SME

Štatistici budú zisťovať, ako domácnosti hospodária

Za rok chcú v Pezinku osloviť viac ako 20 domácností.

PEZINOK. Stav rodinných účtov bude Štatistický úrad Slovenskej republiky (ŠÚ SR) zisťovať v priebehu celého roka aj v meste Pezinok.

Za rok tu má byť oslovených približne 20 hospodáriacich domácností. Zber údajov sa koná vo viacerých vybraných obciach a mestách Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aká domácnosť, ako hospodári

„Každý mesiac bude oslovených minimálne päť domácností. Tie navštívi zamestnanec regionálneho pracoviska Štatistického úradu SR poverený na výber jednotiek pre štatistiku rodinných účtov,“ hovorí hovorca ŠÚ SR Marián Jánošík.

SkryťVypnúť reklamu

Údaje sa zbierajú prostredníctvom troch výkazov. Predmetom zisťovania sú charakteristika domácnosti a jej členov, príjmy a výdavky domácnosti a vybavenosť bytu a domácnosti.

„Zamestnanec regionálneho štatistického úradu zisťuje základné údaje o domácnosti a charakteristikách jej členov prostredníctvom otázok v piatich moduloch. Tieto údaje sú potrebné pre triedenie získaných údajov o výdavkoch a príjmoch, ktoré poskytuje samotná domácnosť v tabuľkách 19 modulov,“ osvetľuje hovorca.

Viac ako polovica údaje poskytne

Niektoré moduly majú podľa hovorcu formu jedného riadka, no napríklad modul o spotrebných výdavkoch má toľko riadkov, koľko výdavkov za tovary a služby domácnosť v referenčnom mesiaci domácnosť vydala.

Napriek tomu, že ide o údaje citlivého charakteru, ochota ľudí poskytnúť ich pre štatistické účely je pomerne vysoká.

SkryťVypnúť reklamu

„S vybranými domácnosťami máme celkom dobrú spoluprácu. V bratislavskom kraji (bez Bratislavy) je ochotná poskytnúť údaje viac ako polovica oslovených domácností,“ hovorí Marián Jánošík. Ako dodáva, je potrebné, aby sa ľudia venovali záznamom do formulárov systematicky.

OTÁZKY

Výdavky a príjmy - vo výkazoch domácnosť zapisuje výdavky za konkrétne druhy potravín (za kúpu bieleho rožka, za kvasenú kapustu..), za nájomné, za spotrebu vody, za kúpu nového auta, za platby v nemocniciach a podobne, ale aj príjmy zo zamestnania, z penzijných fondov alebo spotrebovanie potravín z vlastného hospodárstva.

Charakteristika domácností – Je prednosta domácnosti (osoba v domácnosti, ktorá robí zásadné rozhodnutia o veľkých investíciách, prípadne ten, kto do domácnosti prináša najviac peňazí, pozn. red.) zamestnancom, podniká, je nezamestnaný, či je nepracujúcim starobným dôchodcom?

SkryťVypnúť reklamu

Vybavenosť bytu - Je v byte zavedený vodovod? Aká je rozloha bytu?

Vybavenosť domácnosti - Využíva alebo vlastní domácnosť funkčný televízny prijímač, satelit?

(ŽJ)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 270
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 870
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 365
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 977
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 322
  6. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 3 113
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 604
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 329
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 319
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 371
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 239
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 991
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 081
  6. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 779
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 765
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 499
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu