SME
Nedeľa, 18. apríl, 2021 | Meniny má ValérKrížovkyKrížovky

Nové parkovanie v Bratislave: domáci proti cezpoľným

Bratislava sa má rozdeliť na zóny. Obyvatelia majú zadarmo parkovať len v rámci tej svojej.

Parkovanie v Petržalke.Parkovanie v Petržalke. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Spoplatniť verejný priestor, vytvoriť jeden parkovací systém pre celé mesto, zrušiť vyhradené parkovanie a zvýhodniť pri parkovaní obyvateľov s trvalým pobytom, sú hlavné myšlienky stratégie dopravnej politiky Bratislavy.

Návrh magistrátu, ktorý chce tiež znevýhodniť dlhodobé parkovanie, teraz pripomienkujú mestské časti. Do praxe sa ešte tak skoro v celom meste nedostane, čaká ho aj verejná diskusia.

V prvých mestských častiach by však pilotne mohol systém začať fungovať už na budúci rok, hovorí šéf dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ). Celé mesto by naň mohlo prejsť počas dvoch, troch rokov.

Termín môže ešte padnúť, viaceré mestské časti s návrhom nesúhlasia.

info
Parkovanie
Návrh mesta
  • spoplatnenie celého verejného priestoru;
  • zvýhodniť obyvateľov;
  • umožniť krátkodobé parkovanie a znevýhodniť dlhodobé - celodenné parkovanie;
  • zrušiť vyhradené parkovanie – s výnimkou invalidov, sanitiek, diplomatov či taxíkov;
  • zaviesť jednotné zúčtovacie stredisko pre celé mesto s možnosťou nastavenia poplatkov pre mestské časti;
  • z príjmov z parkovania zaviesť fond dopravy, ktorý má udržiavať parkovacie miesta a regulovať dopravu;
  • navrhované poplatky

– odporúčanie od pondelka do piatka – od 8.00– 19.00 – rezidenti majú byť zvýhodnení (ročný poplatok);

1 hodina – 1 euro;

2 hodiny – 2,75 eura;

2,5 hodiny – 4 eurá.


Výhoda domácich

Dnes na väčšine ulíc mimo centra Bratislavy parkovanie neobmedzujú a v regulovaných oblastiach Starého Mesta sa zasa dá prenajať miesto na parkovanie aj dlhodobo na jeden rok, tvrdí magistrát, a chce to zmeniť.

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) hovorí, že obyvatelia s trvalým pobytom budú v novom systéme zvýhodnení.

„Majú nárok na to, aby parkovali pred svojím domom za symbolický poplatok. Keď má niekto dve alebo tri autá, alebo keď tu pracujú a bývajú ľudia, ktorí majú trvalé bydlisko mimo Bratislavy, nemusia mať nárok na auto pod svojím domom, lebo tu neplatia dane,“ hovorí primátor.

Hodina za euro

O cenách za parkovanie je podľa Ftáčnika ešte predčasné hovoriť.

Poplatky majú podľa návrhu magistrátu závisieť od času parkovania – iný má byť v dopravnej špičke a mimo nej – a tiež od lokality v Bratislave.

V najviac vyťažených lokalitách chce magistrát vo svojom návrhu uličné parkovanie obmedziť na dve hodiny a striktne to kontrolovať.

„Platené parkovanie by sa malo v oblastiach s vysokým dopytom po parkovaní predĺžiť aj po štvrtej popoludní.“

Za hodinu parkovania na ulici odporúča magistrát platiť jedno euro.

Bezplatne by mali rezidenti parkovať len vo svojej zóne. „Nebudú oprávnení bezplatne parkovať na uliciach mimo ich rezidenčnej zóny.“

Pri každom parkovacom mieste by chcelo mesto nainštalovať elektronický senzor. Z diaľky aj na internete by sa dalo zistiť, koľko parkovacích miest je kde voľných.

Jedna mestská firma

Prevádzkovateľom parkovania v celom meste má byť mestská firma Mepasys.

Mestské časti protestujú. Nechcú, aby vyberali poplatky v meste a peniaze im len prerozdeľovali. Staré Mesto výber firmy považuje za protizákonný.

„Na výber firmy by mala prebehnúť riadna verejná súťaž,“ vraví staromestský hovorca Tomáš Halán.

Člen dopravnej komisie v Dúbravke Juraj Káčer (pravicová koalícia) sa zas obáva vzniku veľkej firmy s vysokými nákladmi na prevádzku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  4. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  5. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  4. AURES Holdings sa vydáva na západ
  5. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  6. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Reverzné inžinierstvo na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 985
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 19 108
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 579
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 642
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 539
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 743
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 892
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 805
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 593
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 442
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu