BRATISLAVA. Chodníky na Štúrovej ulici v Bratislave možno znížia na úroveň cesty. Ako povedal v pondelok (19. marca) na verejnej diskusii s občanmi primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD), ulica by mala byť v jednej nivelete.
Podnet na takúto zmenu sa objavil vzhľadom na rekonštrukciu Starého mosta a výstavbu koľajovej trate do Petržalky.
"Máme len dve možnosti. Zvýšiť ulicu alebo dať dole chodníky a riešiť výstupy z domov a napojenie na obchody, ktoré tam máme," povedal Ftáčnik Bratislavčanom s tým, že zatiaľ sa o tejto alternatíve diskutuje. "Usporiadanie Štúrovej ulice dá istý tvar celému Šafárikovmu námestiu, o ktorom je Staré Mesto presvedčené, že to má byť príjemná časť mesta," dodal.
Štúrova pre peších
Ivan Bútora z iniciatívy Lepšia doprava si myslí, že Štúrova ulica by sa mala stať promenádnym priestorom pre chodcov. "Nemala by to byť klasická komunikácia, kde sa rýchlo jazdí a kde je výškovo segregovaný chodník. Preto sme navrhli jednotné výškové usporiadanie, aby to priestor upokojilo," vysvetlil. Rozdielna niveleta z bočných ulíc je podľa neho bežná vec, ktorú vidieť aj v iných európskych mestách.
Iniciatíva chce tiež z konca Štúrovej ulice vylúčiť automobilovú dopravu.
"Z priestorového hľadiska si nevieme predstaviť, ako by sme popri zastávke viedenského typu mali aj chodcov, cyklistov, cestujúcich, električky a autá," podotkol. Mesto zvažuje, že autá by mohli chodiť zo stredu mesta k univerzite, opačný smer by prejazdný nebol.
Zastávky na Šafku zmenia
Riešiť sa bude aj umiestnenie zastávok mestskej hromadnej dopravy
"Projektanti v tejto chvíli umiestňujú zastávku pomerne hlboko do Štúrovej ulice. Boli námietky, aby sme zastávku ťahali čo najviac k Šafárikovmu námestiu, pretože tým vytvárame prestupný bod," poznamenal Ftáčnik s tým, že takto by sa prepojili jednotlivé druhy dopravy.
Konečné zastávky, ktoré dnes stoja na námestí, by boli zrušené a park by sa rozšíril.
Presmerovať dopravu tak, aby nevyústila na Šafárikovo námestie, je podľa hlavného dopravného inžiniera Tibora Schlossera možné. Električky však budú chodiť z Vajanského nábrežia aj Starého mosta.
"Je dôležité, aby obidva tieto spoje prešli na zastávku na Šafárikovo námestie," uviedol s tým, že treba predpokladať, že napriek dodržiavaniu grafikonov sa stretnú. Kvôli zdynamizovaniu električkovej dopravy Schlosser uvažuje aj nad vypnutím svetelných križovatiek na Jesenského ulici a Kamennom námestí.
Ako uviedol Ftáčnik, v projekte nosného dopravného systému môže mesto riešiť ako oprávnené len tie finančné náklady, ktoré sa týkajú električkovej dráhy, zastávok či paralelných jazdných pruhov. "Nebudeme môcť riešiť park," dodal. Staré Mesto ale plánuje čerpať peniaze z Európskej únie na projekt revitalizácie námestia.