SME

Električky podobné našim jazdia aj v Severnej Kórei

V Pchjongjangu jazdia električky príbuzné bratislavským vozňom linky číslo 5.

Električka s logom ČKD v severokórejskom Pchjongjangu.Električka s logom ČKD v severokórejskom Pchjongjangu. (Zdroj: AP PHOTO/NG HAN GUAN)

BRATISLAVA. Severokórejskou metropolou Pchjongjang jazdia električky vyrobené v Československu.

Hranatý model T6B5 sa v Prahe vyrábal pre Sovietsky zväz a je podobný modelu T6A5, ktorý od roku 1991 jazdí aj po Bratislave, najčastejšie na linke číslo 5.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

T6B5 sa od našej T6A5-ky líši hlavne podvozkom, ktorý je stavaný na široký ruský rozchod 1524 milimetrov, ale aj západoeurópsky štandard 1435 milimetrov. V Bratislave je rozchod presne meter.

Robustnejšia ako naša

"Typ T6B5 je dlhší, všetky dvere má v rovine bočnice, zatiaľ čo u typu T6A5 sú predné a zadné dvere umiestnené v miernom uhle, aby vozidlá lepšie prechádzali koľajovými oblúkmi," vysvetľuje Michal Dekánek z portálu imhd.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Električka T6B5 sa do Československa nedodávala.

"Z dnešného pohľadu, kedy sa výrobca snaží prispôsobiť zákazníkom, to môže už znieť nepochopiteľne, ale vtedy si jednoducho povedali, že tieto električky pôjdu len Sovietom," vraví Michal Dekánek.

"Vozidiel T6B5 bolo vyrobených vyše 1200 a väčšina skončila v Rusku, na Ukrajine, v Bielorusku, ďalej v Lotyšsku, Uzbekistane, Severnej Kórei a Bulharsku. Vo väčšine miest sú tieto električky dodnes v prevádzke," vraví Michal Dekánek. Prvý model vyrobili v roku 1983.

Kórejčania nakupujú použité električky z Prahy

Oproti tomu typ T6A5 jazdí výlučne v Českej republike a na Slovensku. "Vyrobených bolo menej ako 300 vozidiel. Na Slovensku ich jazdí 87," vraví Dekánek.

SkryťVypnúť reklamu

Dekánek tvrdí, že Severná Kórea nakupuje ojazdené električky T3 z Prahy, ktoré tam nahrádzajú nízkopodlažnými modelmi.

model t6 b5 v bulharskej sofii. foto - archív dpb

Model T6B5 v bulharskej Sofii. FOTO - ARCHÍV DPB

model t6 a5 v bratislave. foto sme: gabriel kuchta

Model T6A5 v Bratislave. FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu