Nie je veľa výstav, na ktorých sa môžete exponátov dotýkať. Kameňov Karla Prantla sa v Mirbachovom paláci môžete dotýkať do sýtosti.
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Do 1. septembra je v Mirbachovom paláci otvorená výstava Karla Prantla Kamene, ktorá je súčasťou projektu Socha a objekt VII.
Karl Prantl patrí k zaujímavým osobnostiam svetového moderného sochárstva. Pomaly osemdesiatročný rakúsky umelec (1923), pôvodne maliar, sa rukami i srdcom dotkol kameňa až v roku 1958. Od burgenlandskej vlády dostal zákazku na vytvorenie hraničného kameňa. Tento kameň našiel v lome v St. Margarethen. Práca v kameňolome bola pre Prantla novou skúsenosťou. Sochárska práca vo voľnej krajine bola určovaná inými okolnosťami a vplyvmi ako práca v uzatvorenom ateliérovom priestore.
Hraničný kameň, ktorý Karl Prantl vytvoril, je umiestnený v Nickelsdorfe na rakúsko-maďarskej hranici. Dodnes je vlastne základným kameňom ďalšej umelcovej sochárskej práce. Ideovo i technologicky je typická snahou o najvyššiu možnú mieru umeleckého vyzdvihnutia krásy vlastných prírodných síl.
Dotknúť sa kameňov Karla Prantla je zároveň uvedomiť si jeho skromnosť a umeleckú pokoru, s ktorou ich necháva hovoriť na svojom mlčaní. Opracovanie veľkého kamenného bloku do jednoduchej nádhery si vyžaduje nielen tvorivé, ale aj technické schopnosti i fyzickú silu – napríklad práca s čiernym granitom, jedným z najtvrdších sochárskych materiálov, je veľmi namáhavá.
Prantl väčšinou pracuje s materiálom tak, že ponecháva vytvorenej soche „vlastné“ tvary, ktoré vďaka jeho schopnosti koncentrácie a kontemplácie akoby samy vystupovali z materiálu. Žily Prantlových mramorov pulzujú životom, minimalistické sochárske „vstupy“ do materiálu umocňujú jeho skrytú energiu. Zdá sa nám, že tieto diela vytvorila sama príroda a je v nich koncentrovaná všetka sila univerza.
Napriek tomu, že do expozície v Mirbachovom paláci neboli v dôsledku statických problémov vybraté väčšie a ťažšie kamene, práce k návštevníkovi aj tak prehovárajú svojou monumentálnou silou a čistým výrazom. Poslúchnite svoj prirodzený inštinkt a nebojte sa vnoriť do nich končekmi prstov. Spolu s umelcom sledujte kamennú žilu ako grafický znak či organické písmo, ktoré hovorí o spojení človeka s prírodou a o jeho zodpovednosti voči nej. FOTO SME – MILADA ČECHOVÁ