
FOTO - BARBORA MANČÍKOVÁ
Do akej miery by mali mať autá prístup do centra?
„Hlavná musí byť hromadná doprava. Na druhom mieste bezpečný pohyb chodcov, potom dojazd vozidiel k objektom. Centrum by malo slúžiť pre autá iba ako cieľ. To je princíp riešenia dopravy v centre mesta. A čo najviac vylúčiť tranzitnú dopravu.“
Váš pohľad na situáciu v Bratislave?
„Vodiči si stále myslia, že sú na cestách vždy a všade privilegovaní. V centre sa niektoré regulačné prvky zaviedli už pred desiatimi rokmi, keď sa uzavrelo svetelnou signalizáciou, ktorá sem vpustí len únosné množstvo vozidiel. Odvtedy je v centre stabilné dopravné zaťaženie. Napríklad na hlavných trasách Námestie SNP, Štúrova, Špitálska a Dunajská ulica priemer neprekročil desaťtisíc vozidiel za dvadsaťštyri hodín. Na porovnanie – po Lamačskej jazdí 60-tisíc vozidiel, na Prístavnom moste 90-tisíc, na dopravnom okruhu na Karadžičovej okolo 30– až 35-tisíc vozidiel za 24 hodín. No dopravné prúdy sú aj v centre pomerne silné, napríklad špičkové zaťaženie na Námestí SNP je stále približne 800 až 900 vozidiel za hodinu. Je vecou vývoja, ako bude tlmenie dopravy pokračovať. Zníženie rýchlosti na 30 km/h platí zatiaľ iba pol roka.“
Ako pokračuje riešenie nedostatku parkovacích miest v centre?
„Problémom centra mesta je parkovanie. Keďže je to cieľová zóna, musí tam byť primeraná kapacita miest. Momentálne sú všetky miesta pri komunikáciách vyťažené na 95 až 100 percent. Na parkovanie sa používajú protiprávne aj plochy určené na niečo iné. Treba riešiť nové kapacity mimo komunikačnej siete. Výrazne pomohli garáže Alexia a Uršulínska, garáž Carlton so 400 miestami čiastočne, pretože sú tam regulačné opatrenia, no a garáž na Vysokej znamená ďalších tristo miest. Je fakt, že parkovanie v garážových priestoroch je ešte na naše podmienky drahé a nie všetci ho využívajú, ale dá sa povedať, že všetci návštevníci majú možnosť zaparkovať bez dlhého čakania. Riešenie centra mesta je založené na princípe neprejazdných zón. Po uzavretí zón Rigeleho – Hviezdoslavovo námestie sa bude podobne pokračovať pre všetky časti centra. S cieľom vylúčiť všetky vozidlá, ktoré s centrom priamo nesúvisia. Prvý krok sa zaviedol v deväťdesiatom roku, keď sa zrušilo prepojenie Dunajská – SNP, vtedy sme Námestie SNP zjednosmernili. Výsledným riešením by malo byť Nám. SNP neprejazdné, s koncovou garážou pre 700 – 800 áut. Z každej strany centra bude okolo tisíc parkovacích miest, ktoré čiastočne pokryjú deficit.“
Budú mať aj obyvatelia centra kde parkovať?
„Parkovať pri cestách by sa malo menej. Jednou z úloh, ktorú schválilo miestne zastupiteľstvo, je rokovať s prevádzkovateľmi garáží, aby poskytovali zľavy obyvateľom centra. Samozrejme, musí to byť obojstranná dohoda. Niektoré úľavy pre obyvateľov z okolia sú v garáži Alexia, Carlton ponúka zľavnené státia v noci, v sobotu a nedeľu. Snahou je, aby v čase, keď sú nevyťažené, mohli obyvatelia blízkej lokality parkovať v garážach podstatne lacnejšie ako náhodný motorista. No obyvatelia centra by sa mali orientovať najmä na úpravy vnútroblokov a dvorov. Tam by sa dalo riešiť aj odstavovanie vozidiel.“
TEXT A FOTOBARBORA MANČÍKOVÁ