Postihnutí v MHD by to mohli mať ľahšie

Cestujúci, no aj vodiči sú vraj k hendikepovaným ľahostajní, alebo nevedia, čo robiť. Dopravca to chce zmeniť.

Ľudia často nevedia, ako sa správať k nevidiacim.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME)

Cestujúci, no aj vodiči sú vraj k hendikepovaným ľahostajní. Dopravca to chce zmeniť.

BRATISLAVA. Dopravný podnik Bratislava (DPB) a Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska (ÚNSS) spúšťajú informačno-osvetovú kampaň "Nezatváraj oči pred nevidiacimi!".

Hovorkyňa DPB Agáta Staneková povedala, že podnik chce kampaňou vyjsť v ústrety cestujúcim so zrakovým postihnutím.

Cestujúci sa podľa hovorkyne k hendikepovaným často správajú ľahostajne.

Ľudia nevedia, čo robiť

Podľa skúseností ÚNSS je to spôsobené aj tým, že verejnosť nevie, ako takýmto ľuďom pomôcť.

Kampaň má cestujúcej verejnosti pripomenúť, že aj hendikepovaní ľudia sú súčasťou našej spoločnosti a majú rovnaké práva na verejnú dopravu, ako tí bez zdravotného postihnutia.

Kampaň je rozdelená na niekoľko fáz. V prvej bude komunikovať kľúčový vizuál v prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy (MHD), budú distribuované letáky na predajných miestach DPB, v týždňovej periodicite počas šiestich týždňov DPB zverejní na webe edukatívne informácie o spôsobe pomoci nevidiacim a poslednou fázou kampane bude umiestnenie špeciálnych nálepiek na vozidlá MHD.

Dve tretiny vodičov autobusov nezastavili, ako mali

Koncom minulého roka realizovala ÚNSS v rámci projektu Ústretová verejná doprava prieskum zameraný na prístupnosť MHD v Bratislave pre ľudí so zrakovým postihnutím.

"Na frekventovaných zastávkach sa sledovalo zastavenie autobusu vzhľadom na žlté vodorovné značenie a pozíciu označníka, zastavenie ďalšieho autobusu, stojaceho súčasne v zastávke, opakovane pri označníku, ak tam stojí osoba s bielou palicou alebo s vodiacim psom a ústretovosť vodičov bratislavskej MHD," priblížila Staneková.

Vodiči sa podľa výsledkov správali ochotne, niekedy aj nad rámec svojich povinností, ale časté boli aj prípady menej ústretových vodičov. "Zhruba dve tretiny vodičov autobusov nezastavili tak, aby mohol cestujúci so zrakovým postihnutím nastúpiť," uviedla.

Zmena v poriadku

DPB preto prijal opatrenia. K 1. januáru bol zmenený Prepravný poriadok, kde má každý vodič povinnosť pristaviť vozidlo pri označníku, ak na zastávke stojí osoba s bielou palicou alebo vodiacim psom, aj v prípade, že sú na zastávke ďalšie vozidlá.

"Ďalším opatrením bolo zavedenie pravidelných školení pre vodičov DPB," vysvetlila Staneková. Videozáznam ÚNSS sa stal povinnou súčasťou autoškoly a pravidelného preskúšavania vodičov DPB, na prevádzkach DPB sú aj ilustračné plagáty. "Od zavedenia novoprijatých opatrení DPB do praxe registruje ÚNSS pozitívne ohlasy," dodala.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  3. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  4. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  5. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  6. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  7. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli
  9. Naša freestyle kajakárka: na majstrovstvá ideme tri baby
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70%
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  4. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  5. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  6. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  7. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  8. Atos predstavil najúplnejšie 4G a LTE komunikačné riešenie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 622
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 149
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 725
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 184
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 024
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 5 113
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 350
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 4 199
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 494
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 137