SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Zajtra poslanci rozhodnú, či bude Starý most nový

Inžiniersky návrh mosta by mali zjemniť architekti.

Starý most dnes.Starý most dnes. (Zdroj: SITA)
info
Porovnanie Starý most
Nová konštrukcia
  • Odstránil by sa jeden pamiatkovo chránený mostný pilier, zlepšili by plavebné možnosti na Dunaji;
  • Chodníky pre peších a cyklistov budú po oboch stranách električkovej trate, budú širšie – 4,5 až 4,8 metra;
  • Životnosť – minimálne 100 rokov;
  • Doba výstavby – 22 – 26 mesiacov;
  • Stavebné náklady – cca 33 miliónov eur.

Stará konštrukcia

  • Pôvodná oceľ – 32%, nová oceľ asi 67,4%;
  • Most bude prekážkou na plavebnej dráhe Dunaja, nebude v súlade s plavebným gabaritom;
  • Promenáda bude mať asi 3 metre;
  • Životnosť – asi 30 rokov;
  • Doba výstavby – 28 – 34 mesiacov;
  • Projekt už má stavebné povolenie;
  • Stavebné náklady – 28 miliónov eur (vplyv na cenu bude mať aj technický stav konštrukcie).

BRATISLAVA. Kombinácia starého a nového materiálu na terajšej oceľovej konštrukcii Starého mosta, nová konštrukcia s dlhšou životnosťou, no s viditeľnou vizuálnou zmenou alebo odloženie riešenia mosta o niekoľko rokov.

Také sú podľa primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru) možnosti, čo s najstarším bratislavským mostom.

Vo štvrtok o tom rozhodnú mestskí poslanci.

Súťaž na most, ktorú požadujú architekti, by mesto pre termíny z únie nestihlo. Most s električkovou traťou a lávkami pre peších a cyklistov majú totiž zaplatiť eurofondy.

Kombinovaná verzia na terajšej oceľovej konštrukcií má byť lacnejšia, stáť má podľa odhadov 28 miliónov eur, nová konštrukcia okolo 33 miliónov eur.

Ministerstvo dopravy podľa hlavnej architektky mesta Ingrid Konrad, odporúča novú konštrukciu, starú kombinovanú vyhodnotili na kontrolnom dni ako vysoko rizikovú. Električka by mala jazdiť zo Šafárikovho námestia na Bosákovú ulici v Petržalke.

Primátor presadzuje, aby architektonické detaily stvárnenia mosta a jeho mobiliáru vrátane osvetlenia schválila hlavná architektka a nie projektant mosta Miroslav Maťaščík.

Konrad vyzvala ku kompromisu

Hlavná architektka na utorkovej diskusii Spolku architektov Slovenska povedala, že riešenie Starého mosta musí byť kompromisom.

Terajší návrh novej konštrukcie z dielne Miroslava Maťaščíka nazvala vulgárne statickým dopravným a konštrukčným dielom. „Na jeho oboch stranách potrebujeme zavesiť kvalitný verejný priestor.“

Architektka vraví, že aby mohla poslancom odporučiť odhlasovanie novej konštrukcie, potrebuje dnes ešte rokovať s projektantom Maťaščíkom. K nemu by chcelo mesto pridať Igora Marka, slovenského architekta žijúceho v zahraničí.

Čo sa ešte dá zachrániť

igormarko.jpg„Nemám v ruke žiadne formálne zadanie,“ povedal pre SME Marko. „Mojou úlohou nie je vypekňovanie, mojou úlohou je urobiť audit toho mosta, čo sa vlastne ešte môže zachrániť. Možno prídem do stavu, že to nie je možné."

Most by podľa Marka mal byť mestský, keďže je v centre Bratislavy, potreboval by vraj poľudštiť.

„Žijem v zahraničí, no k tomuto mestu mám obrovský vzťah, urobím všetko preto, aby to bolo v poriadku. Urobím len tú prácu ktorú viem robiť, nebudem ani na jednej ani na druhej strane.“

Architekti: Mačkopes

Proti terajšiemu návrhu novej konštrukcie vystúpili v utorok viacerí architekti. „Budeme tam mať bezduché technické riešenie,“ pýtal sa Štefan Šlachta, bývalý hlavný architekt Bratislavy. „Dá nám Brusel peniaze na zlé riešenie?“

„Bude to mačkopes v centre Bratislavy,“ myslí si architekt Peter Bauer.

„Terajší návrh je nepodarok,“ povedal zas architekt Juraj Hermann, ktorý tiež navrhol, aby mesto overilo možnosť dotvorenia mosta pri výbere dodávateľa. Bratislava by tak získala viac času.

Ftáčnik včera sľúbil, že túto možnosť overia.

debata_res.jpg

Debata Spolku architektov Slovenska

FOTO - TASR

nadiskusii_res.jpg

zeleny_res.jpg

Návrh novej konštrukcie projektanta Maťaščíka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  7. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  8. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  10. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  1. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 450
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 975
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 751
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 128
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 884
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 201
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 062
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 036
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 823
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 676
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 416
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 726
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 242
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 919
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 743
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 455
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 163
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu