Zajtra poslanci rozhodnú, či bude Starý most nový

Inžiniersky návrh mosta by mali zjemniť architekti.

Starý most dnes.(Zdroj: SITA)
info
Porovnanie Starý most
Nová konštrukcia
  • Odstránil by sa jeden pamiatkovo chránený mostný pilier, zlepšili by plavebné možnosti na Dunaji;
  • Chodníky pre peších a cyklistov budú po oboch stranách električkovej trate, budú širšie – 4,5 až 4,8 metra;
  • Životnosť – minimálne 100 rokov;
  • Doba výstavby – 22 – 26 mesiacov;
  • Stavebné náklady – cca 33 miliónov eur.

Stará konštrukcia

  • Pôvodná oceľ – 32%, nová oceľ asi 67,4%;
  • Most bude prekážkou na plavebnej dráhe Dunaja, nebude v súlade s plavebným gabaritom;
  • Promenáda bude mať asi 3 metre;
  • Životnosť – asi 30 rokov;
  • Doba výstavby – 28 – 34 mesiacov;
  • Projekt už má stavebné povolenie;
  • Stavebné náklady – 28 miliónov eur (vplyv na cenu bude mať aj technický stav konštrukcie).

BRATISLAVA. Kombinácia starého a nového materiálu na terajšej oceľovej konštrukcii Starého mosta, nová konštrukcia s dlhšou životnosťou, no s viditeľnou vizuálnou zmenou alebo odloženie riešenia mosta o niekoľko rokov.

Také sú podľa primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru) možnosti, čo s najstarším bratislavským mostom.

Vo štvrtok o tom rozhodnú mestskí poslanci.

Súťaž na most, ktorú požadujú architekti, by mesto pre termíny z únie nestihlo. Most s električkovou traťou a lávkami pre peších a cyklistov majú totiž zaplatiť eurofondy.

Kombinovaná verzia na terajšej oceľovej konštrukcií má byť lacnejšia, stáť má podľa odhadov 28 miliónov eur, nová konštrukcia okolo 33 miliónov eur.

Ministerstvo dopravy podľa hlavnej architektky mesta Ingrid Konrad, odporúča novú konštrukciu, starú kombinovanú vyhodnotili na kontrolnom dni ako vysoko rizikovú. Električka by mala jazdiť zo Šafárikovho námestia na Bosákovú ulici v Petržalke.

Primátor presadzuje, aby architektonické detaily stvárnenia mosta a jeho mobiliáru vrátane osvetlenia schválila hlavná architektka a nie projektant mosta Miroslav Maťaščík.

Konrad vyzvala ku kompromisu

Hlavná architektka na utorkovej diskusii Spolku architektov Slovenska povedala, že riešenie Starého mosta musí byť kompromisom.

Terajší návrh novej konštrukcie z dielne Miroslava Maťaščíka nazvala vulgárne statickým dopravným a konštrukčným dielom. „Na jeho oboch stranách potrebujeme zavesiť kvalitný verejný priestor.“

Architektka vraví, že aby mohla poslancom odporučiť odhlasovanie novej konštrukcie, potrebuje dnes ešte rokovať s projektantom Maťaščíkom. K nemu by chcelo mesto pridať Igora Marka, slovenského architekta žijúceho v zahraničí.

Čo sa ešte dá zachrániť

igormarko.jpg„Nemám v ruke žiadne formálne zadanie,“ povedal pre SME Marko. „Mojou úlohou nie je vypekňovanie, mojou úlohou je urobiť audit toho mosta, čo sa vlastne ešte môže zachrániť. Možno prídem do stavu, že to nie je možné."

Most by podľa Marka mal byť mestský, keďže je v centre Bratislavy, potreboval by vraj poľudštiť.

„Žijem v zahraničí, no k tomuto mestu mám obrovský vzťah, urobím všetko preto, aby to bolo v poriadku. Urobím len tú prácu ktorú viem robiť, nebudem ani na jednej ani na druhej strane.“

Architekti: Mačkopes

Proti terajšiemu návrhu novej konštrukcie vystúpili v utorok viacerí architekti. „Budeme tam mať bezduché technické riešenie,“ pýtal sa Štefan Šlachta, bývalý hlavný architekt Bratislavy. „Dá nám Brusel peniaze na zlé riešenie?“

„Bude to mačkopes v centre Bratislavy,“ myslí si architekt Peter Bauer.

„Terajší návrh je nepodarok,“ povedal zas architekt Juraj Hermann, ktorý tiež navrhol, aby mesto overilo možnosť dotvorenia mosta pri výbere dodávateľa. Bratislava by tak získala viac času.

Ftáčnik včera sľúbil, že túto možnosť overia.

debata_res.jpg

Debata Spolku architektov Slovenska

FOTO - TASR

nadiskusii_res.jpg

zeleny_res.jpg

Návrh novej konštrukcie projektanta Maťaščíka.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 203
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 824
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 070
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 609
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 116
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 001
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 550
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 340
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 773