Profesor Tesár: Pretláčanie variantov bez súťaže nie je správne

Alexander Tesár, profesor, autorizovaný inžinier, vedecký pracovník Slovenskej akadémie vied. Starý most pozná dôverne, robil na ňom hlavné prehliadky.

Alexander Tesár, profesor, autorizovaný inžinier, vedecký pracovník Slovenskej akadémie vied.(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Robili ste kontrolné prehliadky na Starom moste. Kedy ste most takto kontrolovali naposledy? V akom stave je dnes podľa vás statika mosta?

“Hlavné prehliadky, dynamické a materiálové skúšky, geodetické a iné merania naposledy prebehli na moste pred jeho uzavretím pred dvoma rokmi. Statický stav mosta in situ sa odvtedy nezmenil.”

V roku 2008 ste tvrdili, že most je zhrdzavený a dlhodobo preťažený. Stanovili ste jeho životnosť vtedy na 16 rokov. Zmenila sa dnes situácia?

„Pri rekonštrukčných prácach spred dvoch rokov, v rámci ktorých bola odstránená nevhodná mostovka, došlo k odľahčeniu mosta o 2300 ton, čo viedlo k zvýšeniu jeho zaťažiteľnosti a životnosti.“

Akú dnes dávate životnosť mostu? Čo most dostalo do takého stavu?

„V rámci rekonštrukcie v osemdesiatych rokoch bola na moste vybudované nevhodná ťažká železobetónová mostovka, čo dlhodobo viedlo k preťaženiu mosta. V prípade vybudovania novej ľahkej ortotopnej oceľovej mostovky na moste, podobnej ako je na Novom moste, a sanácie kritických bodov, nie je problém umiestniť na moste MHD, včítane električkovej trate.“

Kedysi ste navrhli vylúčenie áut zo Starého mosta. Už sa tam nevrátili. Navrhli ste rekonštrukciu najkritickejších bodov?

„Vylúčenie automobilovej dopravy na Starom moste vyplynulo z výsledkov uskutočnených skúšok a meraní. Jej opätovné navrátenie na most bolo podmienené rekonštrukciou kritických bodov premostenia, čo bolo možné.“

Mesto dnes plánuje prestavbu Starého mosta. Primátor hovorí, že sú dve možnosti – buď úplne nová konštrukcia alebo stará konštrukcia skombinovaná s novou. Aký máte na to názor? Ktorú možnosť by ste vybrali a prečo?

„Je to otázka finančných zdrojov. Doteraz neboli prostriedky na nový most, a preto museli byť uskutočňované sanačné práce na udržanie normálnej zaťažiteľnosti a prevádzkyschopnosti starého premostenia. Starý most, ako vojenské provizórium, bol pôvodne navrhovaný na dobu asi 10 rokov a uvedeným spôsobom sa podarilo udržať ho v prevádzke vyše šesťdesiat rokov. V Rakúsku (Wachau), Nemecku (Hamburg, Eisenbahnhochbrücke Rendsburg) ale aj inde je množstvo starých mostov ešte z vojnového obdobia, ktoré sú perfektne udržované a sú krásne v dokonalej harmónii s okolím. Ak sa nájdu alebo získajú financie na nový most, treba ho zrealizovať so všetkým, čo to vyžaduje, včítane seriózneho vyhodnotenia možností využitia pôvodného materiálu a pilierov.“

Ako hodnotíte návrh novej konštrukcie od pána Maťaščíka? Schvaľujete jeho návrh na novú konštrukciu?

„Návrh inžiniera Maťaščíka je nový most, nie je to rekonštrukcia starého premostenia. Návrh nového mosta na Dunaja v danom mieste a pri očakávaných nákladoch si vyžaduje uskutočnenie medzinárodnej verejnej súťaže. Pri medzinárodnom tendri sa predložia návrhy naozaj zaujímavých a atraktívnych premostení Dunaja v Bratislave, na ktorých budú participovať renomovaní architekti a mostári a v neposlednej miere aj bratislavská verejnosť - most je lokalizovaný v exponovanej zóne Bratislavy, a bude môcť byť vybratý variant, optimálny z aspektov estetiky, statiky a užívateľnosti. Deje sa tak vo všetkých vyspelých krajinách. Jednostranné pretláčanie variantov, ktoré neprešli žiadnou súťažou, nie je správne.“

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 267
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 924
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 118
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 485
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 770
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 607
  7. Kam do tepla v januári? 1 965
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 794
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 618
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 976