BRATISLAVA. Zhruba desať centimetrov hrubý hrot veľkej zbíjačky búral betónové základy budovy na stanici Filiálka pri Trnavskom mýte v Bratislave. Steny sa rozpadávali ľahko.
Aj z vedľajšej budovy, kde zvyknú nocovať bezdomovci, vyhadzovali kreslá, torzo postele a kusy oblečenia. Aj tú zrovnávali so zemou. „Nevieme, čo to bude,“ odpovedajú dvaja robotníci s cigaretou v ústach.
„Na základe povolenia odstraňovali v lokalite Filiálka stavby, v ktorých sa zdržiavali bezdomovci, robili tam neporiadok a rušili nočný pokoj,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková. Búrajú tam spolu sedem stavieb, vrátane starej stanice, kde ešte v sedemdesiatych rokoch minulého storočia končili vlaky prichádzajúce z Trnavy.
„Uvedená činnosť nesúvisí s projektom TEN-T,“ vraví hovorkyňa.
Stanica totiž opäť ožije. Bude jedným z hlavných uzlov nového mestského vlaku, ktorý má prepojiť existujúce koľajnice z Predmestia až s Petržalkou.
Na mieste pri Filiálke majú postaviť novú stanicu, jej podstatná časť bude pod zemou. Pribudnú aj parkoviská.
Projekt obnovy železničnej trate Bratislava Predmestie – Bratislava Filiálka by sa mal začať už tento rok, prvý tunel končiaci na Filiálke má byť hotový do roku 2015. V januári vyhlásili na stavbu medzinárodnú súťaž.
Koľajnice majú ísť od Filiálky podzemným tunelom okolo autobusovej stanice, novej budovy Slovenského národného divadla na nábreží, popod Dunaj smerom až na petržalskú železničnú stanicu. Paralelne má vznikať aj električková trať cez Starý most do Petržalky.
Filiálku nezachovajú. Fotografia je z júna 2011.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA