Ako budú jazdiť električky?
Úprava súčasných liniek:
Linka 1 zaniká, spojenie zabezpečené linkou 2 (ŽST Nové Mesto - Nám. Ľ. Štúra), resp. linkou 4 (Dúbravka – Zlaté piesky);
Linka 4 predĺžená z Karlovej Vsi až do Dúbravky - Zlaté piesky, Vajnorská, Trnavské mýto, Krížna, Špitálska, Nám. Ľ. Štúra», «Šafárikovo nám., Karlova Ves, Dúbravka a späť;
Linka 5 zachovaná, trasa do Rače cez Šafárikovo nám.
Linka 7 - ŽST Vinohrady, «Obchodná, Špitálska», Nám. SNP a späť - zachovaná, doba prevádzky rozšírená o odpoludňajšiu špičku;
Linka 9 zachovaná, prejazd cez mesto po Špitálskej ul.
Linka 11 zrušená, spojenie zabezpečené linkou 5
Linka 12 zaniká, spojenie zabezpečené linkou 4 (Dúbravka – Šafárikovo nám.), resp. linkou 6 (Šafárikovo nám. – Karlova Ves)
Linka 15 skrátená po ŽST Nové Mesto s novým číslom 2
Linka 16 zaniká, spojenie zabezpečené linkou 3+8 až po Nám. SNP, resp. Kamenné nám.
Trasy nových liniek:
Linka 2 ŽST Nové Mesto, Vajnorská, Trnavské mýto, Vazovova, Obchodná, «Šafárikovo nám., Nám. Ľ. Štúra a späť
Linka 3+8 Rača, ŽST Vinohrady, Špitálska, Nám. SNP (3ka) Kamenné nám., Obchodná, Trnavské mýto, Ružinov a späť (8ka)
Linka 6 Karlova Ves, nábrežie, «Nám. Ľ. Štúra, Šafárikovo nám. a späť
BRATISLAVA. Uzavretá trať na hlavnú stanicu a aj električkový tunel. Také sú podľa dopravného podniku dôvody nového linkovania električiek. Liniek bude jazdiť menej.
Zmeny, ktoré nazval dopravný podnik dvojlinkový variant, by mali začať platiť od budúceho týždňa.
Odobril ich už aj primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).
„Cieľom zavádzaného systému električkovej dopravy je znížiť počet liniek, poskytnúť jednotný sieťový interval,“ vysvetľuje Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku.
Predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že napriek tomu, že má nové linkovanie platiť už od budúceho týždňa, komisia návrh neschvaľovala.
„Komisia mala k dispozícii len prvý variant, ktorý nebol dopracovaný a bol stiahnutý z rokovania. Súčasný variant sa zavádza ako výlukový z dôvodu uzavretia tunela.“
Celý návrh však poslanec hodnotí pozitívne. „Zabezpečí sa väčšia pravidelnosť a spoľahlivosť spojov.“
Jednotne: 8 minút
Základný interval električiek má byť po novom osem minút, teraz jazdia každých 12. Cez víkend a sviatky majú električky premávať každých 15 minút, dnes je to 20 minút.
Zásadou zmeny je podľa Stanekovej viesť dve linky do každej električkovej radiále.
„Odsúhlasený návrh zohľadňuje primeranejšie intervaly a dodržiava potrebnú prepravnú kapacitu do jednotlivých radiál. Obslužnosť úsekov teda aj po zmenách a zavedení nižších počtov liniek ostane zachovaná.“
Pre uzavretý tunel jazdia teraz električky 1, 5 a 9 po obchádzkovej trase po nábreží, cesta ľuďom sa predĺžila, spoje často meškajú a ich trasa sa prekrývala.
Električkové zhluky
„Teraz dochádza k nedodržiavaniu cestovných poriadkov, zhlukovaniu a meškaniu vozidiel,“ vraví Staneková.
Podobný názor má aj vedenie mesta. „Pre uzavretý tunela vznikali problémy, zmeny sú nevyhnutné,“ tvrdí Ľubomír Andrassy, hovorca primátora. Dodáva, že dnes sa pre neprejazdný tunel električky zhlukovali. „Stretlo sa niekde aj 5 až 7 električiek.“
Po novom by sa vraj mala vrátiť linkám ich pravidelnosť.
Rušenie liniek
Električky
Prínosy nového linkovania podľa predsedu dopravnej komisie - Jozefa Uhlera :
spoje budú v špičke jazdiť každých 8 minút (doteraz 12); zabezpečí sa väčšia pravidelnosť a spoľahlivosť spojov; z každej radiály bude možné cestovať na Obchodnú aj Špitálsku ulicu počas celého dňa; výjazdy a dojazdy električiek budú slúžiť aj pre cestujúcich (eliminujú sa tým služobné jazdy); mesto nebude za výkony platiť viac, pretože nedochádza k nárastu vozokilometrov.
Zmena v električkách, je však aj rušením spojov. Prvé rušenie prebehlo už pri uzavretí trate na stanicu. Od 2. novembra minulého roku prestali jazdiť električky 2, 3, 8 a 13.
Od pondelka prestanú jazdiť električky 1 a 12 do Dúbravky, 11-ka do Rače a 16-ka, ktorá pre nefunkčnú trať na hlavnú stanicu premávala z Rače do Ružinova.
Električka 15, ktorá tiež začala jazdiť po odstavení stanice, bude premávať s novým číslom 2, no po kratšej trase. Končiť nebude na Zlatých pieskoch, ale už na Železničnej stanici Nové Mesto.
Dúbravke má namiesto dvoch zrušených liniek pomôcť predĺženie 4ky, ktorá už nemá mať konečnú v Karlovej Vsi.
Raču má zas posilniť nová linka 3, z Rače na Kamenné námestie.
V špičke pracovných dní majú premávať ešte linky 6, z Karlovej Vsi na Šafárikovo námestie, a 7 zo ŽST Vinohrady na Námestie SNP.
Tí, čo jazdili 16-kou majú podľa dopravného podniku použiť spojenie dvoch nových liniek - 3ky (do Rače) a 8ky (z Námestia SNP do Ružinova)
Nejde vraj o šetrenie
Zmena električiek nie je podľa Stanekovej o šetrení v dopravnom podniku „Z hľadiska kilometrických výkonov nová organizácia elekričkovej dopravy zohľadňuje objednávku mesta, hoci sa niekoľko liniek zruší, ostatné budú premávať v kratších intervaloch.“
„Nižší počet liniek zároveň zvýši prehľadnosť siete a pravidelnosť električkovej dopravy,“ hovorí Staneková. Zlepšiť sa tak vraj má plynulosť a efektívnosť dopravy. „Zároveň zostane zachované priame spojenie Karlova Ves – Ružinov a tiež Šafárikov námestie – Račianska.“
Dopravný podnik tvrdí, že novým linkovým vedením sa vyhne vytváraniu nových liniek, ktoré by v prípade sprevádzkovania neprejazdných úsekov museli zrušiť.
Andrassy dodal, že nové linkové vedenie električiek nie je trvalé. Dokedy potrvá je otázne. Kľúčová je v tomto prípade oprava tunela.
Oprava tunela stojí
Vedenie Bratislavy tvrdí, že sprevádzkovanie tunela považuje za dôležité. Kedy dôjde k oprave, je však nejasné.
BRATISLAVA. Koľko bude stáť oprava električkového tunela pod Hradom, ostáva stále nejasne. Dopravný podnik síce tvrdil, že minulý týždeň zverejnia náklady, nestalo sa tak. Hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková vraví, že na rozpočet potrebujú stanovisko banského úradu. „Spoločnosť, ktorá vykonala prieskumné práce, predloženie ponuky podmienila stanoviskom banského úradu.“
Staneková dodala, že dopravca už obvodný banský úrad požiadal o stanovisko.
Kto to zaplati?
Nejasný je nielen rozpočet opráv tunela, ale aj to, kto rekonštrukciu zaplatí. Buď to uhradí dopravný podnik, alebo bude havarijný stav platiť mesto.
Hovorca primátora Ľubomír Andrassy povedal, že dopravný podnik sa na mesto v súvislosti s platením tunela ešte neobrátil. „V rozpočte na to peniaze nie sú, lebo to je havarijný stav. Uvedomujeme si ale, že oprava tunela je pre mestskú hromadnú dopravu nevyhnutná.“
Financovanie tunela má podľa Andrassyho posúdiť magistrát i dopravná komisia mesta. Schváliť to majú aj mestskí poslanci.
Tunel je zatvorený od 2. februára, kedy v ňom objavili trhlinu, Električky 1, 5 a 9 odvtedy začali jazdiť obchádzkou po nábreží.
Električky v tuneli nejazdia od 2.2.
FOTO - SITA
Lucia Tkáčiková