SME

Električky podobné našim jazdia aj v Severnej Kórei

V Pchjongjangu jazdia električky príbuzné bratislavským vozňom linky číslo 5.

Električka s logom ČKD v severokórejskom Pchjongjangu.Električka s logom ČKD v severokórejskom Pchjongjangu. (Zdroj: AP PHOTO/NG HAN GUAN)

BRATISLAVA. Severokórejskou metropolou Pchjongjang jazdia električky vyrobené v Československu.

Hranatý model T6B5 sa v Prahe vyrábal pre Sovietsky zväz a je podobný modelu T6A5, ktorý od roku 1991 jazdí aj po Bratislave, najčastejšie na linke číslo 5.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

T6B5 sa od našej T6A5-ky líši hlavne podvozkom, ktorý je stavaný na široký ruský rozchod 1524 milimetrov, ale aj západoeurópsky štandard 1435 milimetrov. V Bratislave je rozchod presne meter.

Robustnejšia ako naša

"Typ T6B5 je dlhší, všetky dvere má v rovine bočnice, zatiaľ čo u typu T6A5 sú predné a zadné dvere umiestnené v miernom uhle, aby vozidlá lepšie prechádzali koľajovými oblúkmi," vysvetľuje Michal Dekánek z portálu imhd.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Električka T6B5 sa do Československa nedodávala.

"Z dnešného pohľadu, kedy sa výrobca snaží prispôsobiť zákazníkom, to môže už znieť nepochopiteľne, ale vtedy si jednoducho povedali, že tieto električky pôjdu len Sovietom," vraví Michal Dekánek.

"Vozidiel T6B5 bolo vyrobených vyše 1200 a väčšina skončila v Rusku, na Ukrajine, v Bielorusku, ďalej v Lotyšsku, Uzbekistane, Severnej Kórei a Bulharsku. Vo väčšine miest sú tieto električky dodnes v prevádzke," vraví Michal Dekánek. Prvý model vyrobili v roku 1983.

Kórejčania nakupujú použité električky z Prahy

Oproti tomu typ T6A5 jazdí výlučne v Českej republike a na Slovensku. "Vyrobených bolo menej ako 300 vozidiel. Na Slovensku ich jazdí 87," vraví Dekánek.

SkryťVypnúť reklamu

Dekánek tvrdí, že Severná Kórea nakupuje ojazdené električky T3 z Prahy, ktoré tam nahrádzajú nízkopodlažnými modelmi.

model t6 b5 v bulharskej sofii. foto - archív dpb

Model T6B5 v bulharskej Sofii. FOTO - ARCHÍV DPB

model t6 a5 v bratislave. foto sme: gabriel kuchta

Model T6A5 v Bratislave. FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  6. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  7. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 70 039
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 229
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 881
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 509
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 179
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 074
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 351
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 526
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 70 970
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 831
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 271
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 902
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 400
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 756
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu