BRATISLAVA. Spoplatniť verejný priestor, vytvoriť jeden parkovací systém pre celé mesto, zrušiť vyhradené parkovanie a zvýhodniť pri parkovaní obyvateľov s trvalým pobytom, sú hlavné myšlienky stratégie dopravnej politiky Bratislavy.
Návrh magistrátu, ktorý chce tiež znevýhodniť dlhodobé parkovanie, teraz pripomienkujú mestské časti. Do praxe sa ešte tak skoro v celom meste nedostane, čaká ho aj verejná diskusia.
V prvých mestských častiach by však pilotne mohol systém začať fungovať už na budúci rok, hovorí šéf dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ). Celé mesto by naň mohlo prejsť počas dvoch, troch rokov.
Termín môže ešte padnúť, viaceré mestské časti s návrhom nesúhlasia.
Parkovanie
Návrh mesta
spoplatnenie celého verejného priestoru;
zvýhodniť obyvateľov;
umožniť krátkodobé parkovanie a znevýhodniť dlhodobé - celodenné parkovanie;
zrušiť vyhradené parkovanie – s výnimkou invalidov, sanitiek, diplomatov či taxíkov;
zaviesť jednotné zúčtovacie stredisko pre celé mesto s možnosťou nastavenia poplatkov pre mestské časti;
z príjmov z parkovania zaviesť fond dopravy, ktorý má udržiavať parkovacie miesta a regulovať dopravu;
navrhované poplatky
– odporúčanie od pondelka do piatka – od 8.00– 19.00 – rezidenti majú byť zvýhodnení (ročný poplatok);
1 hodina – 1 euro;
2 hodiny – 2,75 eura;
2,5 hodiny – 4 eurá.
Výhoda domácich
Dnes na väčšine ulíc mimo centra Bratislavy parkovanie neobmedzujú a v regulovaných oblastiach Starého Mesta sa zasa dá prenajať miesto na parkovanie aj dlhodobo na jeden rok, tvrdí magistrát, a chce to zmeniť.
Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) hovorí, že obyvatelia s trvalým pobytom budú v novom systéme zvýhodnení.
„Majú nárok na to, aby parkovali pred svojím domom za symbolický poplatok. Keď má niekto dve alebo tri autá, alebo keď tu pracujú a bývajú ľudia, ktorí majú trvalé bydlisko mimo Bratislavy, nemusia mať nárok na auto pod svojím domom, lebo tu neplatia dane,“ hovorí primátor.
Hodina za euro
O cenách za parkovanie je podľa Ftáčnika ešte predčasné hovoriť.
Poplatky majú podľa návrhu magistrátu závisieť od času parkovania – iný má byť v dopravnej špičke a mimo nej – a tiež od lokality v Bratislave.
V najviac vyťažených lokalitách chce magistrát vo svojom návrhu uličné parkovanie obmedziť na dve hodiny a striktne to kontrolovať.
„Platené parkovanie by sa malo v oblastiach s vysokým dopytom po parkovaní predĺžiť aj po štvrtej popoludní.“
Za hodinu parkovania na ulici odporúča magistrát platiť jedno euro.
Bezplatne by mali rezidenti parkovať len vo svojej zóne. „Nebudú oprávnení bezplatne parkovať na uliciach mimo ich rezidenčnej zóny.“
Pri každom parkovacom mieste by chcelo mesto nainštalovať elektronický senzor. Z diaľky aj na internete by sa dalo zistiť, koľko parkovacích miest je kde voľných.
Jedna mestská firma
Prevádzkovateľom parkovania v celom meste má byť mestská firma Mepasys.
Mestské časti protestujú. Nechcú, aby vyberali poplatky v meste a peniaze im len prerozdeľovali. Staré Mesto výber firmy považuje za protizákonný.
„Na výber firmy by mala prebehnúť riadna verejná súťaž,“ vraví staromestský hovorca Tomáš Halán.
Člen dopravnej komisie v Dúbravke Juraj Káčer (pravicová koalícia) sa zas obáva vzniku veľkej firmy s vysokými nákladmi na prevádzku.
Prečítaj si, čo hovoria o návrhu parkovania mestské časti.