SME
Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Chucka Norrisa si uctia inak

Práce na výstavbe cyklomosta medzi Devínskou Novou Vsou a obcou Schlosshof výrazne pokročili.

Konštrukcia má byť hotová v apríli.Konštrukcia má byť hotová v apríli. (Zdroj: BSK)

Oceľová konštrukcia cyklomosta má byť hotová v apríli. O názve rozhodnú krajskí aj rakúski poslanci.

BRATISLAVA. Kým minulý týždeň sa na stavbe cyklomosta cez rieku Morava ponevieralo niekoľko robotníkov s cigaretou v ruke, v stredu ráno bolo na konci ulice Na mýte rušno. Kompresory hučali, robotníci v reflexných vestách sa presúvali hore dole a príležitostne pózovali fotografom s karbobrúskou.

Dôvodom bola návšteva predsedu samosprávneho kraja Pavla Freša, ktorý prišiel za sprievodu novinárov skontrolovať priebeh stavby. Až po ich odchode sa začalo pracovať v normálnom režime.

"Oba brehy Moravy chcú spojiť počas najbližších dní," informoval Frešo. Oceľová konštrukcia cyklomosta už takmer spája slovenskú a rakúsku stranu, už v lete by mal byť most prístupný cyklistom aj peším.

"Každým dňom je vidieť výrazný pokrok. K dnešnému dňu je ukončená spodná stavba mosta. Momentálne veľmi intenzívne prebiehajú práce na osadení oceľovej konštrukcie cyklomosta," priblížil Frešo.

Voda stúpne

Vzhľadom na dlhodobejšiu predpoveď počasia Slovenského hydrometeorologického ústavu sa v najbližších dňoch očakáva oteplenie na juhozápade. To môže podľa Freša do určitej miery zapríčiniť vzostup vodných hladín Moravy a dolného Dunaja, a tak nepriaznivo ovplyvniť ďalšie práce na cyklomoste.

"Podľa avizovaného harmonogramu prác výstavby by v najbližších dňoch mal realizátor stavby pristúpiť ku kompletnému premosteniu oboch brehov, čím by sa mali ukončiť základné konštrukčné práce. To znamená, že aj zvýšená hladina riek by nemala ovplyvniť výstavbu cyklomosta," skonštatoval Frešo.

Názov vzbudil pozornosť

Most na seba upútal internetovým hlasovaním o jeho názve. Suverénne vedie Most Chucka Norrisa s 9103 hlasmi. Druhý je Most Márie Terézie s 620 hlasmi.

Proti názvu sa popri starostovi Devínskej Novej Vsi a Dolnorakúskom premiérovi postavil aj Frešo.
„Keď sa má diskutovať o názve mostu, mal by sa vybrať návrh, ktorý nebudeme musieť o sto rokov meniť,“ vraví Frešo. Dôležitá je pre neho história.

„Chceme vzdať hold tým, ktorí tu pri železnej opone zahynuli.Pre nejakú popkulturálnu postavu nájdeme iný spôsob, ako jej dať najavo, že ju vnímame,“ hovorí. Dúfa, že sa podarí nájsť názov, na ktorý budeme môcť byť hrdí. „Ja hovorím, aj Chuckovi Norrisovi aj Homerovi Simpsonovi sa veľmi rád koncom apríla povenujem, keď bude tá anketa vyhodnotená.“

BSK anketu vyhlásil minulý týždeň, pričom navrhol tri pomenovania Most Márie Terézie, Most slobody, Most železnej opony. O konečnom názve cyklomosta rozhodnú krajskí poslanci i rakúski partneri.

Hlasovanie končí v apríli, Frešo sľubuje, že aj keď sa most podľa Chucka Norrisa zrejme volať nebude, dostane sa mu inej pocty.

Most chcú mať hotový v lete

Výstavba cyklomosta sa začala vlani v septembri. Oceľovú konštrukciu cyklomosta ponad rieku Morava začali montovať v januári, ukončená by mala byť v apríli. Následne budú prebiehať finalizačné práce, teda urobia sa zábradlia, elektrické prípojky, osvetlenie a tiež nátery mostovky aj samotnej oceľovej konštrukcie.

Počas prípravných prác bol odhalený aj pôvodný mostný násyp ešte z čias Márie Terézie. Podľa Freša sa aj pri ďalších prácach našli v hĺbke pôvodné pilóty, ktoré boli súčasťou premostenia pred asi 300 rokmi. Cyklomost je stavaný tak, aby nenarušil zvyšky tohto pôvodného mosta, čiže oceľový most pôjde ponad ten pôvodný.

Bude slúžiť pre dopravu cyklistov, peších turistov a vozidlá záchrannej služby. Z celkovej dĺžky lávky 955 metrov tvorí oceľová mostná konštrukcia 525 metrov, šírka lávky je štyri metre. Výška mosta nad hladinou Moravy umožní v budúcnosti bezpečnú plavbu po rieke.

tasr

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
  5. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  6. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  7. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  8. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 28 300
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 131
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 871
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 987
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 899
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 859
  7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 843
  8. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 1 577
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  5. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  6. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  7. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 103
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 283
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 906
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 828
  5. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 483
  6. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 5 349
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 260
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 283
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu