SME

Po stopách viedenskej električky

V zanedbaných kríkoch pri štátnej hranici sú zvyšky nemeckých ríšskych dráh.

V zarastenom teréne v Petržalke sú zvyšky viedenskej električky. Kráčali sme po jej stopách.V zarastenom teréne v Petržalke sú zvyšky viedenskej električky. Kráčali sme po jej stopách. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Z Petržalky k hraniciam možno sledovať stopy viedenskej električky. Dojazdila v roku 1945.

História

Viedenská električka

  • 1914: začiatok pravidelnej prepravy Viedeň – Bratislava;

  • 1919: pozastavenie ;

  • 1920: električka opäť jazdí;

    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    Článok pokračuje pod video reklamou
    SkryťVypnúť reklamu
    Článok pokračuje pod video reklamou

  • 1938: prevádzka zastavená, Petržalka sa mení na Engerau, električka prestáva jazdiť do centra Bratislavy;

  • 1945: definitívny koniec prepravy.

BRATISLAVA. Reflexné vesty s nápisom usporiadateľ na chrbte a sprievodcovská tabuľka na palici nad hlavou, okolo skupinka ľudí. Na prvý pohľad vychádzka turistov so sprievodcom.

SkryťVypnúť reklamu

Už úvodné slová jedného z organizátorov Ivora Švihrana z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy však predznamenávajú, že všetko bude inak.

„Neschádzajte z chodníka, môžete do niečoho či na niekoho stúpiť,“ upozorňuje.

Vyrážame z nehostinného priestoru depa v petržalských Kopčanoch. Netradičné nie je len miesto stretnutia, ale aj trasa vychádzky a jej cieľ – po stopách viedenskej električky.

Vlastivednú vychádzku zorganizovala grafická dizajnérka Pavlína Morháčová, ktorá stojí za projektom mapy kultových miest, spolu s Klubom priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.

Zo stanice je vila

Stopy viedenskej električky, ktorá spojila Bratislavu a Viedeň v roku 1914, začíname sledovať v Kopčanoch. Prekračujeme zarastené podvaly koľajníc, vedľa niekdajšej slávnej trate sú odpadky aj odstavený príves.

SkryťVypnúť reklamu

Kopčany s depom boli kedysi významným miestom, dnes patrí územie k zanedbaným perifériám Petržalky.

„Z modrej budovy stanice je súkromná vila,“ ukazuje dom za plotom Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.

Potkan z Kopčian

„My sme chlapci z Kopčian a nefetujeme ako dáky potkan,“ píše sa na bielej tabuľke neďaleko niekdajšej bývalej stanice. „Ide o umeleckú akciu z roku 2007 s názvom Keine Verbindung, bez spojenia,“ vysvetľuje Ivor Švihran.

Tabuľky Verbindung sprevádzajú naše sledovanie trasy električky smerom k štátnej hranici. Umelci tak poukazovali na chýbajúce spojenie, v takejto podobe sa ani po rokoch už nikdy neobnovilo. Električka definitívne prestala jazdiť po druhej svetovej vojne v roku 1945.

Napriek vytrhaniu koľajníc stopy ostali.

SkryťVypnúť reklamu

Sklíčka nahradili fóliami

Naše putovanie a tým aj zvyšky trate prerušila stavba diaľnice, na druhú stranu cesty musíme prejsť mostom. Švihran upozorňuje na bunker pod cestou z roku 1934 nazývaný Vŕba. So silným vetrom vo vlasoch kráčame ďalej, poľom sa brodíme k Bergu.

Martinko sa zrazu vnára do kríkov. Objavujeme návestidlo nemeckých ríšskych dráh. „Od roku 1945 je v polohe stop,“ vraví Martinko. Sklíčka z neho už rozkradli, no zlodej ich starostlivo nahradil farebnými fóliami.

Neďaleko stojí aj stožiar historického trakčného vedenie obrastený zeleňou, ďalej je opäť i značka Verbindung. Spojenie zmizlo, ostali len torzá.

Viezla princa aj pašovaný mak

Viedenská električka odviezla milióny ľudí. Pašovali v nej aj potraviny.

BRATISLAVA. Na kávičku do Viedne električkou, aj také sú spomienky starých rodičov na takzvanú viedenskú električku, ktorá spájala v prvej polovici 20. storočia Bratislavu a Viedeň. Nebola to síce klasická električka a približne 70-kilometrová cesta ňou trvala asi dve hodiny desať minút, no mala veľký úspech.

Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy hovorí, že počas prvého roku svojej prevádzky previezla tri milióny cestujúcich.

„Železnicou cestovali aj významní hostia,“ hovorí Martinko. Vo vozni 2. triedy sa viezol napríklad korunný princ Karol s manželkou Zitou. „Pár, ktorý cestoval inkognito, vítali v Prešporku nadšeným volaním,“ dodáva Martinko.

Vo vojnovom čase zasa v električke prevážali cestujúci aj potraviny, keďže v tom čase bolo zásobovanie v Rakúsku horšie než v Uhorsku. Martinko vraví, že Štefánia Belgická, prvá manželka korunného princa Rudolfa, takto do Rakúska pašovala mak.

Električku prvý raz stopli po prvej svetovej vojne, obnovili v máji 1920 a neskôr prebudovávali. Po prestavbe v roku 1936 premávala električka E z Medenej cez most po hranicu Berg. Tam museli ľudia po colnej kontrole prestúpiť na vlak.

Zmenu priniesla aj druhá svetová vojna. Po Mníchovskej dohode sa z Petržalky stala nemecká obec Engerau. Spojenie s centrom Bratislavy zaniklo. Neskôr padol aj Starý most a koľajnice vytrhali. Zvyšky vidno dodnes, pozostatky kedysi využíval závod Matador.

Lucia Tkáčiková

Lokomotívu objavili náhodou, smeruje do múzea

Špeciálnu lokomotívu opravujú. Vystavia ju v Múzeu dopravy.

BRATISLAVA. Objavili ju náhodou a zachránili pred zošrotovaním. Teraz plánujú vystavenie lokomotívy viedenskej električky v Múzeu dopravy v Bratislave.

Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy sa o existencii druhej špeciálne vyrobenej lokomotívy pre električku dozvedel, keď jeho členovia spracovávali dejiny dopravy v Bratislave. Po ďalšom pátraní zistili, že jej vlastník ju chce poslať do šrotu.

Viedenskú električku oficiálne zrušili v roku 1945, jej lokomotívy odkúpila prepravná spoločnosť Stern und Hafferl, ktorá jednu chcela zošrotovať. Klub preto vyhlásil verejnú zbierku, ktorá stále pokračuje, pri záchrane sa tiež spojil so samosprávnym krajom a Bratislavským okrášľovacím spolkom. Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy vraví, že lokomotíva bude pripravená na vystavovanie už tento rok.

Aby však fungovala a mohla opäť jazdiť, potrebuje ďalšiu rekonštrukciu.

„Malo by to byť hotové do konca roku 2014,“ hovorí Martinko. „Záleží na dostupných peniazoch.“

Zachraňovaná električka doslúžila v Rakúsku len vlani, ťahala tam nákladné vozne rakúskej prepravnej spoločnosti. Druhá zo špeciálne upravených lokomotív je v múzeu v Mariazelli.

Lucia Tkáčiková

Prečítaj si viac o kultových miestach Bratislavy a rozhovor s Pavlínou Morháčovou.

Bunker nazývaný Vŕba pri diaľnici.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Zarastené podvaly neďaleko hraníc.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Vychádzka po kultových miestach so sprievodcom Petrom Martinkom.

Hektometer ukrytý v lese schovaný medzi stromami.

FOTO SME- GABRIEL KUCHTA

Verbindung - spojenie - umelecká akcia z roku 2007.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Návestidlo je od roku 1945 v polohe stop.

Historické fotografie z "Viedenskej električky"

HISTORICKÉ FOTOGRAFIE – KLUB PRIATEĽOV MHD A REGIONÁLNEJ DOPRAVY

Depo Kopčany.

Súprava smerujúca do Viedne pri hoteli Savoy - dnešný Carlton, okolo roku 1915.

Lístok POHEV.

Stanica v Kopčanoch - dnes je z nej súkromná vila.

FOTOGRAFIE – KLUB PRIATEĽOV MHD A REGIONÁLNEJ DOPRAVY


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 10 660
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 439
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 900
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 531
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 539
  6. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 2 474
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 288
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 178
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 31 639
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 791
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 581
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 482
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 932
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 480
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 879
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 791
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu