DPB hodnotí tento krok pozitívne, zároveň však tvrdí, že ani pri tomto navýšení nebude môcť dosiahnuť vyrovnané hospodárenie.
BRATISLAVA. Dopravný podnik Bratislava (DPB) dostane z tohtoročného rozpočtu mesta vyšší finančný príspevok o 1,5 milióna eur a hospodáriť tak bude s celkovo 53,2 miliónmi eur. Schválili to dnes mestskí poslanci spolu s plánom výkonov na rok 2012 v rozsahu 45.031.000 vozokilometrov.
Ftáčnik: Majú dosť
Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) dnes pripomenul svoje očakávanie, že vďaka tomuto príspevku by mal mať DPB nulový hospodársky výsledok. Aj po navýšení sú podľa neho stále na stole riešenia strát za minulé roky. Predseda dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ-DS) v rozprave položil otázku, či je teraz vhodná doba na takéto zvyšovanie.
"Mesto ale musí zaplatiť to, čo si objedná," dodal. Ľudmila Farkašovská (SF) poznamenala, že ak teraz mesto pridá 1,5 milióna eur, možno niečo vyrieši. "Máme však predstavu, koľko budú stáť ďalšie veci?" pýtala sa na margo potrebnej rekonštrukcie trolejbusov.
DPB na objednané výkony vo verejnom záujme žiadal 55,8 milióna eur, poslanci na poslednom minuloročnom zastupiteľstve však schválili o 4,1 milióna eur nižšiu sumu. Po zvýšení cestovného od 1. augusta minulého roka a redukcii počtu pracovníkov a nákladov v druhom polroku 2011 mala táto suma stačiť na to, aby DPB vedel zabezpečiť aspoň taký rozsah a intenzitu dopravy ako koncom minulého roka.
Podnik: Hrozí strata
DPB hodnotí tento krok pozitívne, zároveň však tvrdí, že ani pri tomto navýšení nebude môcť dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. "Ide len o čiastočnú kompenzáciu našej pôvodnej požiadavky," povedal generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi. Dnes poslancom pripomenul, že podnik už vyradil 41 autobusov a pri trolejbusoch je situácia katastrofálna. "My si strážime nákladové položky..., ale na stole nám stále ležia zmluvy, ktoré podpísali pred nami," dodal. Pôvodná suma by podľa DPB nepokryla náklady na objednané výkony, čo by sa odrazilo aj na prípadnej redukcii vozokilometrov a kvalite cestovania.
Ak by poslanci DPB nezvýšili finančný príspevok, vytvoril by stratu vo výške 2.380.470 eur. Táto suma sa teraz zníži o 1,5 milióna, no zvyšné financie na dosiahnutie vyrovnaného hospodárskeho výsledku si bude musieť DPB riešiť ďalšími úsporami vlastných nákladov.
Tento rok klesnú oproti roku 2010 dopravné výkony o 646.000 vozidlových kilometrov. Ako sa uvádza v materiáli pre poslancov, plán sa tak blíži k spodnej hranici poskytovania služieb MHD a už prakticky nie je priestor na ďalšie obmedzovanie jej výkonov. Aj preto je potrebné finančné prostriedky nájsť.

Šetriť sa dá aj na SMS lístkoch
SDKÚ žiada, aby Dopravný podnik znížil províziu pre firmu, ktorá ich zabezpečuje.
Predseda dopravnej komisie Jozef Uhler tvrdí, že zadlžený dopravný podnik by si mohol ročne prilepšiť o 200-tisíc eur, ak by so spoločnosťou, ktorá zabezpečuje nákup cestovných lístkov cez SMS správy, vyrokoval výhodnejšie podmienky.
Ako uviedla tlačová tajomníčka poslaneckého klubu SDKÚ-DS a Most-Híd Monika Voleková, spoločnosť, ktorá túto službu zabezpečuje pre bratislavského dopravcu, si z ceny predaného lístka ponecháva 7,5 percenta. V Košiciach má pritom firma zabezpečujúca túto službu z lístka len dve percentá. Pri rovnakých podmienkach, ako majú Košice, by bratislavský dopravca teda mohol získať ročne až 200-tisíc eur.
sita

SDKÚ: Provízia zo SMS lístka je vysoká
Klub SDKÚ-DS a Most-Híd navrhol, aby mestský dopravca rokoval so spoločnosťou, ktorá zabezpečuje nákup cestovných lístkov cez sms správy, o výhodnejších podmienkach. "Spoločnosť si ponecháva 7,5 percenta z ceny lístka," vysvetlila hovorkyňa klubu Monika Voleková.
Ak by si uplatňovala len dve percentná, ako si podľa Volekovej uplatňuje podobná spoločnosť v Košiciach, DPB by mohol získať ročne 200.000 eur. Belfi dnes podotkol, že so spoločnosťou DPB už rokuje.