SME
Pondelok, 27. marec, 2023 | Meniny má Alena

Po stopách viedenskej električky

V zanedbaných kríkoch pri štátnej hranici sú zvyšky nemeckých ríšskych dráh.

V zarastenom teréne v Petržalke sú zvyšky viedenskej električky. Kráčali sme po jej stopách.V zarastenom teréne v Petržalke sú zvyšky viedenskej električky. Kráčali sme po jej stopách. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Z Petržalky k hraniciam možno sledovať stopy viedenskej električky. Dojazdila v roku 1945.

info
História
Viedenská električka
  • 1914: začiatok pravidelnej prepravy Viedeň – Bratislava;
  • 1919: pozastavenie ;
  • 1920: električka opäť jazdí;
  • 1938: prevádzka zastavená, Petržalka sa mení na Engerau, električka prestáva jazdiť do centra Bratislavy;
  • 1945: definitívny koniec prepravy.

BRATISLAVA. Reflexné vesty s nápisom usporiadateľ na chrbte a sprievodcovská tabuľka na palici nad hlavou, okolo skupinka ľudí. Na prvý pohľad vychádzka turistov so sprievodcom.

Už úvodné slová jedného z organizátorov Ivora Švihrana z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy však predznamenávajú, že všetko bude inak.

„Neschádzajte z chodníka, môžete do niečoho či na niekoho stúpiť,“ upozorňuje.

Vyrážame z nehostinného priestoru depa v petržalských Kopčanoch. Netradičné nie je len miesto stretnutia, ale aj trasa vychádzky a jej cieľ – po stopách viedenskej električky.

Vlastivednú vychádzku zorganizovala grafická dizajnérka Pavlína Morháčová, ktorá stojí za projektom mapy kultových miest, spolu s Klubom priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.

Zo stanice je vila

Stopy viedenskej električky, ktorá spojila Bratislavu a Viedeň v roku 1914, začíname sledovať v Kopčanoch. Prekračujeme zarastené podvaly koľajníc, vedľa niekdajšej slávnej trate sú odpadky aj odstavený príves.

Kopčany s depom boli kedysi významným miestom, dnes patrí územie k zanedbaným perifériám Petržalky.

„Z modrej budovy stanice je súkromná vila,“ ukazuje dom za plotom Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.

Potkan z Kopčian

„My sme chlapci z Kopčian a nefetujeme ako dáky potkan,“ píše sa na bielej tabuľke neďaleko niekdajšej bývalej stanice. „Ide o umeleckú akciu z roku 2007 s názvom Keine Verbindung, bez spojenia,“ vysvetľuje Ivor Švihran.

Tabuľky Verbindung sprevádzajú naše sledovanie trasy električky smerom k štátnej hranici. Umelci tak poukazovali na chýbajúce spojenie, v takejto podobe sa ani po rokoch už nikdy neobnovilo. Električka definitívne prestala jazdiť po druhej svetovej vojne v roku 1945.

Napriek vytrhaniu koľajníc stopy ostali.

Sklíčka nahradili fóliami

Naše putovanie a tým aj zvyšky trate prerušila stavba diaľnice, na druhú stranu cesty musíme prejsť mostom. Švihran upozorňuje na bunker pod cestou z roku 1934 nazývaný Vŕba. So silným vetrom vo vlasoch kráčame ďalej, poľom sa brodíme k Bergu.

Martinko sa zrazu vnára do kríkov. Objavujeme návestidlo nemeckých ríšskych dráh. „Od roku 1945 je v polohe stop,“ vraví Martinko. Sklíčka z neho už rozkradli, no zlodej ich starostlivo nahradil farebnými fóliami.

Neďaleko stojí aj stožiar historického trakčného vedenie obrastený zeleňou, ďalej je opäť i značka Verbindung. Spojenie zmizlo, ostali len torzá.

ico

Viezla princa aj pašovaný mak

Viedenská električka odviezla milióny ľudí. Pašovali v nej aj potraviny.

BRATISLAVA. Na kávičku do Viedne električkou, aj také sú spomienky starých rodičov na takzvanú viedenskú električku, ktorá spájala v prvej polovici 20. storočia Bratislavu a Viedeň. Nebola to síce klasická električka a približne 70-kilometrová cesta ňou trvala asi dve hodiny desať minút, no mala veľký úspech.

Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy hovorí, že počas prvého roku svojej prevádzky previezla tri milióny cestujúcich.

„Železnicou cestovali aj významní hostia,“ hovorí Martinko. Vo vozni 2. triedy sa viezol napríklad korunný princ Karol s manželkou Zitou. „Pár, ktorý cestoval inkognito, vítali v Prešporku nadšeným volaním,“ dodáva Martinko.

Vo vojnovom čase zasa v električke prevážali cestujúci aj potraviny, keďže v tom čase bolo zásobovanie v Rakúsku horšie než v Uhorsku. Martinko vraví, že Štefánia Belgická, prvá manželka korunného princa Rudolfa, takto do Rakúska pašovala mak.

Električku prvý raz stopli po prvej svetovej vojne, obnovili v máji 1920 a neskôr prebudovávali. Po prestavbe v roku 1936 premávala električka E z Medenej cez most po hranicu Berg. Tam museli ľudia po colnej kontrole prestúpiť na vlak.

Zmenu priniesla aj druhá svetová vojna. Po Mníchovskej dohode sa z Petržalky stala nemecká obec Engerau. Spojenie s centrom Bratislavy zaniklo. Neskôr padol aj Starý most a koľajnice vytrhali. Zvyšky vidno dodnes, pozostatky kedysi využíval závod Matador.

Lucia Tkáčiková

ico

Lokomotívu objavili náhodou, smeruje do múzea

Špeciálnu lokomotívu opravujú. Vystavia ju v Múzeu dopravy.

doviezlihistoricku_res.jpgBRATISLAVA. Objavili ju náhodou a zachránili pred zošrotovaním. Teraz plánujú vystavenie lokomotívy viedenskej električky v Múzeu dopravy v Bratislave.

Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy sa o existencii druhej špeciálne vyrobenej lokomotívy pre električku dozvedel, keď jeho členovia spracovávali dejiny dopravy v Bratislave. Po ďalšom pátraní zistili, že jej vlastník ju chce poslať do šrotu.

Viedenskú električku oficiálne zrušili v roku 1945, jej lokomotívy odkúpila prepravná spoločnosť Stern und Hafferl, ktorá jednu chcela zošrotovať. Klub preto vyhlásil verejnú zbierku, ktorá stále pokračuje, pri záchrane sa tiež spojil so samosprávnym krajom a Bratislavským okrášľovacím spolkom. Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy vraví, že lokomotíva bude pripravená na vystavovanie už tento rok.

Aby však fungovala a mohla opäť jazdiť, potrebuje ďalšiu rekonštrukciu.

„Malo by to byť hotové do konca roku 2014,“ hovorí Martinko. „Záleží na dostupných peniazoch.“

Zachraňovaná električka doslúžila v Rakúsku len vlani, ťahala tam nákladné vozne rakúskej prepravnej spoločnosti. Druhá zo špeciálne upravených lokomotív je v múzeu v Mariazelli.

Lucia Tkáčiková

Prečítaj si viac o kultových miestach Bratislavy a rozhovor s Pavlínou Morháčovou.

bunker_res.jpg

Bunker nazývaný Vŕba pri diaľnici.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

podvaly_res.jpg

Zarastené podvaly neďaleko hraníc.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

ztrate_res.jpg

Vychádzka po kultových miestach so sprievodcom Petrom Martinkom.

vlese_res.jpg

Hektometer ukrytý v lese schovaný medzi stromami.

FOTO SME- GABRIEL KUCHTA

verbindung_res.jpg

Verbindung - spojenie - umelecká akcia z roku 2007.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

navestidlo_res.jpg

Návestidlo je od roku 1945 v polohe stop.

Historické fotografie z "Viedenskej električky"

HISTORICKÉ FOTOGRAFIE – KLUB PRIATEĽOV MHD A REGIONÁLNEJ DOPRAVY

depokopcany_res.jpg

Depo Kopčany.

historicka_res.jpg

Súprava smerujúca do Viedne pri hoteli Savoy - dnešný Carlton, okolo roku 1915.

listok.jpg

Lístok POHEV.

stanica_res.jpg

Stanica v Kopčanoch - dnes je z nej súkromná vila.

FOTOGRAFIE – KLUB PRIATEĽOV MHD A REGIONÁLNEJ DOPRAVY


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  2. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  4. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  7. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  1. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  2. Čo robí takmer 100 % ľudí, ktorí si chcú kúpiť ojazdené auto?
  3. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  4. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  5. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  6. Sodastream sa mení
  7. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  8. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 621
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 6 828
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 682
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 2 799
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 626
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 573
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 1 972
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 835
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  2. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  3. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  5. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  6. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  7. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  8. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 16 970
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 737
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 232
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 753
  5. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 662
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 629
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 257
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 142
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu