SME
Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky

Profesor Tesár: Pretláčanie variantov bez súťaže nie je správne

Alexander Tesár, profesor, autorizovaný inžinier, vedecký pracovník Slovenskej akadémie vied. Starý most pozná dôverne, robil na ňom hlavné prehliadky.

Alexander Tesár, profesor, autorizovaný inžinier, vedecký pracovník Slovenskej akadémie vied.Alexander Tesár, profesor, autorizovaný inžinier, vedecký pracovník Slovenskej akadémie vied. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Robili ste kontrolné prehliadky na Starom moste. Kedy ste most takto kontrolovali naposledy? V akom stave je dnes podľa vás statika mosta?

“Hlavné prehliadky, dynamické a materiálové skúšky, geodetické a iné merania naposledy prebehli na moste pred jeho uzavretím pred dvoma rokmi. Statický stav mosta in situ sa odvtedy nezmenil.”

V roku 2008 ste tvrdili, že most je zhrdzavený a dlhodobo preťažený. Stanovili ste jeho životnosť vtedy na 16 rokov. Zmenila sa dnes situácia?

„Pri rekonštrukčných prácach spred dvoch rokov, v rámci ktorých bola odstránená nevhodná mostovka, došlo k odľahčeniu mosta o 2300 ton, čo viedlo k zvýšeniu jeho zaťažiteľnosti a životnosti.“

Akú dnes dávate životnosť mostu? Čo most dostalo do takého stavu?

„V rámci rekonštrukcie v osemdesiatych rokoch bola na moste vybudované nevhodná ťažká železobetónová mostovka, čo dlhodobo viedlo k preťaženiu mosta. V prípade vybudovania novej ľahkej ortotopnej oceľovej mostovky na moste, podobnej ako je na Novom moste, a sanácie kritických bodov, nie je problém umiestniť na moste MHD, včítane električkovej trate.“

Kedysi ste navrhli vylúčenie áut zo Starého mosta. Už sa tam nevrátili. Navrhli ste rekonštrukciu najkritickejších bodov?

„Vylúčenie automobilovej dopravy na Starom moste vyplynulo z výsledkov uskutočnených skúšok a meraní. Jej opätovné navrátenie na most bolo podmienené rekonštrukciou kritických bodov premostenia, čo bolo možné.“

Mesto dnes plánuje prestavbu Starého mosta. Primátor hovorí, že sú dve možnosti – buď úplne nová konštrukcia alebo stará konštrukcia skombinovaná s novou. Aký máte na to názor? Ktorú možnosť by ste vybrali a prečo?

„Je to otázka finančných zdrojov. Doteraz neboli prostriedky na nový most, a preto museli byť uskutočňované sanačné práce na udržanie normálnej zaťažiteľnosti a prevádzkyschopnosti starého premostenia. Starý most, ako vojenské provizórium, bol pôvodne navrhovaný na dobu asi 10 rokov a uvedeným spôsobom sa podarilo udržať ho v prevádzke vyše šesťdesiat rokov. V Rakúsku (Wachau), Nemecku (Hamburg, Eisenbahnhochbrücke Rendsburg) ale aj inde je množstvo starých mostov ešte z vojnového obdobia, ktoré sú perfektne udržované a sú krásne v dokonalej harmónii s okolím. Ak sa nájdu alebo získajú financie na nový most, treba ho zrealizovať so všetkým, čo to vyžaduje, včítane seriózneho vyhodnotenia možností využitia pôvodného materiálu a pilierov.“

Ako hodnotíte návrh novej konštrukcie od pána Maťaščíka? Schvaľujete jeho návrh na novú konštrukciu?

„Návrh inžiniera Maťaščíka je nový most, nie je to rekonštrukcia starého premostenia. Návrh nového mosta na Dunaja v danom mieste a pri očakávaných nákladoch si vyžaduje uskutočnenie medzinárodnej verejnej súťaže. Pri medzinárodnom tendri sa predložia návrhy naozaj zaujímavých a atraktívnych premostení Dunaja v Bratislave, na ktorých budú participovať renomovaní architekti a mostári a v neposlednej miere aj bratislavská verejnosť - most je lokalizovaný v exponovanej zóne Bratislavy, a bude môcť byť vybratý variant, optimálny z aspektov estetiky, statiky a užívateľnosti. Deje sa tak vo všetkých vyspelých krajinách. Jednostranné pretláčanie variantov, ktoré neprešli žiadnou súťažou, nie je správne.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  2. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  3. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  4. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  5. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  6. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  7. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  8. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  9. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  10. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  1. FAVI tento rok plánuje expanziu na 10 ďalších trhov
  2. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  3. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  4. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  5. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  6. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  7. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  8. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  9. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  10. Bakalárske študijné programy na FVT
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 15 077
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 858
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 296
  4. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 467
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 426
  6. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 981
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 585
  8. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 644
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 4 833
  10. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí 4 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu