Niektorí odborníci kritizujú, že oprava Starého mosta nebude rekonštrukciou, preto by mala prebehnúť architektonická súťaž.
„Bol by som rád, keby bola súťaž, no ak do júna nepodáme žiadosť do Bruselu už aj s platným stavebným povolením, tak nezískame peniaze na Starý most. Súťaž by trvala možno pol roka, možno by sme stihli podať žiadosť, no nestihli by sme peniaze vyčerpať. Máme teraz jedinečnú možnosť čerpať finančné prostriedky a v tom je zhoda s mestskými poslancami. Nemôžeme to zmeškať.“
Dokedy musíte peniaze vyčerpať?
„Do roku 2015. Ak to nestihneme, všetky peniaze by sme museli vrátiť.“
Bude alebo nebude sa teda Starý most rekonštruovať?
„Je pravda, že Starý most bol navrhovaný ako rekonštrukcia, no až v týchto mesiacoch sa vyjasnilo, že Brusel by akceptoval aj novú konštrukciu Starého mosta. My sme s tým ale vôbec nepracovali, keby sme to vedeli, mohli sme súťaž robiť už v polovici minulého roka. Teraz sme v takom časovom tlaku, že súťaž už nestihneme. Preto som požiadal hlavnú architektku, aby dala dokopy skupinu architektov, aby aspoň detaily posúdili a zmenili celkové vyznenie mosta, mobiliár, osvetlenie a podobne.“
Hlavná architektka aj starostka Starého Mesta presadzujú takzvaný Zelený most. Čo si o tom myslíte?
„S myšlienkou zeleného mosta sa dá pracovať. Ak nám schvália novú konštrukciu, tak budeme mať veľmi široké promenádne časti mosta, na jednej aj druhej strane to bude 4,5 metra. Pohodovo tam dostanete aj cyklistov aj peších a most bude naozaj promenádny. No tak, ako zelený most navrhovala iniciatíva Mestské zásahy, sa to nedá uplatniť.“
Prečo?
„Most sa nedá obrásť brečtanom. To bola myšlienka vtedy, keby bol most neprejazdný. No most bude funkčný, bude po ňom chodiť električka, Tram-train aj peší. Bude tam vysoké napätie, preto nemôžete dať všade tam zeleň, ako navrhovali Mestské zásahy.“
Koľko bude stáť prestavba Starého mosta?
„Náklady sú okolo 28 miliónov eur, keby sa použila nová konštrukcia, tak to bude okolo 33 miliónov eur. No všetci predpokladajú, že súťažou by sa cena stavebných prác znížila. V operačnom programe máme na to rezervovaných 80 miliónov eur, no predpokladáme, že z nich nevyčerpáme toľko.“
Kedy začne mesto s prácami na moste?
„Do konca marca podáme predbežnú žiadosť do Bruselu, v júni na základe pripomienok spracujeme definitívnu žiadosť. Vtedy budeme mať už aj stavebné povolenie. Najneskôr do konca augusta by sme mali mať potvrdenie, o tom, že budeme môcť čerpať. Od júna bude bežať súťaž na zhotoviteľa, lebo súťaž môžete robiť až vtedy, keď máte stavebné povolenie. Zhotoviteľ môže začať pracovať najskôr v októbri, lebo to bude medzinárodný tender.“
Spomínali ste, že Starý most by mohol byť dole na jeseň.
„Áno, buď odplavíme nosné polia konštrukcie už tento rok, alebo to budeme robiť až v marci. Keď bude nová konštrukcia, tak tú možno tvoriť na brehu a nie ste závislý od tej starej konštrukcie. No odplavovať konštrukciu sa dá len vtedy, keď je Dunaj priaznivý, a to je buď október, november alebo marec, apríl.“
Bude teda konštrukcia nová, alebo sa opraví stará?
„To budú mestskí poslanci schvaľovať na zastupiteľstve koncom marca. Keď poslanci povedia, že nechcú novú konštrukciu, tak sa tá stará zoberie, presunie sa do prístavu, no zhruba 70 percent z nej sa však musí vymeniť. Kombinujete tu tak staré a nové železo. Preto navrhujeme aj druhú alternatívu, urobiť konštrukciu celú nanovo. Otázku, ako bude vyzerať, rieši, pani hlavná architektka s pánom inžinierom Maťaščíkom.“
V čom bude nová konštrukcia výhodnejšia?
„Na starú by sme nevedeli dať také široké promenády, lebo tá konštrukcia z hľadiska nosnosti to neumožňuje. Životnosť novej konštrukcie je sto rokov, pri starej sa odhaduje 30 alebo 40 rokov. Nová konštrukcia sa dá okrem toho robiť paralelne, v marci dáte dole starú a začnete nasúvať novú konštrukciu. Nová konštrukcia tiež znamená, že dva pylóny nahradí jeden a tým pádom sa vyrieši aj požiadavka Dunajskej komisie, aby tam prešli aj široké lode. Vyrieši sa tak šírkový aj výškový gabarit.“
Nová konštrukcia ale zmení most.
„Nová konštrukcia nebude taká, ako sme dnes zvyknutí. Most však bude mať aj naďalej industriálny charakter. Zachová si železnú konštrukciu. Nejdeme robiť nový most.“
Prečítaj si o zmene Starého mosta - klikni tu.
V prípade novej konštrukcie by boli lávky pre peších širšie a po oboch stranách.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA