Už v prvý pracovný deň vlak naplnili najmä školáci, cestujúci museli aj stáť.
BRATISLAVA. Malá Paka, zastávka na znamenie, len stlačte tlačidlo. Z rušňovodičov sa vo vlakoch nového prepravcu medzi Bratislavou a Komárnom stali aj moderátori. Oznamujú najbližšiu stanicu a ďalšie podrobnosti.
Súkromný RegioJet od nedele v deviatich súpravách na jednokoľajovej trati odviezol prvé tisícky cestujúcich. Väčšina bola spokojná, časť zvedavo okukovala nedávno dodané vlaky.
Súkromník na tejto trati celkom nahradil doterajšie štátne železnice a jazdí rovnako so štátnou dotáciou.
V prvý pracovný deň z Bratislavy RegioJet vypravil podľa grafikonu 26 spojov.
Namiesto štátu
Ceny
Bratislava –
Dunajská Streda
- vlak RegioJet: najrýchlejší čas 38 minút, 42 km, cena 2,35 eura;
- autobus SAD Dunajská Streda: najrýchlejší čas 50 minút, 46 km, cena 2,50 eura;
- autom: asi 40 minút, 46 km, cena za benzín približne 6 až 7 eur.
„Čo je to za ministra, keď zoberie prácu vlastným ľuďom a dá ju súkromníkovi,“ hneval sa pred Dunajskou Stredou dôchodca, dlhoročný železničiar.
Argument, že aj súkromný prepravca zamestnáva osemdesiat ľudí a ušetrí štátu ročne milión eur, ho nepresvedčil.
Spoje v grafikone sa mu zdali príliš nahusto a hneval sa aj, že železničiarom v nich neplatí režijnka. Strojvodcovi však zvedavo nakukoval cez sklenené dvere do kabíny. „Toto sú kanadské stroje,“ dodal znalecky.
Vyrobené boli kanadskou firmou v Nemecku, hovorí internetová encyklopédia o súpravách Bombardier Talent.
„Prvý deň je vždy o tom, že sa učíme a robíme si množstvo poznámok, čo nám chýba,“ hovorí za RegioJet jeho hovorca Aleš Ondrůj. O piatej ráno bol podľa neho vlak v Komárne plný.
Cestujúci museli stáť aj v ranných vlakoch medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou.
Cestovalo mnoho školákov, firma chce pritiahnuť aj ľudí cestujúcich do práce autom. Presvedčiť ich majú aj nové záchytné parkoviská v Kvetoslavove a Dunajskej Strede. RegioJet chce ročne prepraviť o milión ľudí viac ako železnice doteraz.
Kávu ešte nemajú
Vo vlakoch včera ešte nesľubovali možnosť kúpiť si jedlo či teplý nápoj. „Zatiaľ nestíhame, ale čoskoro tu budú automaty aj stojany na bicykle a kočíky,“ ospravedlňuje sa stewardka. Zatiaľ len predáva lístky a dozerá na cestujúcich. Chýbajú aj noviny, zato funguje bezdrôtové pripojenie na internet.
Vlak meškal pri príchode na bratislavskú hlavnú stanicu asi desať minúť.
„Tak uvidíme, zatiaľ je to fajn,“ usmievajú sa dve dámy v stredných rokoch. Z Dunajskej Stredy dochádzajú do Bratislavy za prácou. „V sobotu sme sa lúčili so starými sprievodcami. Jedna pani takmer plakala, to viete, pracovala tu dlhé roky.“ Vlakom jazdia často, je to lacnejšie, ale keď sa nedá inak, idú aj autobusom.
Podobná
Vlaky súperia s autobusmi v cene lístka aj v trvaní jazdy. Nedá sa povedať, či sú rýchlejšie, alebo lacnejšie, závisí to od konkrétneho spoja a najmä od nástupnej či výstupnej stanice.
Pre najrýchlejší spoj uvádza prepravca jazdu z Bratislavy do Dunajskej Stredy za 38 minút. Autobus ide z Dunajskej Stredy do Bratislavy zhruba 50 minút.
Do konca mesiaca je zvýhodnené cestovné maximálne euro, potom sa ceny priblížia tým pôvodným.
V žltom vlaku.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ