SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Starý most zdvihnú o 1,5 metra

Či dostane novú tvár, rozhodnú poslanci.

(Zdroj: SITA)

Reálne práce na moste sa začnú najskôr v novembri.

BRATISLAVA. Bratislavský Starý most možno zrekonštruovať dvoma spôsobmi - buď sa skombinuje súčasná konštrukcia mosta s novým materiálom, alebo ju nahradia kompletne novou. Rozdiel medzi nimi je životnosť 60 až 70 rokov a približne štyri milióny eur. Rozhodnú o tom na najbližšom zasadnutí poslanci.

Mýtne domčeky zostanú

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) na pondelkovej (19. marca) verejnej prezentácii projektu povedal, že most zároveň zvýšia o 1,5 metra, aby pod neho vedeli prechádzať lode rovnako ako popod Nový most. Je to požiadavka Európskej komisie.

Skryť Vypnúť reklamu

Starý most dá mesto dole z pilierov a konštrukciu počas prestavby umiestni v prístave. Podľa prvej alternatívy by stavebník pôvodnú železnú konštrukciu nahradil novými prvkami do tej miery, do akej si to vyžaduje stav mosta.

"Tá z roku 1945 či 1946 je opotrebovaná a dá sa z nej použiť podľa odhadu projektantov asi 30 percent," odôvodnil Ftáčnik. Pylóny mosta by sa zároveň zvýšili o 1,5 metra. Takáto prestavba mesto vyjde na 28 miliónov eur a odhaduje sa, že vydrží 30 až 40 rokov.

Druhá alternatíva počíta s väčším rozsahom rekonštrukcie. "To, čo by zostalo zo Starého mosta, by boli pamiatkovo chránené mýtne domčeky a piliere, aj to nie všetky," vysvetli primátor. Niektoré sú totiž v takom stave, že pamiatkovo chránené neboli. "Máme tri piliere, ktoré stoja vo vode a údajne spôsobujú to, že v čase vysokej vody je hladina Dunaja zhruba o meter vyššia," uviedol Ftáčnik.

Skryť Vypnúť reklamu

Dva preto pôjdu preč a pribudne jeden nový. Mesto tak zároveň splní ďalšiu požiadavku EK na rozšírenie plavebného gabaritu. Po takejto prestavbe zároveň most zo statického hľadiska unesie viac. Lávky po oboch stranách by tak mohli byť široké 4,5 metra. "Vznikol by skutočne promenádny most," poznamenal primátor. Po tejto prestavbe by mala rekonštrukcia vydržať asi sto rokov a stála by 32 miliónov eur.

O tom, ktorú z možností nakoniec mesto uplatní, rozhodnú bratislavskí poslanci 29. marca.

ftacnikmost2_res.jpg

Na diskusii hovoril nielen primátor Milan Ftáčnik ( prvý z ľava), ale aj hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser a Peter Ivan, šéf spoločnosti Metro, ktorá most zrekonštruuje.

FOTO - SITA

Väčšinu dá Európa

V oboch prípadoch sa však mesto do sumy vyčlenenej z Európskej únie zmestí. Na celú prvú etapu nosného dopravného systému žiada 80 miliónov eur. Podľa štátnej expertízy by sa však rozpočet mohol vojsť do sumy 71 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

"Sľubujeme si aj zníženie nákladov pri súťažiach. Je výhodné nečerpať peniaze, ktoré je možné ušetriť," podotkol Ftáčnik.

Štvrtinu nákladov však bude hradiť Bratislava. Podľa európskych pravidiel totiž musí prefinancovať 5 percent z nákladov. Okrem toho by mala platiť 20-percentnú DPH. Mesto však chce vybaviť, aby túto položku platil štát.

Povolenie majú

Stavebné povolenie pre Starý most bolo vydané 9. marca. Keď nadobudne právoplatnosť, stavebníka Metro, a.s., kde má Bratislava 66 percent akcií, nahradí mesto Bratislava.

"Lebo ono je prijímateľom peňazí," dodal primátor. Územné rozhodnutie, ktoré bolo vydané v minulom roku, umiestňuje koľaje na Starý most ako dočasnú stavbu. "My si myslíme, že má byť trvalá a našli sme cestu, ako to urobiť. Ale nebudeme meniť územný plán."

Žiadosť o nenávratný finančný príspevok mesto predloží koncom marca. Následne bude ministerstvo dopravy posudzovať, či žiadosť zodpovedá tým cieľom, ktoré nastavil Operačný program Doprava. V júni by sa mala spustiť aj súťaž na zhotoviteľa, kedy mesto urobí medzinárodný tender.

Ako dodal Ftáčnik, keďže výsledok tendra sa dá očakávať v októbri, reálne práce na moste sa začnú najskôr v novembri. Obdobie na výstavbu odhadol na 24 mesiacov s rezervou do polovice roku 2015. Dovtedy totiž môže mesto predložiť Európskej komisii poslednú faktúru.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  2. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  9. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  10. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  1. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 435
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 12 922
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 734
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 966
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 219
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 198
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 796
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 694
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 046
  10. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 1 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 435
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 402
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 679
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 234
  5. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 970
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 915
  7. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 669
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 128
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu