SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Starý most zdvihnú o 1,5 metra

Či dostane novú tvár, rozhodnú poslanci.

(Zdroj: SITA)

Reálne práce na moste sa začnú najskôr v novembri.

BRATISLAVA. Bratislavský Starý most možno zrekonštruovať dvoma spôsobmi - buď sa skombinuje súčasná konštrukcia mosta s novým materiálom, alebo ju nahradia kompletne novou. Rozdiel medzi nimi je životnosť 60 až 70 rokov a približne štyri milióny eur. Rozhodnú o tom na najbližšom zasadnutí poslanci.

Mýtne domčeky zostanú

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) na pondelkovej (19. marca) verejnej prezentácii projektu povedal, že most zároveň zvýšia o 1,5 metra, aby pod neho vedeli prechádzať lode rovnako ako popod Nový most. Je to požiadavka Európskej komisie.

Skryť Vypnúť reklamu

Starý most dá mesto dole z pilierov a konštrukciu počas prestavby umiestni v prístave. Podľa prvej alternatívy by stavebník pôvodnú železnú konštrukciu nahradil novými prvkami do tej miery, do akej si to vyžaduje stav mosta.

"Tá z roku 1945 či 1946 je opotrebovaná a dá sa z nej použiť podľa odhadu projektantov asi 30 percent," odôvodnil Ftáčnik. Pylóny mosta by sa zároveň zvýšili o 1,5 metra. Takáto prestavba mesto vyjde na 28 miliónov eur a odhaduje sa, že vydrží 30 až 40 rokov.

Druhá alternatíva počíta s väčším rozsahom rekonštrukcie. "To, čo by zostalo zo Starého mosta, by boli pamiatkovo chránené mýtne domčeky a piliere, aj to nie všetky," vysvetli primátor. Niektoré sú totiž v takom stave, že pamiatkovo chránené neboli. "Máme tri piliere, ktoré stoja vo vode a údajne spôsobujú to, že v čase vysokej vody je hladina Dunaja zhruba o meter vyššia," uviedol Ftáčnik.

Skryť Vypnúť reklamu

Dva preto pôjdu preč a pribudne jeden nový. Mesto tak zároveň splní ďalšiu požiadavku EK na rozšírenie plavebného gabaritu. Po takejto prestavbe zároveň most zo statického hľadiska unesie viac. Lávky po oboch stranách by tak mohli byť široké 4,5 metra. "Vznikol by skutočne promenádny most," poznamenal primátor. Po tejto prestavbe by mala rekonštrukcia vydržať asi sto rokov a stála by 32 miliónov eur.

O tom, ktorú z možností nakoniec mesto uplatní, rozhodnú bratislavskí poslanci 29. marca.

ftacnikmost2_res.jpg

Na diskusii hovoril nielen primátor Milan Ftáčnik ( prvý z ľava), ale aj hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser a Peter Ivan, šéf spoločnosti Metro, ktorá most zrekonštruuje.

FOTO - SITA

Väčšinu dá Európa

V oboch prípadoch sa však mesto do sumy vyčlenenej z Európskej únie zmestí. Na celú prvú etapu nosného dopravného systému žiada 80 miliónov eur. Podľa štátnej expertízy by sa však rozpočet mohol vojsť do sumy 71 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

"Sľubujeme si aj zníženie nákladov pri súťažiach. Je výhodné nečerpať peniaze, ktoré je možné ušetriť," podotkol Ftáčnik.

Štvrtinu nákladov však bude hradiť Bratislava. Podľa európskych pravidiel totiž musí prefinancovať 5 percent z nákladov. Okrem toho by mala platiť 20-percentnú DPH. Mesto však chce vybaviť, aby túto položku platil štát.

Povolenie majú

Stavebné povolenie pre Starý most bolo vydané 9. marca. Keď nadobudne právoplatnosť, stavebníka Metro, a.s., kde má Bratislava 66 percent akcií, nahradí mesto Bratislava.

"Lebo ono je prijímateľom peňazí," dodal primátor. Územné rozhodnutie, ktoré bolo vydané v minulom roku, umiestňuje koľaje na Starý most ako dočasnú stavbu. "My si myslíme, že má byť trvalá a našli sme cestu, ako to urobiť. Ale nebudeme meniť územný plán."

Žiadosť o nenávratný finančný príspevok mesto predloží koncom marca. Následne bude ministerstvo dopravy posudzovať, či žiadosť zodpovedá tým cieľom, ktoré nastavil Operačný program Doprava. V júni by sa mala spustiť aj súťaž na zhotoviteľa, kedy mesto urobí medzinárodný tender.

Ako dodal Ftáčnik, keďže výsledok tendra sa dá očakávať v októbri, reálne práce na moste sa začnú najskôr v novembri. Obdobie na výstavbu odhadol na 24 mesiacov s rezervou do polovice roku 2015. Dovtedy totiž môže mesto predložiť Európskej komisii poslednú faktúru.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  9. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Novinka medzi prefabrikátmi
  2. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  3. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. The future of M&A in Europe
  6. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  7. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  8. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  9. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  10. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 474
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 338
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 183
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 148
  5. Aká je chémia vôní 9 975
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 461
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 784
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 721
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 137
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 703
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu