Parkovanie zadarmo sa má v hlavnom meste skončiť

Nový systém má zrušiť vyhradené parkovanie a spoplatniť cezpoľných. Viac majú platiť ľudia s viacerými autami.

Ľudia s trvalým pobytom v Bratislave vraj budú môcť pred domom parkovať za symbolickú cenu.(Zdroj: TASR)

Bratislava navrhuje zjednotiť parkovanie pre celé mesto. Staré Mesto má vlastný systém a nesúhlasí.

BRATISLAVA. „Hlavnou myšlienkou je, že parkovanie nie je zadarmo,“ hovorí bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) o návrhu stratégie dopravnej politiky parkovania, ktorú hlavné mesto pripravuje.

Ľudia sú podľa Ftáčnika zvyknutí, že chcú parkovať pod svojím domom na mieste, za ktoré nemusia platiť.

„Vzhľadom na pribúdajúci počet áut a nedostatok parkovacích miest, to jednoducho už nie je možné, musíme začať parkovanie regulovať pomocou poplatkov.“

O cenách za parkovanie je podľa Ftáčnika ešte predčasné hovoriť, podobne nejasné je aj to, kedy Bratislava zmení svoju statickú dopravu.

Návrh dopravnej politiky dalo teraz mesto pripomienkovať sedemnástim mestským častiam, potom chce zorganizovať verejnú diskusiu a materiál musia odhlasovať mestskí poslanci. Primátor priznáva, že diskusia bude trvať niekoľko mesiacov.

Napríklad Staré Mesto, ktoré má vlastný parkovací systém, s návrhom magistrátu nesúhlasí.

Asi už o rok

info
Parkovanie
Čo je v návrhu parkovacej politiky
  • spoplatniť celý verejný priestor;
  • zvýhodniť rezidentov;
  • umožniť krátkodobé parkovanie a znevýhodniť dlhodobé;
  • zrušiť vyhradené parkovanie
  • zaviesť fond dopravy z príjmov z parkovania – na údržbu parkovacích miest;
  • zaviesť jednotné zúčtovacie stredisko s možnosťou nastavenia výšky poplatkov pre mestské časti.

Mesto sa inšpirovalo európskymi hlavnými mestami, kde podobné systémy fungujú roky.

O stratégii už rokovala mestská dopravná komisia, jej predseda Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že pilotne v prvých mestských častiach by mohol začať systém platiť už od budúceho roka.

Celé mesto by na naň mohlo prejsť počas dvoch, troch rokov.

Parkujú u susedov

Podstatnou zmenou má byť, že parkovanie pre celé mesto bude zjednotené s jedným zúčtovacím strediskom. Jednotlivé mestské časti by si mohli nastaviť rôzne výšky poplatkov.

„Nechceme, aby časť Petržalky bola parkoviskom pre ľudí zamestnaných v Starom Meste,“ hovorí petržalský starosta Vladimír Bajan (nezávislý).

Odkedy Staré Mesto začalo v roku 2010 parkovanie regulovať, nechávajú niektorí šoféri svoje autá za jeho hranicou.

Počas pracovného týždňa stoja najmä v Petržalke či Ružinove.

Cezpoľní zaplatia

Najväčšiu zmenu by mali pocítiť ľudia, ktorí v Bratislave nemajú trvalý pobyt.

„Trvalo bývajúci obyvatelia majú nárok na to, aby parkovali pred svojím domom za symbolický poplatok,“ hovorí Ftáčnik. „Tí sa nemusia báť.“

Viac by mali platiť nielen cezpoľní, ale aj tí, ktorí majú viac áut či podnikatelia. „Dnes nemajú zabezpečené parkovacie miesta a zaberajú miesta obyvateľom,“ povedal primátor.

Heslom parkovacej politiky je „prednosť pre rezidentov s jedným autom na jeden byt“.

Ftáčnik priznáva, že mesto musí riešiť nové parkovacie miesta. „Musíme šoférom ponúknuť alternatívu, keď povieme, že tu nemôžu stáť, musíme povedať, kde môžu.“

Systém by podľa Uhlera mal motivovať ľudí, ktorí prichádzajú za prácou do Bratislavy, aby jazdili železnicou či Bratislavskou integrovanou dopravou.

Koniec vyhradenia

Vyhradené parkovacie miesta na 24 hodín by mali byť minulosťou. Vyhradia už len miesta pre invalidov, hasičov, policajtov či taxikárov.

V novom bratislavskom systéme by mali miesta „kolovať“.

„Viem si napríklad v Petržalke predstaviť, že cez deň tam parkuje niekto, kto tam pracuje a večer obyvateľ,“ povedal Ftáčnik. „Petržalka je kritická, lebo bola postavená v čase, keď na päť bytov bolo jedno parkovacie miesto.“

ico

Staré Mesto: Návrh je rizikom

Mestská časť nechce, aby peniaze vyberala jedna firma, a ona z nich dostávala len časť.

STARÉ MESTO. To, čo je vhodné pre Staré Mesto, nemusí byť vhodné pre Petržalku, upozorňuje na nedostatky v návrhu parkovacej politiky magistrátu Staré Mesto. „Staré Mesto rieši problém parkovania najmä cez deň, Petržalka najmä večer a v noci,“ vraví Tomáš Halán, staromestský hovorca.

Mestská časť namieta nielen proti jednotnému systému pre celé mesto, ale aj proti výberu poplatkov za parkovanie. Magistrát navrhuje, aby ich vyberala jedna mestská firma.

„Riešenia cez mestské firmy sa neosvedčili, môžu byť rizikové,“ hovorí Halán. Ide podľa neho najmä o možný politický vplyv. Nesúhlasia s tým, aby jedna firma vyberala peniaze a len časť z nich odovzdávala mestským častiam.

Starému Mestu prekáža aj jeden prevádzkovateľ na všetky komunikácie, čo je podľa nich v rozpore s koncepciou rozdelenia právomocí. Dnes magistrát spravuje cesty 1. a 2. triedy a mestské časti komunikácie 3. a 4. triedy.

Staré Mesto začalo okrem toho pripravovať vlastnú parkovaciu politiku, do ktorej už investovalo peniaze. Rezidentné parkovanie tam začalo fungovať v roku 2010.

Lucia Tkáčiková

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 660
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 051
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 002
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 114
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 919
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 163
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 976
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 668
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 634
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 591