BRATISLAVA. Do aktivít Svetového dňa vody sa zapája aj ZŠ Košická v Bratislave, pre ktorú environmentálna organizácia Inštitút aplikovanej ekológie Daphne pripravila na piatok 23. marca nevšednejšie vyučovanie.
Podľa koordinátorky environmentálnej výchovy Jany Menkynovej program pre žiakov 3. ročníka bol vytvorený v rámci projektu Tvoríme model zdravej krajiny. Je netradičný v tom, že využíva interaktívny 3D model krajiny, ktorý umožňuje názorne demonštrovať žiakom dopady znečisťovania jednotlivých zložiek krajiny na kvalitu vody. Na modeli ukážu dôsledky správania sa človeka v krajine.
Vodou z detskej krhličky simulujú dážď, ktorý zmýva nečistoty z okolitej krajiny a splavuje ich do korýt riek či vodných nádrží.
Zraniteľnosť vody
"Deti tak môžu sledovať, ako veľmi je voda zraniteľná, pretože ju znečisťujeme nielen priamo, ale významnými zdrojmi znečistenia sú aktivity, ktoré sa vykonávajú v poľnohospodárstve, priemysle či lesníctve. Dôležité je, že to, čo deťom vysvetľujeme, môžu na modeli priamo sledovať. To im umožní uvedomiť si súvislosti v krajine," zdôvodňuje Menkynová.
Organizácia OSN 22. marec vyhlásila v roku 1992 za Svetový deň vody. Pre členské krajiny OSN je príležitosťou zapojiť sa do aktivít, informovať širokú verejnosť o význame vody, poukázať na nevyhnutnú potrebu chrániť ju a šetriť ňou. Táto potreba je aktuálna aj po 20 rokoch.
Nedostatok vody - asi 894 miliónov ľudí
Podľa svetových organizácií WHO a UNICEF žije v oblastiach, ktoré trpia nedostatkom vody, až 894 miliónov ľudí. Každý šiesty obyvateľ tejto planéty nemá prístup k neškodnej pitnej vode. Pre deti z rozvojových krajín predstavujú infekčné choroby spôsobené nedostatočnou hygienou a obmedzeným prístupom k pitnej vode väčšiu hrozbu ako epidémie AIDS, malária či vojnové konflikty.
Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré sa môžu pýšiť nesmiernym bohatstvom kvalitnej pitnej vody. Dôležité je však naučiť sa vážiť si toto bohatstvo, aby sme s ním mohli rozumne narábať a zachovali ho aj pre ďalšie generácie. Preto je potrebné, aby si už deti vodu vážili, pestovali návyky, ako s ňou šetriť a čo najmenej ju znečisťovali.