BRATISLAVA. Severokórejskou metropolou Pchjongjang jazdia električky vyrobené v Československu.
Hranatý model T6B5 sa v Prahe vyrábal pre Sovietsky zväz a je podobný modelu T6A5, ktorý od roku 1991 jazdí aj po Bratislave, najčastejšie na linke číslo 5.
T6B5 sa od našej T6A5-ky líši hlavne podvozkom, ktorý je stavaný na široký ruský rozchod 1524 milimetrov, ale aj západoeurópsky štandard 1435 milimetrov. V Bratislave je rozchod presne meter.
Robustnejšia ako naša
"Typ T6B5 je dlhší, všetky dvere má v rovine bočnice, zatiaľ čo u typu T6A5 sú predné a zadné dvere umiestnené v miernom uhle, aby vozidlá lepšie prechádzali koľajovými oblúkmi," vysvetľuje Michal Dekánek z portálu imhd.sk.
Električka T6B5 sa do Československa nedodávala.
"Z dnešného pohľadu, kedy sa výrobca snaží prispôsobiť zákazníkom, to môže už znieť nepochopiteľne, ale vtedy si jednoducho povedali, že tieto električky pôjdu len Sovietom," vraví Michal Dekánek.
"Vozidiel T6B5 bolo vyrobených vyše 1200 a väčšina skončila v Rusku, na Ukrajine, v Bielorusku, ďalej v Lotyšsku, Uzbekistane, Severnej Kórei a Bulharsku. Vo väčšine miest sú tieto električky dodnes v prevádzke," vraví Michal Dekánek. Prvý model vyrobili v roku 1983.
Kórejčania nakupujú použité električky z Prahy
Oproti tomu typ T6A5 jazdí výlučne v Českej republike a na Slovensku. "Vyrobených bolo menej ako 300 vozidiel. Na Slovensku ich jazdí 87," vraví Dekánek.
Dekánek tvrdí, že Severná Kórea nakupuje ojazdené električky T3 z Prahy, ktoré tam nahrádzajú nízkopodlažnými modelmi.
Model T6B5 v bulharskej Sofii. FOTO - ARCHÍV DPB
Model T6A5 v Bratislave. FOTO SME - GABRIEL KUCHTA