpg

Steny mávajú hausbóty z dreva alebo podobného materiálu.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 837
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 455
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 919
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 589
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 136
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 896
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 371
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 1 873
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Nemocnice ročne zaznamenajú desiatky útokov pacientov na zdravotníkov.


Možno ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková bude vedieť, čo je to superpotrat.

O Robertovi Ficovi si treba pamätať, že z neho slová nevypadávajú náhodne.


Matej Ovčiarka je už novým šéfom sekcie plánu obnovy na ministerstve zdravotníctva.

Ovčiarka šéfuje plánu obnovy na ministerstve zdravotníctva od stredy.


Rudolf Huliak mal narodeniny

Nie, vaša kancelária nie je súkromná.


  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 218
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 76 158
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 281
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 698
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 483
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 598
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 266
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 10 726
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu