SME

Zuckermandel nemá byť skanzen

Na mieste zbúraného Podhradia vyrastú dva rôzne developerské projekty. Pribudnú aj výškové stavby. Mesto skúma, ako zaťažia tranzitnú cestu.

Letecký pohľad na novú výstavbu s Hradom.Letecký pohľad na novú výstavbu s Hradom. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA)

Architekti sľubujú, že nový komplex nezatiení hradný kopec. Z nábrežia ho bude vidno cez uličky

Povedali

O projekte Zuckermandel

„Nie celá pamiatková rezervácia musí vyzerať ako skanzen,“ Pavel Pelikán, výkonný riaditeľ J&T REAL ESTATE. „Musíme posúdiť, čo to územie znesie. Požadujeme preto dopravno-kapacitné zaťaženie,“ primátor Bratislavy Milan Ftáčnik. „Rakovina architektúry sa presúva z River Parku na Zuckermandel,“ Matej Vagač, aktivista, iniciatíva Podhradie. „Je to územie v pamiatkovej rezervácii, na ktorom, žiaľ, nie je čo chrániť,“ architekt Ivan Masár z kancelárie Bouda a Masár. „Je to zlyhanie pamiatkarov a samosprávy po roku 1989,“ Ján Budaj, mestský poslanec (Zmena zdola, DÚ) „Takáto architektúra môže stáť hocikde v Bratislave, nie v Podhradí,“ Ľubica Trubíniová, ochranárka, aktivistka. "Budúca podoba Zuckermandlu by určite nemala byť pokračovaním River Parku. Vizualizácie síce ukazujú o niečo nižšie budovy a zelené strechy, celkovým svojím výrazom sú však stále len akousi obdobou River Parku. Je dôležité, aby sa v novom riešení priestoru zohľadnil aj historický duch tejto lokality," Ivan Bútora, historik a spoluautor knihy Stratené mesto

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA. Takáto architektúra môže stáť hocikde v meste, nie priamo v pamiatkovej rezervácii pod Bratislavským hradom, znela najčastejšia námietka ľudí na nový projekt Zuckermandel od developera J&T Real Estate.

Investor, ktorý stojí aj za susedným už dokončeným River Parkom, svoju architektúru obhajoval tým, že nie všetko v rezervácii mesta musí vyzerať ako skanzen.

Hradný kopec chcú vraj prepojiť s nábrežím.

Zuckermandel má byť podľa architektov z kancelárie Bouda a Masár prevažne o bývaní.

Medzi tromi vysokými panelákmi pri električkovým tuneli a Rybárskym cechom chcú postaviť asi 230 bytov pre asi osemsto ľudí, pribudnúť majú aj obchody, úrady, kaviarne či živý bulvár s trhoviskom a lávka k Dunaju.

Zmeny ešte idú

Dnes je v lokalite parkovisko. „Centru mesta nedáva žiadnu hodnotu, chceme sem vrátiť život," povedal Pavel Pelikán, výkonný riaditeľ J&T Real Estate.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) na utorkovej verejnej prezentácii multifunkčného projektu povedal, že projekt je ešte vo fáze, keď sa dá pripomienkovať. Mesto zatiaľ nevydalo stanovisko k výstavbe.

„Potom bude až spracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie,“ dodal primátor.

Čo cesta znesie

Vedenie Bratislavy chce najskôr preveriť, ako výstavba v Podhradí zaťaží dopravu. „Požadujeme kapacitné vyťaženie, musíme posúdiť, čo cesty znesú,“ hovorí Ftáčnik.

Doprava v lokalite je kritická už dnes, v špičkách či pri nehodách vznikajú na Nábreží armádneho generála Ludvíka Svobodu zápchy, počas zimného sneženia tu autá stáli v dlhých kolónach.

Situáciu okrem toho skomplikuje aj výstavba susednej Vydrice, ktorú chce stavať pod Hradom bližšie k Novému mostu firma Zilion. Autá na cestu pridal aj už dokončený River Park.

SkryťVypnúť reklamu

„Od Nového mosta po tunel pribudne asi 2000 parkovacích miest,“ hovorí Matej Vagač, aktivista, iniciatíva Podhradie. Upozorňuje, že pribudnú aj svetelné križovatky, ktoré dopravu ešte spomalia.

Tranzit v zápchach

Mestský poslanec Ján Budaj (Zmena zdola, DÚ) hovorí, že mesto by sa malo rozhodnúť, či táto jediná cesta po nábreží do centra bude ešte tranzitnou. „Ak tam budú stáť autá pol hodinu na semaforoch, tak to nie je tranzitná tepna.“

Podľa architektov Zuckermandlu by autá z Nábrežia armádneho generála Ludvíka Svobodu mali rovno vchádzať do podzemných garáži, nová zóna vraj má byť pre peších.

Vyriešiť tranzitnú dopravu pod nábreží vyžaduje podľa Tibora Schlossera, hlavného dopravného inžiniera Bratislava, veľké investície. Autá by mali ísť po zem a na povrchu by mali ostať len električky.

Mesto má za úlohu, ako tvrdí Schlosser, skvalitniť hromadnú dopravu tak, aby ňou ľudia jazdili a autá nechali doma.

Výhľad na hradný kopec

Čo bol Zuckermandel

  • Kedysi samostatná obec, kde žili najmä rybári a lodníci, bola v roku 1851 pričlenená k Bratislave

  • Spolu s Vydricou sa stali štvrtým obvodom – Podhradím, takzvaným Tereziánskym mestom.

  • V 50. a 60. rokoch 20. storočia bol skoro celý Zuckermandel aj s Vydricou zbúraný, začala sa výstavba Nového mosta (vtedy mosta SNP)

Ľudí však v súvislosti s Zuckermandlom nestraší len doprava, ale aj hmota, ktorá s domami na nábreží pribudne.

Architekti v novom Zuckermandli navrhujú ulice podľa historických fotiek zbúranej štvrte, vrátiť by sa malo aj niekdajšie námestie.

Peter Bouda z architektonickej kancelárie hovorí, že výhľad na hradný vrch riešia priečne uličky. „Zachová sa vyhliadka, ľudia budú vnímať hradný kopec.“

Aj kedysi tvorili Zuckermandel rady priečnych uličiek, ktoré smerovali k Dunaju.

Hlavná architekta mesta, Ingrid Konrad, dodala, že Hrad bude vidno aj cez priehľady. „Takto pracuje moderná architektúra.“

Konrad vyzdvihla aj zeleň v rámci projektu.

Sedem podlaží

V súvislosti s výškou domov architekti projektu poukazovali na tri paneláky, ktoré stoja pri tuneli, majú trinásť poschodí. Podľa aktivistov však bude privysoký aj nový Zuckermandel.

Najvyššie domy majú mať sedem nadzemných podlaží a dve strešné ustúpené, výška sa má smerom k historickej štruktúre pri Rybárskom cechu znižovať k štvorpodlažným. Územný plán zóny v Podhradí to povoľuje.

Projekt je však stále vo fáze investičného zámeru, ktorý čaká na stanovisko mesta. Verejnosť sa môže k nemu vyjadriť na internetovej stránke Bratislavy.

Na diskusii sa neobjavovali len kritické hlasy, niektorí Bratislavčania projekt vítajú. Jeden z obyvateľov sa teší, že tu pribudnú prvé potraviny vo veľkom úseku medzi Euroveou a Karlovou Vsou.

J&T Real Estate kúpili pozemky pri tuneli už pred desiatimi rokmi, projekt už raz zastavili kvôli kríze.

Projekt Vydrice je k výstavbe bližšie, má už vydané územné rozhodnutie.

Ako bude vyzerať Vydrica, čítajte tu: Vydrica Hrad nezakryje

Verejná prezentácia projektu Zuckermandel - pozri si fotky magistrátu

Nočný pohľad na nový projekt pri nábreží

VIZUALIZÁCIA

Trhovisko a bulvár novom Zuckermandli.

VIZUALIZÁCIA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 145
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 745
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 162
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 857
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 300
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 555
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 401
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 245
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 262
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 341
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 024
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 933
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 136
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 058
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 6 887
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 670
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu