Oceľová konštrukcia cyklomosta má byť hotová v apríli. O názve rozhodnú krajskí aj rakúski poslanci.
BRATISLAVA. Kým minulý týždeň sa na stavbe cyklomosta cez rieku Morava ponevieralo niekoľko robotníkov s cigaretou v ruke, v stredu ráno bolo na konci ulice Na mýte rušno. Kompresory hučali, robotníci v reflexných vestách sa presúvali hore dole a príležitostne pózovali fotografom s karbobrúskou.
Dôvodom bola návšteva predsedu samosprávneho kraja Pavla Freša, ktorý prišiel za sprievodu novinárov skontrolovať priebeh stavby. Až po ich odchode sa začalo pracovať v normálnom režime.
"Oba brehy Moravy chcú spojiť počas najbližších dní," informoval Frešo. Oceľová konštrukcia cyklomosta už takmer spája slovenskú a rakúsku stranu, už v lete by mal byť most prístupný cyklistom aj peším.
"Každým dňom je vidieť výrazný pokrok. K dnešnému dňu je ukončená spodná stavba mosta. Momentálne veľmi intenzívne prebiehajú práce na osadení oceľovej konštrukcie cyklomosta," priblížil Frešo.
Voda stúpne
Vzhľadom na dlhodobejšiu predpoveď počasia Slovenského hydrometeorologického ústavu sa v najbližších dňoch očakáva oteplenie na juhozápade. To môže podľa Freša do určitej miery zapríčiniť vzostup vodných hladín Moravy a dolného Dunaja, a tak nepriaznivo ovplyvniť ďalšie práce na cyklomoste.
"Podľa avizovaného harmonogramu prác výstavby by v najbližších dňoch mal realizátor stavby pristúpiť ku kompletnému premosteniu oboch brehov, čím by sa mali ukončiť základné konštrukčné práce. To znamená, že aj zvýšená hladina riek by nemala ovplyvniť výstavbu cyklomosta," skonštatoval Frešo.
Názov vzbudil pozornosť
Most na seba upútal internetovým hlasovaním o jeho názve. Suverénne vedie Most Chucka Norrisa s 9103 hlasmi. Druhý je Most Márie Terézie s 620 hlasmi.
Proti názvu sa popri starostovi Devínskej Novej Vsi a Dolnorakúskom premiérovi postavil aj Frešo.
„Keď sa má diskutovať o názve mostu, mal by sa vybrať návrh, ktorý nebudeme musieť o sto rokov meniť,“ vraví Frešo. Dôležitá je pre neho história.
„Chceme vzdať hold tým, ktorí tu pri železnej opone zahynuli.Pre nejakú popkulturálnu postavu nájdeme iný spôsob, ako jej dať najavo, že ju vnímame,“ hovorí. Dúfa, že sa podarí nájsť názov, na ktorý budeme môcť byť hrdí. „Ja hovorím, aj Chuckovi Norrisovi aj Homerovi Simpsonovi sa veľmi rád koncom apríla povenujem, keď bude tá anketa vyhodnotená.“
BSK anketu vyhlásil minulý týždeň, pričom navrhol tri pomenovania Most Márie Terézie, Most slobody, Most železnej opony. O konečnom názve cyklomosta rozhodnú krajskí poslanci i rakúski partneri.
Hlasovanie končí v apríli, Frešo sľubuje, že aj keď sa most podľa Chucka Norrisa zrejme volať nebude, dostane sa mu inej pocty.
Prečítaj si viac o názve mosta.
Most chcú mať hotový v lete
Výstavba cyklomosta sa začala vlani v septembri. Oceľovú konštrukciu cyklomosta ponad rieku Morava začali montovať v januári, ukončená by mala byť v apríli. Následne budú prebiehať finalizačné práce, teda urobia sa zábradlia, elektrické prípojky, osvetlenie a tiež nátery mostovky aj samotnej oceľovej konštrukcie.
Počas prípravných prác bol odhalený aj pôvodný mostný násyp ešte z čias Márie Terézie. Podľa Freša sa aj pri ďalších prácach našli v hĺbke pôvodné pilóty, ktoré boli súčasťou premostenia pred asi 300 rokmi. Cyklomost je stavaný tak, aby nenarušil zvyšky tohto pôvodného mosta, čiže oceľový most pôjde ponad ten pôvodný.
Bude slúžiť pre dopravu cyklistov, peších turistov a vozidlá záchrannej služby. Z celkovej dĺžky lávky 955 metrov tvorí oceľová mostná konštrukcia 525 metrov, šírka lávky je štyri metre. Výška mosta nad hladinou Moravy umožní v budúcnosti bezpečnú plavbu po rieke.
tasr