SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Nové parkovanie v Bratislave: domáci proti cezpoľným

Bratislava sa má rozdeliť na zóny. Obyvatelia majú zadarmo parkovať len v rámci tej svojej.

Parkovanie v Petržalke.Parkovanie v Petržalke. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Spoplatniť verejný priestor, vytvoriť jeden parkovací systém pre celé mesto, zrušiť vyhradené parkovanie a zvýhodniť pri parkovaní obyvateľov s trvalým pobytom, sú hlavné myšlienky stratégie dopravnej politiky Bratislavy.

Návrh magistrátu, ktorý chce tiež znevýhodniť dlhodobé parkovanie, teraz pripomienkujú mestské časti. Do praxe sa ešte tak skoro v celom meste nedostane, čaká ho aj verejná diskusia.

V prvých mestských častiach by však pilotne mohol systém začať fungovať už na budúci rok, hovorí šéf dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ). Celé mesto by naň mohlo prejsť počas dvoch, troch rokov.

Termín môže ešte padnúť, viaceré mestské časti s návrhom nesúhlasia.

info
Parkovanie
Návrh mesta
  • spoplatnenie celého verejného priestoru;
  • zvýhodniť obyvateľov;
  • umožniť krátkodobé parkovanie a znevýhodniť dlhodobé - celodenné parkovanie;
  • zrušiť vyhradené parkovanie – s výnimkou invalidov, sanitiek, diplomatov či taxíkov;
  • zaviesť jednotné zúčtovacie stredisko pre celé mesto s možnosťou nastavenia poplatkov pre mestské časti;
  • z príjmov z parkovania zaviesť fond dopravy, ktorý má udržiavať parkovacie miesta a regulovať dopravu;
  • navrhované poplatky

– odporúčanie od pondelka do piatka – od 8.00– 19.00 – rezidenti majú byť zvýhodnení (ročný poplatok);

1 hodina – 1 euro;

2 hodiny – 2,75 eura;

2,5 hodiny – 4 eurá.


Výhoda domácich

Dnes na väčšine ulíc mimo centra Bratislavy parkovanie neobmedzujú a v regulovaných oblastiach Starého Mesta sa zasa dá prenajať miesto na parkovanie aj dlhodobo na jeden rok, tvrdí magistrát, a chce to zmeniť.

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) hovorí, že obyvatelia s trvalým pobytom budú v novom systéme zvýhodnení.

„Majú nárok na to, aby parkovali pred svojím domom za symbolický poplatok. Keď má niekto dve alebo tri autá, alebo keď tu pracujú a bývajú ľudia, ktorí majú trvalé bydlisko mimo Bratislavy, nemusia mať nárok na auto pod svojím domom, lebo tu neplatia dane,“ hovorí primátor.

Hodina za euro

O cenách za parkovanie je podľa Ftáčnika ešte predčasné hovoriť.

Poplatky majú podľa návrhu magistrátu závisieť od času parkovania – iný má byť v dopravnej špičke a mimo nej – a tiež od lokality v Bratislave.

V najviac vyťažených lokalitách chce magistrát vo svojom návrhu uličné parkovanie obmedziť na dve hodiny a striktne to kontrolovať.

„Platené parkovanie by sa malo v oblastiach s vysokým dopytom po parkovaní predĺžiť aj po štvrtej popoludní.“

Za hodinu parkovania na ulici odporúča magistrát platiť jedno euro.

Bezplatne by mali rezidenti parkovať len vo svojej zóne. „Nebudú oprávnení bezplatne parkovať na uliciach mimo ich rezidenčnej zóny.“

Pri každom parkovacom mieste by chcelo mesto nainštalovať elektronický senzor. Z diaľky aj na internete by sa dalo zistiť, koľko parkovacích miest je kde voľných.

Jedna mestská firma

Prevádzkovateľom parkovania v celom meste má byť mestská firma Mepasys.

Mestské časti protestujú. Nechcú, aby vyberali poplatky v meste a peniaze im len prerozdeľovali. Staré Mesto výber firmy považuje za protizákonný.

„Na výber firmy by mala prebehnúť riadna verejná súťaž,“ vraví staromestský hovorca Tomáš Halán.

Člen dopravnej komisie v Dúbravke Juraj Káčer (pravicová koalícia) sa zas obáva vzniku veľkej firmy s vysokými nákladmi na prevádzku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  4. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  5. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  1. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  2. Compliance – who should be responsible?
  3. Employee's age as a new ground for notice of termination
  4. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  5. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  6. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  10. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 029
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 13 575
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 652
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 854
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 856
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 236
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 238
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 050
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 2 101
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 082
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 940
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 321
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 883
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 741
  5. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 555
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 377
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 704
  8. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 689
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu