Starý most zdvihnú o 1,5 metra

Či dostane novú tvár, rozhodnú poslanci.

(Zdroj: SITA)

Reálne práce na moste sa začnú najskôr v novembri.

BRATISLAVA. Bratislavský Starý most možno zrekonštruovať dvoma spôsobmi - buď sa skombinuje súčasná konštrukcia mosta s novým materiálom, alebo ju nahradia kompletne novou. Rozdiel medzi nimi je životnosť 60 až 70 rokov a približne štyri milióny eur. Rozhodnú o tom na najbližšom zasadnutí poslanci.

Mýtne domčeky zostanú

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) na pondelkovej (19. marca) verejnej prezentácii projektu povedal, že most zároveň zvýšia o 1,5 metra, aby pod neho vedeli prechádzať lode rovnako ako popod Nový most. Je to požiadavka Európskej komisie.

Starý most dá mesto dole z pilierov a konštrukciu počas prestavby umiestni v prístave. Podľa prvej alternatívy by stavebník pôvodnú železnú konštrukciu nahradil novými prvkami do tej miery, do akej si to vyžaduje stav mosta.

"Tá z roku 1945 či 1946 je opotrebovaná a dá sa z nej použiť podľa odhadu projektantov asi 30 percent," odôvodnil Ftáčnik. Pylóny mosta by sa zároveň zvýšili o 1,5 metra. Takáto prestavba mesto vyjde na 28 miliónov eur a odhaduje sa, že vydrží 30 až 40 rokov.

Druhá alternatíva počíta s väčším rozsahom rekonštrukcie. "To, čo by zostalo zo Starého mosta, by boli pamiatkovo chránené mýtne domčeky a piliere, aj to nie všetky," vysvetli primátor. Niektoré sú totiž v takom stave, že pamiatkovo chránené neboli. "Máme tri piliere, ktoré stoja vo vode a údajne spôsobujú to, že v čase vysokej vody je hladina Dunaja zhruba o meter vyššia," uviedol Ftáčnik.

Dva preto pôjdu preč a pribudne jeden nový. Mesto tak zároveň splní ďalšiu požiadavku EK na rozšírenie plavebného gabaritu. Po takejto prestavbe zároveň most zo statického hľadiska unesie viac. Lávky po oboch stranách by tak mohli byť široké 4,5 metra. "Vznikol by skutočne promenádny most," poznamenal primátor. Po tejto prestavbe by mala rekonštrukcia vydržať asi sto rokov a stála by 32 miliónov eur.

O tom, ktorú z možností nakoniec mesto uplatní, rozhodnú bratislavskí poslanci 29. marca.

ftacnikmost2_res.jpg

Na diskusii hovoril nielen primátor Milan Ftáčnik ( prvý z ľava), ale aj hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser a Peter Ivan, šéf spoločnosti Metro, ktorá most zrekonštruuje.

FOTO - SITA

Väčšinu dá Európa

V oboch prípadoch sa však mesto do sumy vyčlenenej z Európskej únie zmestí. Na celú prvú etapu nosného dopravného systému žiada 80 miliónov eur. Podľa štátnej expertízy by sa však rozpočet mohol vojsť do sumy 71 miliónov eur.

"Sľubujeme si aj zníženie nákladov pri súťažiach. Je výhodné nečerpať peniaze, ktoré je možné ušetriť," podotkol Ftáčnik.

Štvrtinu nákladov však bude hradiť Bratislava. Podľa európskych pravidiel totiž musí prefinancovať 5 percent z nákladov. Okrem toho by mala platiť 20-percentnú DPH. Mesto však chce vybaviť, aby túto položku platil štát.

Povolenie majú

Stavebné povolenie pre Starý most bolo vydané 9. marca. Keď nadobudne právoplatnosť, stavebníka Metro, a.s., kde má Bratislava 66 percent akcií, nahradí mesto Bratislava.

"Lebo ono je prijímateľom peňazí," dodal primátor. Územné rozhodnutie, ktoré bolo vydané v minulom roku, umiestňuje koľaje na Starý most ako dočasnú stavbu. "My si myslíme, že má byť trvalá a našli sme cestu, ako to urobiť. Ale nebudeme meniť územný plán."

Žiadosť o nenávratný finančný príspevok mesto predloží koncom marca. Následne bude ministerstvo dopravy posudzovať, či žiadosť zodpovedá tým cieľom, ktoré nastavil Operačný program Doprava. V júni by sa mala spustiť aj súťaž na zhotoviteľa, kedy mesto urobí medzinárodný tender.

Ako dodal Ftáčnik, keďže výsledok tendra sa dá očakávať v októbri, reálne práce na moste sa začnú najskôr v novembri. Obdobie na výstavbu odhadol na 24 mesiacov s rezervou do polovice roku 2015. Dovtedy totiž môže mesto predložiť Európskej komisii poslednú faktúru.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 313
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 217
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 998
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 141
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 220
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 205
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 116
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 111
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 962
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 872