BRATISLAVA. Návrh magistrátu na ráznu zmenu pravidiel parkovania v Bratislave mestské časti odmietajú. Prejde tak zrejme okresaný. Bratislavu aj tak čakajú výrazné zmeny.
Parkovanie v niektorých častiach mesta by už od budúceho roka nemalo byť bezplatné. Na celé mesto sa to má rozšíriť o dva či tri roky.
Najviac majú platiť vodiči bez trvalého pobytu v Bratislave. Poplatky bude mesto zrejme pýtať aj za parkovanie obyvateľa jednej mestskej časti v iných častiach mesta.
Člen dopravnej komisie Dúbravky Juraj Káčer (pravicová koalícia) hovorí, že sa to dotkne aj Bratislavčanov, ktorí dochádzajú do práce autom do inej štvrte. Na mesiac by podľa neho mohol človek na parkovanie dať aj sto eur.
Kritikom nového návrhu je aj Staré Mesto. Jeho vedeniu sa nepozdáva, že parkovné by vyberala mestská firma. Teraz mestská časť inkasuje sama.
Starostke Karlovej Vsi Ivete Hanulíkovej (Smer) sa zasa nepáči, že návrh mesta chce odkloniť autá na záchytné parkoviská na okraji mesta aj v nákupných centrách. „Sú na súkromných pozemkoch a určite by ich spoplatnili,“ tvrdí.
Nový systém má zrušiť aj možnosť predplatiť si vyhradené parkovacie miesta.
V jednotlivých častiach stoja od pár desiatok po stovky eur na rok. Zrušenie vyhradených miest Starému Mestu neprekáža, túto časť plánu chce zaviesť skôr. Nové parkovanie už pripravuje vo vlastnej réžii.
Klikni si na jednotlivú mestskú časť a čítaj viac
Staré Mesto PetržalkaDúbravkaKarlova VesNové MestoRužinov
Staré Mesto ma byť prvé, zruší vyhradené parkovanie
V historickom centre majú k návrhom mesta výhrady, pripravujú vlastné zmeny parkovania.
Nová politika
zrušenie vyhradeného parkovania;
za poplatok by mohli návštevníci parkovať aj na miestach, kde dnes nemôžu;
cieľom je získať peniaze na ďalšie parkovacie miesta.
STARÉ MESTO. Napriek tomu, že magistrát navrhuje zmenu parkovania pre celé mesto, Staré Mesto už pripravuje vlastné parkovanie.
Hovorca mestskej časti Tomáš Halán povedal, že čakali na návrh novej politiky mesta. Keďže nezodpovedá potrebám mestskej časti, pokračujú v príprave vlastných zmien. Do projektu Staré Mesto už vraj investovalo deväťtisíc eur.
Zákaz parkovania
Zásadnou zmenou v centre mesta by mal byť koniec vyhradeného parkovania. Dnes sú v Starom Meste vyhradené miesta pre rezidentov alebo firmy, kde nemôže parkovať nikto iný. „Tento systém spôsobuje v meste už od začiatku veľké problémy,“ priznáva Halán. Ľudia zvykli parkovať za hranicou mestskej časti a za prácou či kultúrou potom šli s MHD či pešo.
Tri parkovacie oblasti a vyhradené miesta prijalo ešte bývalé vedenie mestskej časti v roku 2010.
Peniaze cez mesto
Staré Mesto nechce, aby poplatky v celom meste vyberala jedna firma a okrem toho bez súťaže. V návrhu magistrátu sa totiž už hovorí o mestskej firme Mepasys.
Niektoré princípy ako zrušenie vyhradených miest či podpora krátkodobého státia má však mesto so Starým Mestom rovnaké. Halán vraví, že na rokovaní s hlavným dopravným inžinierom mesta Tiborom Schlosserom sa zhodli na tom, že budú možno prvou mestskou časťou, kde by sa takýto systém zaviedol.
Lucia Tkáčiková
Petržalka dá autám domy
Najväčšia mestská časť Bratislavy sľubuje prednosť Petržalčanom a do zavedenia návrhu mesta chce stavať parkovacie domy.
PETRŽALKA. Petržalka je jedinou mestskou časťou, ktorá aspoň približne pozná počty áut jej obyvateľov. Počas prieskumu mestskej spoločnosti Metro z roku 2009 bolo v Petržalke vyše 33tisíc áut, čo je zhruba jedno auto na byt. Chýbalo tak až 15tisíc parkovacích miest. Ani za vyše dva roky to na najväčšom slovenskom sídlisku nevyriešili.
Aj preto ešte pred zverejnením návrhu mestského systému sľubovala Petržalka, že začne skôr a bude stavať parkovacie domy. Prednosť majú mať, podobne ako v návrhu mesta domáci, tu Petržalčania.
K novému návrhu sa mestská časť nechcela vyjadriť, najprv ho chce prekonzultovať s primátorom a mestskými poslancami.
Pomoc s výstavbou parkovacích domov Petržalke sľubuje mesto. Pozemky, na ktorých by ich chcela mestská časť postaviť, sú prevažne mestské. „Povedali sme si, že im vyjdeme
v ústrety, aby sme čo najskôr získali investora a začali s výstavbou,“ povedal primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).
Doterajšie miesta nestačili. Napríklad na ulici Tupolevova postavili 63 parkovacích miest, pričom ich bolo treba vyše tristo.
Kristína Hudeková
Ručnú brdzu odistia, autá si posúvajú
Niektorí petržalskí vodiči parkujú s nezatiahnutou ručnou brzdou, aby ich pri blokovaní iných mohli odsunúť. Mestskí policajti to tolerujú.
BRATISLAVA. Niektorí vodiči sa tvária nanápadne. Jeden akoby len pofajčieval, viacerí sa dlhšie prechádzali sídliskom. Keď sú presvedčení, že sa nikto nepozerá, posunú auto, ktoré blokovalo to ich, a odídu.
Stredajšie ráno bolo v Petržalke také, ako mnohé iné. Problém s parkovaním na najväčšom sídlisku riešia vodiči nepísanou dohodou.
Pre nedostatok parkovacích miest pri veľkých bytovkách, ako sú na Gessayovej alebo Vavilovovej ulici, zaparkujú svoje autá aj tak, že blokujú iných. Ráno to však zväčša nie je problém. Ak blokovaný vodič príde skôr, ostatné autá poposúva a spraví si cestu.
Iní vodiči blokujúci ostatných zasa prišli auto preparkovať, aby uvoľnili odjazd.
Mestskí policajti posúvanie áut poznajú, sú ochotní prižmúriť oko. „Ak niekto na dotyčného zavolá odťahovku, má na to právo,“ vysvetľuje hliadkujúci policajt.
Dvojica policajtov, ktorá hliadkovala blízko miesta posúvania áut, priznala, že často pomôžu vodičom autá potlačiť. Najmä ak blokovaný nepozná miestne pomery.
Obyvateľka bytovky na Gessayovej sa však sťažuje, že autá si musia pravidelne sledovať a parkujú radšej pod oknami. V noci tam často kradnú zlodeji.
Michal Durdovanský
Ružinov rieši nával okolo štadióna
Nové parkovanie chcú vyskúšať na menšej ploche.
RUŽINOV. Najväčšie problémy s parkovaním spôsobuje Ružinovu vynovený zimný štadión, ktorý je pritom už tesne za hranicou mestskej časti.
„Odtiaľto je aj najväčšia požiadavka obyvateľov na riešenie parkovania,“ povedala hovorkyňa mestskej časti Miroslava Štrosová.
Na štadióne sú pravidelné hokejové zápasy aj veľké koncerty. Nie každý z návštevníkov chce platiť euro za hodinu v podzemnej garáži štadióna a parkuje v jeho okolí. Počas majstrovstiev sveta
v hokeji aj zápasov Slovana preto napríklad lístok platil aj na MHD, aby návštevníci neprišli svojimi autami.
„V čase konania veľkých akcií je pri zimnom štadióne pomerne veľa áut, ktoré zaberajú parkovacie miesta. Len veľmi ťažko vtedy človek nájde miesto na parkovanie a vlastne ho ani neočakáva,“ povedala Bratislavčanka Monika, ktorá býva v lokalite.
Problematické je aj okolie biznis centier.
Vedenie mestskej časti hovorí, že chce pomôcť najmä miestnym, aby mali kde zaparkovať po návrate z práce. „Preto by sme nový systém parkovania chceli vyskúšať v lokalite 500 bytov a v okolí Jégého ulice,“ dodala.
Martina Hilbertová
V Karlovej Vsi si vodiči platia za trávu
Miesto sa dá kúpiť na štyri roky. Garáže novostavieb sú prázdne.
KARLOVA VES. Mestská časť Karlova Ves, pod ktorú patrí aj husto zastavané sídlisko Dlhé diely, bojuje s nedostatkom parkovacích miest po svojom.
Obyvatelia si môžu zaplatiť 555 eur za výstavbu nového parkovacieho miesta zo zatrávňovacích dlaždíc a na štyri roky je rezervované len pre nich. Za posledné tri roky takto pribudlo v Karlovej Vsi zhruba 350 parkovacích miest, na tento rok je zatiaľ odsúhlasených ďalších 26.
„V tomto projekte vidíme aj riešenie nedostatku parkovacích plôch v celej Bratislave, u nás sa systém osvedčil,“ tvrdí starostka Karlovej Vsi Iveta Hanulíková (Smer).
S mestskou koncepciou parkovania Karlova Ves zatiaľ nesúhlasí. „Zaslali sme na magistrát pomerne veľa pripomienok, ktoré požadujeme vyriešiť ešte predtým, ako by sa materiálom zaoberali poslanci Bratislavy,“ hovorí starostka Hanulíková.
Nepáči sa im najmä to, že stratégia nerieši nárast počtu parkovacích miest ani zlepšenie mestskej hromadnej dopravy a spolieha sa na záchytné parkoviská v nákupných centrách.
Počet áut patriacich pod Karlovu Ves je neznámy. Množstvo bytov je v prenájme a na uliciach parkujú aj firemné vozidlá. Cez víkendy a sviatky sú ulice Karlovej Vsi citeľne prázdnejšie. Počet áut parkujúcich na karloveských uliciach sa zvyšuje aj s každým novým domom. „Garážové priestory v novostavbách sú často poloprázdne a obyvatelia parkujú na ulici,“ tvrdí Hanulíková. Dôvodom sú podľa nej príliš vysoké ceny.
Kristína Hudeková
Nové Mesto už nechce doplácať na centrum
Ulice mestskej časti plnia autá ľudí smerujúcich ďalej. Plno je aj na Kramároch.
NOVÉ MESTO. Nové Mesto je preplnené autami. Najmä na hranici so Starým Mestom okolo Šancovej a na Kramároch.
„Vznikli komplikácie najmä v dôsledku vytláčania automobilov zo Starého Mesta po zavedení rezidenčného parkovania v tejto mestskej časti,“ povedal hovorca mestskej časti Marek Tettinger.
Tento problém by podľa neho vyriešil celomestský parkovací systém, ktorý by podmienky zjednotil. Mal by však uprednostniť rezidentov pred návštevníkmi.
Na Kramároch je zase nedostatok parkovacích miest pre návštevníkov nemocníc a pre preťaženú dopravu. Aj tomu by podľa hovorcu mohol pomôcť jednotný systém. „Očakávame, že sa tam tak zvýši obrátkovosť – ľudia sa budú snažiť parkovať efektívnejšie, kratšie,“ vraví Tettinger.
Ani tejto mestskej časti sa však nepozdáva celý návrh a mala pripomienky. „Chceme participovať na projekte, teda aj na výnosoch z parkovacích miest na komunikáciách zverených mestskej časti. Aby peniaze vybrané na parkovnom nezmizli v meste, ale slúžili na rozvoj mestskej časti,“ podotkol.
Výška poplatkov by však podľa neho nemala byť
v jednotlivých mestských častiach veľmi rozdielna. Mohlo by to totiž viesť k situácii, ako je dnes. „Keď ľudia smerujúci do Starého Mesta parkujú v susedných mestských častiach,“ hovorí Tettinger.
Martina Hilbertová
Dúbravka odmieta poplatky a moloch
Nový systém môže autá miestnych vytlačiť za hranice mestskej časti, obávajú sa v Dúbravke.
DÚBRAVKA. Ulice preplnené parkujúcimi autami hlási aj Dúbravka s vyše 35-tisíc obyvateľmi. O návrhu parkovacej politiky už miestni poslanci rokovali s Tiborom Schlosserom, hlavným dopravným inžinierom Bratislavy.
„Stotožnili sa s ním, že treba pripraviť a zaviesť do života nové pravidlá,“ vraví Michal Kriško, hovorca Dúbravky. Mestská časť mala podľa neho výhrady k poplatkom za parkovanie. „Ďalšie finančné zaťaženie občanov sa poslancom zdalo neúnosné.“
Mestská časť preto žiadala magistrát, aby materiál dopracoval. Člen dopravnej komisie Dúbravky Juraj Káčer (pravicová koalícia) upozornil, že ľudia by mohli opäť nechávať autá za hranicou mestskej časti. Rizikom je podľa neho aj to, že by poplatky pre celé mesto vyberala jedna firma – obáva sa, že by tak vznikol „veľký moloch“.
Lucia Tkáčiková