SME
Štvrtok, 23. marec, 2023 | Meniny má Adrián

Nové parkovanie v Bratislave: domáci proti cezpoľným

Bratislava sa má rozdeliť na zóny. Obyvatelia majú zadarmo parkovať len v rámci tej svojej.

Parkovanie v Petržalke.Parkovanie v Petržalke. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Spoplatniť verejný priestor, vytvoriť jeden parkovací systém pre celé mesto, zrušiť vyhradené parkovanie a zvýhodniť pri parkovaní obyvateľov s trvalým pobytom, sú hlavné myšlienky stratégie dopravnej politiky Bratislavy.

Návrh magistrátu, ktorý chce tiež znevýhodniť dlhodobé parkovanie, teraz pripomienkujú mestské časti. Do praxe sa ešte tak skoro v celom meste nedostane, čaká ho aj verejná diskusia.

V prvých mestských častiach by však pilotne mohol systém začať fungovať už na budúci rok, hovorí šéf dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ). Celé mesto by naň mohlo prejsť počas dvoch, troch rokov.

Termín môže ešte padnúť, viaceré mestské časti s návrhom nesúhlasia.

info
Parkovanie
Návrh mesta
  • spoplatnenie celého verejného priestoru;
  • zvýhodniť obyvateľov;
  • umožniť krátkodobé parkovanie a znevýhodniť dlhodobé - celodenné parkovanie;
  • zrušiť vyhradené parkovanie – s výnimkou invalidov, sanitiek, diplomatov či taxíkov;
  • zaviesť jednotné zúčtovacie stredisko pre celé mesto s možnosťou nastavenia poplatkov pre mestské časti;
  • z príjmov z parkovania zaviesť fond dopravy, ktorý má udržiavať parkovacie miesta a regulovať dopravu;
  • navrhované poplatky

– odporúčanie od pondelka do piatka – od 8.00– 19.00 – rezidenti majú byť zvýhodnení (ročný poplatok);

1 hodina – 1 euro;

2 hodiny – 2,75 eura;

2,5 hodiny – 4 eurá.


Výhoda domácich

Dnes na väčšine ulíc mimo centra Bratislavy parkovanie neobmedzujú a v regulovaných oblastiach Starého Mesta sa zasa dá prenajať miesto na parkovanie aj dlhodobo na jeden rok, tvrdí magistrát, a chce to zmeniť.

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) hovorí, že obyvatelia s trvalým pobytom budú v novom systéme zvýhodnení.

„Majú nárok na to, aby parkovali pred svojím domom za symbolický poplatok. Keď má niekto dve alebo tri autá, alebo keď tu pracujú a bývajú ľudia, ktorí majú trvalé bydlisko mimo Bratislavy, nemusia mať nárok na auto pod svojím domom, lebo tu neplatia dane,“ hovorí primátor.

Hodina za euro

O cenách za parkovanie je podľa Ftáčnika ešte predčasné hovoriť.

Poplatky majú podľa návrhu magistrátu závisieť od času parkovania – iný má byť v dopravnej špičke a mimo nej – a tiež od lokality v Bratislave.

V najviac vyťažených lokalitách chce magistrát vo svojom návrhu uličné parkovanie obmedziť na dve hodiny a striktne to kontrolovať.

„Platené parkovanie by sa malo v oblastiach s vysokým dopytom po parkovaní predĺžiť aj po štvrtej popoludní.“

Za hodinu parkovania na ulici odporúča magistrát platiť jedno euro.

Bezplatne by mali rezidenti parkovať len vo svojej zóne. „Nebudú oprávnení bezplatne parkovať na uliciach mimo ich rezidenčnej zóny.“

Pri každom parkovacom mieste by chcelo mesto nainštalovať elektronický senzor. Z diaľky aj na internete by sa dalo zistiť, koľko parkovacích miest je kde voľných.

Jedna mestská firma

Prevádzkovateľom parkovania v celom meste má byť mestská firma Mepasys.

Mestské časti protestujú. Nechcú, aby vyberali poplatky v meste a peniaze im len prerozdeľovali. Staré Mesto výber firmy považuje za protizákonný.

„Na výber firmy by mala prebehnúť riadna verejná súťaž,“ vraví staromestský hovorca Tomáš Halán.

Člen dopravnej komisie v Dúbravke Juraj Káčer (pravicová koalícia) sa zas obáva vzniku veľkej firmy s vysokými nákladmi na prevádzku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Koho prepustiť a komu zvýšiť mzdu? Také otázky budú riešiť firmy
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  2. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  3. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  4. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  5. Rozdielový impulz: Fix hypotéky 1,49 % na tri roky
  6. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  7. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  8. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 039
  2. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 544
  3. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 182
  4. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 8 842
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 819
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 508
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 911
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 1 661
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  2. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  3. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  5. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  6. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  7. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  8. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 317
  2. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 6 582
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 254
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 551
  5. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 3 424
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 327
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 612
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 526
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu