SME
Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

Zajtra poslanci rozhodnú, či bude Starý most nový

Inžiniersky návrh mosta by mali zjemniť architekti.

Starý most dnes.Starý most dnes. (Zdroj: SITA)
info
Porovnanie Starý most
Nová konštrukcia
  • Odstránil by sa jeden pamiatkovo chránený mostný pilier, zlepšili by plavebné možnosti na Dunaji;
  • Chodníky pre peších a cyklistov budú po oboch stranách električkovej trate, budú širšie – 4,5 až 4,8 metra;
  • Životnosť – minimálne 100 rokov;
  • Doba výstavby – 22 – 26 mesiacov;
  • Stavebné náklady – cca 33 miliónov eur.

Stará konštrukcia

  • Pôvodná oceľ – 32%, nová oceľ asi 67,4%;
  • Most bude prekážkou na plavebnej dráhe Dunaja, nebude v súlade s plavebným gabaritom;
  • Promenáda bude mať asi 3 metre;
  • Životnosť – asi 30 rokov;
  • Doba výstavby – 28 – 34 mesiacov;
  • Projekt už má stavebné povolenie;
  • Stavebné náklady – 28 miliónov eur (vplyv na cenu bude mať aj technický stav konštrukcie).

BRATISLAVA. Kombinácia starého a nového materiálu na terajšej oceľovej konštrukcii Starého mosta, nová konštrukcia s dlhšou životnosťou, no s viditeľnou vizuálnou zmenou alebo odloženie riešenia mosta o niekoľko rokov.

Také sú podľa primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru) možnosti, čo s najstarším bratislavským mostom.

Vo štvrtok o tom rozhodnú mestskí poslanci.

Súťaž na most, ktorú požadujú architekti, by mesto pre termíny z únie nestihlo. Most s električkovou traťou a lávkami pre peších a cyklistov majú totiž zaplatiť eurofondy.

Kombinovaná verzia na terajšej oceľovej konštrukcií má byť lacnejšia, stáť má podľa odhadov 28 miliónov eur, nová konštrukcia okolo 33 miliónov eur.

Ministerstvo dopravy podľa hlavnej architektky mesta Ingrid Konrad, odporúča novú konštrukciu, starú kombinovanú vyhodnotili na kontrolnom dni ako vysoko rizikovú. Električka by mala jazdiť zo Šafárikovho námestia na Bosákovú ulici v Petržalke.

Primátor presadzuje, aby architektonické detaily stvárnenia mosta a jeho mobiliáru vrátane osvetlenia schválila hlavná architektka a nie projektant mosta Miroslav Maťaščík.

Konrad vyzvala ku kompromisu

Hlavná architektka na utorkovej diskusii Spolku architektov Slovenska povedala, že riešenie Starého mosta musí byť kompromisom.

Terajší návrh novej konštrukcie z dielne Miroslava Maťaščíka nazvala vulgárne statickým dopravným a konštrukčným dielom. „Na jeho oboch stranách potrebujeme zavesiť kvalitný verejný priestor.“

Architektka vraví, že aby mohla poslancom odporučiť odhlasovanie novej konštrukcie, potrebuje dnes ešte rokovať s projektantom Maťaščíkom. K nemu by chcelo mesto pridať Igora Marka, slovenského architekta žijúceho v zahraničí.

Čo sa ešte dá zachrániť

igormarko.jpg„Nemám v ruke žiadne formálne zadanie,“ povedal pre SME Marko. „Mojou úlohou nie je vypekňovanie, mojou úlohou je urobiť audit toho mosta, čo sa vlastne ešte môže zachrániť. Možno prídem do stavu, že to nie je možné."

Most by podľa Marka mal byť mestský, keďže je v centre Bratislavy, potreboval by vraj poľudštiť.

„Žijem v zahraničí, no k tomuto mestu mám obrovský vzťah, urobím všetko preto, aby to bolo v poriadku. Urobím len tú prácu ktorú viem robiť, nebudem ani na jednej ani na druhej strane.“

Architekti: Mačkopes

Proti terajšiemu návrhu novej konštrukcie vystúpili v utorok viacerí architekti. „Budeme tam mať bezduché technické riešenie,“ pýtal sa Štefan Šlachta, bývalý hlavný architekt Bratislavy. „Dá nám Brusel peniaze na zlé riešenie?“

„Bude to mačkopes v centre Bratislavy,“ myslí si architekt Peter Bauer.

„Terajší návrh je nepodarok,“ povedal zas architekt Juraj Hermann, ktorý tiež navrhol, aby mesto overilo možnosť dotvorenia mosta pri výbere dodávateľa. Bratislava by tak získala viac času.

Ftáčnik včera sľúbil, že túto možnosť overia.

debata_res.jpg

Debata Spolku architektov Slovenska

FOTO - TASR

nadiskusii_res.jpg

zeleny_res.jpg

Návrh novej konštrukcie projektanta Maťaščíka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  3. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  4. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 907
  2. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 18 248
  3. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 104
  4. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 191
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 9 338
  6. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 463
  7. BUBO ponúka zľavu pre zaočkovaných 7 318
  8. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 6 972
  9. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 6 772
  10. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 6 695
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu