Čudný tender: autobusy postrážia aj vo vojne

Bratislavský dopravný podnik stanovil súťažné podmienky tak, že nimi prešla jediná esbéeska.

Autobusy aj električky strážia muži v reflexných vestách.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Dopravný podnik stanovil súťažné podmienky tak, že nimi prešla jediná esbéeska.

BRATISLAVA. Na Slovensku fungujú desiatky strážnych služieb, bratislavské autobusy, električky a depá však zrejme dokáže ochrániť iba jediná.

Mestský dopravný podnik si v súťaži na poskytovanie strážnej služby za 3,6 milióna eur stanovil podmienku, ktorú splnila iba nitrianska esbéeska Bonul. Od uchádzačov žiadal, aby boli takzvaným subjektom hospodárskej mobilizácie.

Tými sú zo zákona štátne úrady, mestá, obce, župy alebo organizácie, ktoré musia v čase živelnej katastrofy či vojny plniť špeciálne úlohy. Napríklad núdzovo dodávať elektrinu, vydávať lieky či chrániť životne dôležité zdroje a pamiatky.

Úlohy môžu zabezpečovať aj firmy, ak ich tým poverí štát. Ministerstvo hospodárstva, ktoré činnosť koordinuje, vydalo toto rozhodnutie jedine strážnej službe Bonul.

Nová požiadavka

Práve táto firma od apríla stráži päť areálov dopravného podniku. Hoci sa do súťaže prihlásilo až trinásť záujemcov, po preštudovaní podkladov predložili ponuku a zložili zábezpeku iba dve.

„Podmienka hospodárskej mobilizácie bola absolútne neštandardná, preto sme sa do súťaže nakoniec neprihlásili,“ hovorí Miroslav Suchánek, riaditeľ konkurenčnej firmy Zásah7.

Hoci jediným kritériom súťaže bola cena, firmu Securitas SK, ktorá stráženie ponúkla o 600-tisíc eur lacnejšie, dopravný podnik vylúčil. „Do poslednej chvíle sme sa snažili od ministerstiev hospodárstva a dopravy získať potvrdenie o hospodárskej mobilizácii. Odpísali, že ho nevydávajú a podnik nás vylúčil,“ opisuje Táňa Hanusová zo spoločnosti.

Automaticky tak zvíťazil Bonul s ponukou 3,6 milióna eur na štyri roky.

Rovnakú podmienku v tom čase od strážnych služieb vyžadovala aj Slovenská pošta, ktorá ju však po sťažnosti Securitas SK vypustila. „Napadli sme to aj pri dopravnom podniku, no žiaľ, prešvihli sme termín,“ hovorí Hanusová.

Dopravný podnik diskrimináciu odmieta. „Princíp čo najotvorenejšej súťaže bol realizovaný verejnou súťažou,“ tvrdí hovorkyňa podniku Agáta Staneková. Vysvetľuje, že sám dopravný podnik je subjektom hospodárskej mobilizácie.

„Poskytovateľ služby musí byť schopný zabezpečiť ochranu majetku verejného obstarávateľa aj v obdobiach, ktoré upravuje predpis o hospodárskej mobilizácii,“ povedala hovorkyňa. Až do marca pritom areály roky strážila služba, ktorá toto potvrdenie nemala.

Ministerstvo dopravy: Bola to diskriminácia

Ministerstvo dopravy tvrdí, že ak si podnik strážnu službu objednáva, tá subjektom hospodárskej mobilizácie byť nemusí.

„Postup dopravného podniku pri výberovom konaní preto možno považovať za diskriminačný,“ napísal hovorca ministerstva Martin Krajčovič.

Úspešní za Jahnátka

Potvrdenie nežiadajú ani inde. „V zmluve síce máme, že službu musia zabezpečovať aj počas katastrofy či vojny, podmienku subjektu hospodárskej mobilizácie sme však nevyžadovali,“ povedala Michaela Karaffová, hovorkyňa košického dopravného podniku.

Bonul z tejto výhody neťažil prvýkrát. V roku 2010 vďaka nej získal lukratívnu zákazku na stráženie budovy ministerstva hospodárstva. Práve od tohto ministerstva pritom potvrdenie v roku 2008 získal. Ministrom bol vtedy Ľubomír Jahnátek zo Smeru, ktorý podľa denníka Pravda s majiteľom Bonulu Miroslavom Bödörom poľoval.

Jahnátek, ktorý bude v novej vláde ministrom pôdohospodárstva, býva aj v rovnakej dedine ako Bödörov syn a nevesta. Jej firma na ministerstve hospodárstva zasa za Jahnátka obnovovala fasádu.

Smer vo voľbách podporoval aj primátora Bratislavy Milana Ftáčnika, ktorý dosadil šéfa dopravného podniku Ľubomíra Belfiho. Ten o sebe tvrdil, že nie je nominantom Smeru. Bödör na telefonáty ani písomné otázky SME od piatka neodpovedal.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 877
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 441
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 191
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 383
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 082
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 996
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 772
  8. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 582
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 401
  10. Legendárna Transsibírska magistrála 1 386