Peniaze z parkovanie majú ísť aj na skvalitňovanie MHD.
BRATISLAVA. Budúci rok má začať Bratislava s novou parkovacou politikou. Zrušiť má vyhradené parkovanie a zvýhodniť obyvateľov s trvalým pobytom. Za parkovanie v širšom centre mesta sa bude platiť.
Novú parkovaciu politiku musia najskôr schváliť mestskí poslanci. Rozhodovať by mali v júni, návrh jednotného systému pre celé mesto sa však ešte len tvorí.
Mesto preto spúšťa 10. apríla verejnú diskusiu na stránke bratislava.sk, debatovať by sa malo až do konca mája.
Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) tvrdí, že hlas verejnosti pri parkovacej koncepcii zaváži.
Vedenie mesta okrem toho vytvorilo špeciálnu komisiu pre novú parkovaciu politiku. Sú v nej okrem primátora aj starostovia mestských častí v širšom centre mesta, hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser, zastúpené sú aj všetky poslanecké kluby.
Spolu s novým systémom prídu aj poplatky. Za parkovanie sa nebude platiť už len v centre mesta.
Poplatky v širšom centre
Návrhy
Parkovanie
- koniec vyhradeného parkovania;
- spoplatnenie širšieho centra;
- obyvatelia 1 auto zaparkujú za symbolický rezidenčný poplatok;
- príjmy z parkovania – na záchytné parkoviská, parkovcie domy a lepšiu MHD;
- zmeny od 1.1. 2013;
- jednotné zúčtovacie stredisko pre celé mesto – neisté – ešte nie je dohoda s mests. časťami.
Spoplatnenie celého verejného priestoru, ako doteraz navrhovala nová stratégia dopravnej politiky, nebude.
Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporu Smeru) hovorí, že na poplatky sa musí pripraviť širšie centrum mesta.
Zvýhodnení budú obyvatelia s trvalým pobytom. Tí za symbolický rezidenčný poplatok budú môcť zaparkovať pred domom jedno auto v čase od 18tej do ôsmej rána.
Za parkovanie sa od roku 2010 platí v Starom Meste, vodiči často nechávajú autá za hranicou mestskej časti – v Petržalke, Ružinove či Novom Meste.
Práve tieto mestské časti by podľa Ftáčnika mali byť súčasťou takzvaného širšieho centra. Presne určené zatiaľ nie je.
Neznáme sú aj poplatky za parkovanie. V doterajšom návrhu stratégie bol poplatok za 1 hodinu jedno euro.
Sľub: Expresné linky MHD
Peniaze za parkovanie by si malo mesto rozdeľovať s mestskými časťami.
Mesto má časť peňazí dať na skvalitnenie MHD a časť na budovanie záchytných parkovísk.
„Musíme ľuďom ponúknuť alternatívu,“ vraví Ftáčnik. Tou by vraj mohli byť expresné linky MHD.
Tie však tak ako nové záchytné parkoviská nebudú od januára budúceho roku, kedy by mala začať platiť nová parkovacia politika. Budovať sa majú postupne.