SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Bicykle požičajú automaty na kartu

Bicykel bude zrejme za euro na hodinu, platiť budú cyklisti kartou.

Takto to vyzerá v Bruseli.Takto to vyzerá v Bruseli. (Zdroj: SME - KRISTÍNA HUDEKOVÁ)

Do leta majú na ôsmich miestach Bratislavy pribudnúť cyklopožičovne. Hodina má stáť okolo eura.

info
Kde budú
Požičovne bicyklov
  • Hviezdoslavovo námestie,
  • River Park,
  • Šafárikovo námestie,
  • Eurovea,
  • Karlovoveské rameno,
  • Sad Janka Kráľa,
  • Aupark,
  • Námestie slobody,
  • Železná studnička,
  • Ekonomická univerzita.

BRATISLAVA. Ľudia, ktorí sa radi bicyklujú, ale nemajú vlastný bicykel, si ho budú môcť jednoducho požičať. Mesto vyhlási súťaž na automatickú požičovňu mestských bicyklov, ktorá by mala fungovať už od júla.

O víťazovi rozhodnú mestskí poslanci na zasadnutí 31. mája.

Stojany s desiatimi bicyklami chce mesto umiestniť na ôsmich miestach najmä v centre, ale napríklad aj v Sade Janka Kráľa či na Železnej studničke.

Ďalšie stojany by mohli pribudnúť neskôr, poslanci navrhovali napríklad Medickú záhradu či trhovisko Miletičova.

K prestupným uzlom na hlavnej a autobusovej stanici chce dať mesto požičovne až potom, ako ich prestavajú.

Bicykel si z takejto požičovne bude môcť požičať každý, kto sa zaregistroval. Odomkne ho pomocou čipovej karty, napríklad Bratislavskej mestskej karty, a vráti v ktorejkoľvek stanici.

„Na krátke vzdialenosti je bicykel v meste jednoznačne najrýchlejší,“ hovorí o projekte hovorca primátora Bratislavy Ľubomír Andrassy.

Registrácia má byť jednoduchá, lákať na bicykle chcú aj turistov. Bicykle v požičovni budú špeciálne upravené proti rozmontovaniu a ukradnutiu. „Navyše, uvažujeme o tom, že by sme stanice umiestnili tam, kde je nainštalovaný kamerový systém mesta,“ dodáva poradca primátora pre cyklistickú dopravu Michal Feik.

Možno euro za hodinu

Cenu za požičanie bicykla ešte neurčili.

Mala by sa pohybovať okolo jedného eura za hodinu, pričom prvá polhodina až hodina by mohla byť zadarmo.

Málo cyklotrás

Občianske združenie Cyklokoalícia upozorňuje, že Bratislava nemá veľa nových cyklotrás a majú slabé značenie a najmä turisti tak môžu na bicykloch v meste blúdiť.

„Môže sa potom stať, že títo 'požičaní' cyklisti budú jazdiť po chodníkoch, v protismere, jednoducho hocijako po meste, pretože nepoznajú trasy a mesto ich nijako nenaviguje, chýbajú orientačné tabule,“ hovorí Daniel Duriš z Cyklokoalície.

Mesto chce okrem požičovní bicyklov vytvoriť aj ďalšie cyklotrasy.

„Tento rok máme v rozpočte na budovanie cyklotrás v meste schválených 491­tisíc eur a rozhodli sme o desiatich úsekoch, ktoré máme v pláne vybudovať, revitalizovať alebo vyznačiť,“ tvrdí Feik.

Požičovňu bicyklov by mala prevádzkovať súkromná firma, ktorej by mesto poskytlo pozemky a komunikačnú podporu. Jednou z podmienok mesta je, aby bol ponúkaný systém odskúšaný a funkčný v zahraničí.

ico

Biele bicykle zadarmo rýchlo rozkradli

Bezplatné požičiavanie pred desiatimi rokmi nevyšlo.

BRATISLAVA. Bratislava už skúšala požičiavať bicykle v roku 2001. Projekt fungoval v Starom Meste tri mesiace.

Prvý bicykel darovalo veľvyslanectvo Holandského kráľovstva, keďže mu ostal po jednej zamestnankyni. Ďalšie poskytli obyvatelia mesta. Za požičiavanie sa neplatilo, voľne stáli v stojanoch v centre a mali pri sebe návod, ako ich používať – čiže odviezť sa a nechať na viditeľnom mieste pre niekoho ďalšieho.

Bicykle rozkradli takmer okamžite.

Organizátora Miroslava Koziela to však neodradilo a zohnal ďalších desať bicyklov. Vybudovali aj stanovištia na ich odkladanie. Po pár dňoch zmizli aj tie, rok vydržal len jeden – zamknutý na Františkánskom námestí. Aj ten nakoniec rozkradli na náhradné dielce.

baa

milano.jpg

Bicykel sa dá požičať aj pred milánskym dómom.

FOTO: Martina Hilbertová

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 913
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 052
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 804
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 740
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 706
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 571
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 094
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 490
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 295
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 123
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu