SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Bicykle požičajú automaty na kartu

Bicykel bude zrejme za euro na hodinu, platiť budú cyklisti kartou.

Takto to vyzerá v Bruseli.Takto to vyzerá v Bruseli. (Zdroj: SME - KRISTÍNA HUDEKOVÁ)

Do leta majú na ôsmich miestach Bratislavy pribudnúť cyklopožičovne. Hodina má stáť okolo eura.

info
Kde budú
Požičovne bicyklov
  • Hviezdoslavovo námestie,
  • River Park,
  • Šafárikovo námestie,
  • Eurovea,
  • Karlovoveské rameno,
  • Sad Janka Kráľa,
  • Aupark,
  • Námestie slobody,
  • Železná studnička,
  • Ekonomická univerzita.

BRATISLAVA. Ľudia, ktorí sa radi bicyklujú, ale nemajú vlastný bicykel, si ho budú môcť jednoducho požičať. Mesto vyhlási súťaž na automatickú požičovňu mestských bicyklov, ktorá by mala fungovať už od júla.

O víťazovi rozhodnú mestskí poslanci na zasadnutí 31. mája.

Stojany s desiatimi bicyklami chce mesto umiestniť na ôsmich miestach najmä v centre, ale napríklad aj v Sade Janka Kráľa či na Železnej studničke.

Ďalšie stojany by mohli pribudnúť neskôr, poslanci navrhovali napríklad Medickú záhradu či trhovisko Miletičova.

K prestupným uzlom na hlavnej a autobusovej stanici chce dať mesto požičovne až potom, ako ich prestavajú.

Bicykel si z takejto požičovne bude môcť požičať každý, kto sa zaregistroval. Odomkne ho pomocou čipovej karty, napríklad Bratislavskej mestskej karty, a vráti v ktorejkoľvek stanici.

„Na krátke vzdialenosti je bicykel v meste jednoznačne najrýchlejší,“ hovorí o projekte hovorca primátora Bratislavy Ľubomír Andrassy.

Registrácia má byť jednoduchá, lákať na bicykle chcú aj turistov. Bicykle v požičovni budú špeciálne upravené proti rozmontovaniu a ukradnutiu. „Navyše, uvažujeme o tom, že by sme stanice umiestnili tam, kde je nainštalovaný kamerový systém mesta,“ dodáva poradca primátora pre cyklistickú dopravu Michal Feik.

Možno euro za hodinu

Cenu za požičanie bicykla ešte neurčili.

Mala by sa pohybovať okolo jedného eura za hodinu, pričom prvá polhodina až hodina by mohla byť zadarmo.

Málo cyklotrás

Občianske združenie Cyklokoalícia upozorňuje, že Bratislava nemá veľa nových cyklotrás a majú slabé značenie a najmä turisti tak môžu na bicykloch v meste blúdiť.

„Môže sa potom stať, že títo 'požičaní' cyklisti budú jazdiť po chodníkoch, v protismere, jednoducho hocijako po meste, pretože nepoznajú trasy a mesto ich nijako nenaviguje, chýbajú orientačné tabule,“ hovorí Daniel Duriš z Cyklokoalície.

Mesto chce okrem požičovní bicyklov vytvoriť aj ďalšie cyklotrasy.

„Tento rok máme v rozpočte na budovanie cyklotrás v meste schválených 491­tisíc eur a rozhodli sme o desiatich úsekoch, ktoré máme v pláne vybudovať, revitalizovať alebo vyznačiť,“ tvrdí Feik.

Požičovňu bicyklov by mala prevádzkovať súkromná firma, ktorej by mesto poskytlo pozemky a komunikačnú podporu. Jednou z podmienok mesta je, aby bol ponúkaný systém odskúšaný a funkčný v zahraničí.

ico

Biele bicykle zadarmo rýchlo rozkradli

Bezplatné požičiavanie pred desiatimi rokmi nevyšlo.

BRATISLAVA. Bratislava už skúšala požičiavať bicykle v roku 2001. Projekt fungoval v Starom Meste tri mesiace.

Prvý bicykel darovalo veľvyslanectvo Holandského kráľovstva, keďže mu ostal po jednej zamestnankyni. Ďalšie poskytli obyvatelia mesta. Za požičiavanie sa neplatilo, voľne stáli v stojanoch v centre a mali pri sebe návod, ako ich používať – čiže odviezť sa a nechať na viditeľnom mieste pre niekoho ďalšieho.

Bicykle rozkradli takmer okamžite.

Organizátora Miroslava Koziela to však neodradilo a zohnal ďalších desať bicyklov. Vybudovali aj stanovištia na ich odkladanie. Po pár dňoch zmizli aj tie, rok vydržal len jeden – zamknutý na Františkánskom námestí. Aj ten nakoniec rozkradli na náhradné dielce.

baa

milano.jpg

Bicykel sa dá požičať aj pred milánskym dómom.

FOTO: Martina Hilbertová

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 941
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 273
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 856
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 628
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 382
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 694
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 563
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 728
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 550
  10. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 2 526
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 322
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 8 568
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 887
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 031
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 964
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 189
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 141
  8. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 3 877
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu