SME
Streda, 29. marec, 2023 | Meniny má Miroslav

Parkovanie zadarmo sa má v hlavnom meste skončiť

Nový systém má zrušiť vyhradené parkovanie a spoplatniť cezpoľných. Viac majú platiť ľudia s viacerými autami.

Ľudia s trvalým pobytom v Bratislave vraj budú môcť pred domom parkovať za symbolickú cenu.Ľudia s trvalým pobytom v Bratislave vraj budú môcť pred domom parkovať za symbolickú cenu. (Zdroj: TASR)

Bratislava navrhuje zjednotiť parkovanie pre celé mesto. Staré Mesto má vlastný systém a nesúhlasí.

BRATISLAVA. „Hlavnou myšlienkou je, že parkovanie nie je zadarmo,“ hovorí bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) o návrhu stratégie dopravnej politiky parkovania, ktorú hlavné mesto pripravuje.

Ľudia sú podľa Ftáčnika zvyknutí, že chcú parkovať pod svojím domom na mieste, za ktoré nemusia platiť.

„Vzhľadom na pribúdajúci počet áut a nedostatok parkovacích miest, to jednoducho už nie je možné, musíme začať parkovanie regulovať pomocou poplatkov.“

O cenách za parkovanie je podľa Ftáčnika ešte predčasné hovoriť, podobne nejasné je aj to, kedy Bratislava zmení svoju statickú dopravu.

Návrh dopravnej politiky dalo teraz mesto pripomienkovať sedemnástim mestským častiam, potom chce zorganizovať verejnú diskusiu a materiál musia odhlasovať mestskí poslanci. Primátor priznáva, že diskusia bude trvať niekoľko mesiacov.

Napríklad Staré Mesto, ktoré má vlastný parkovací systém, s návrhom magistrátu nesúhlasí.

Asi už o rok

info
Parkovanie
Čo je v návrhu parkovacej politiky
  • spoplatniť celý verejný priestor;
  • zvýhodniť rezidentov;
  • umožniť krátkodobé parkovanie a znevýhodniť dlhodobé;
  • zrušiť vyhradené parkovanie
  • zaviesť fond dopravy z príjmov z parkovania – na údržbu parkovacích miest;
  • zaviesť jednotné zúčtovacie stredisko s možnosťou nastavenia výšky poplatkov pre mestské časti.

Mesto sa inšpirovalo európskymi hlavnými mestami, kde podobné systémy fungujú roky.

O stratégii už rokovala mestská dopravná komisia, jej predseda Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že pilotne v prvých mestských častiach by mohol začať systém platiť už od budúceho roka.

Celé mesto by na naň mohlo prejsť počas dvoch, troch rokov.

Parkujú u susedov

Podstatnou zmenou má byť, že parkovanie pre celé mesto bude zjednotené s jedným zúčtovacím strediskom. Jednotlivé mestské časti by si mohli nastaviť rôzne výšky poplatkov.

„Nechceme, aby časť Petržalky bola parkoviskom pre ľudí zamestnaných v Starom Meste,“ hovorí petržalský starosta Vladimír Bajan (nezávislý).

Odkedy Staré Mesto začalo v roku 2010 parkovanie regulovať, nechávajú niektorí šoféri svoje autá za jeho hranicou.

Počas pracovného týždňa stoja najmä v Petržalke či Ružinove.

Cezpoľní zaplatia

Najväčšiu zmenu by mali pocítiť ľudia, ktorí v Bratislave nemajú trvalý pobyt.

„Trvalo bývajúci obyvatelia majú nárok na to, aby parkovali pred svojím domom za symbolický poplatok,“ hovorí Ftáčnik. „Tí sa nemusia báť.“

Viac by mali platiť nielen cezpoľní, ale aj tí, ktorí majú viac áut či podnikatelia. „Dnes nemajú zabezpečené parkovacie miesta a zaberajú miesta obyvateľom,“ povedal primátor.

Heslom parkovacej politiky je „prednosť pre rezidentov s jedným autom na jeden byt“.

Ftáčnik priznáva, že mesto musí riešiť nové parkovacie miesta. „Musíme šoférom ponúknuť alternatívu, keď povieme, že tu nemôžu stáť, musíme povedať, kde môžu.“

Systém by podľa Uhlera mal motivovať ľudí, ktorí prichádzajú za prácou do Bratislavy, aby jazdili železnicou či Bratislavskou integrovanou dopravou.

Koniec vyhradenia

Vyhradené parkovacie miesta na 24 hodín by mali byť minulosťou. Vyhradia už len miesta pre invalidov, hasičov, policajtov či taxikárov.

V novom bratislavskom systéme by mali miesta „kolovať“.

„Viem si napríklad v Petržalke predstaviť, že cez deň tam parkuje niekto, kto tam pracuje a večer obyvateľ,“ povedal Ftáčnik. „Petržalka je kritická, lebo bola postavená v čase, keď na päť bytov bolo jedno parkovacie miesto.“

ico

Staré Mesto: Návrh je rizikom

Mestská časť nechce, aby peniaze vyberala jedna firma, a ona z nich dostávala len časť.

STARÉ MESTO. To, čo je vhodné pre Staré Mesto, nemusí byť vhodné pre Petržalku, upozorňuje na nedostatky v návrhu parkovacej politiky magistrátu Staré Mesto. „Staré Mesto rieši problém parkovania najmä cez deň, Petržalka najmä večer a v noci,“ vraví Tomáš Halán, staromestský hovorca.

Mestská časť namieta nielen proti jednotnému systému pre celé mesto, ale aj proti výberu poplatkov za parkovanie. Magistrát navrhuje, aby ich vyberala jedna mestská firma.

„Riešenia cez mestské firmy sa neosvedčili, môžu byť rizikové,“ hovorí Halán. Ide podľa neho najmä o možný politický vplyv. Nesúhlasia s tým, aby jedna firma vyberala peniaze a len časť z nich odovzdávala mestským častiam.

Starému Mestu prekáža aj jeden prevádzkovateľ na všetky komunikácie, čo je podľa nich v rozpore s koncepciou rozdelenia právomocí. Dnes magistrát spravuje cesty 1. a 2. triedy a mestské časti komunikácie 3. a 4. triedy.

Staré Mesto začalo okrem toho pripravovať vlastnú parkovaciu politiku, do ktorej už investovalo peniaze. Rezidentné parkovanie tam začalo fungovať v roku 2010.

Lucia Tkáčiková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Ako sa vás dotknú nasledujúce mesiace? Predpovedajú traja odborníci
  4. Novelizácia druhého piliera: doplatia chudobní na bohatých?
  5. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  6. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  7. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  8. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  1. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  2. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  3. Novelizácia druhého piliera: doplatia chudobní na bohatých?
  4. Ako poraziť vysokú infláciu? Napríklad výnosom 24 % za 3 roky
  5. 8 vecí, na ktoré záhradkári pravidelne zabúdajú
  6. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  7. 7 rýchlych tipov, ako lepšie hospodáriť v domácnosti
  8. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 651
  2. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 7 188
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 722
  4. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 3 783
  5. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 2 650
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 584
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 570
  8. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 1 718
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  2. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  3. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  5. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  6. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  7. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  8. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 23 127
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 689
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 643
  4. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 6 706
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 392
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 861
  7. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy 2 809
  8. Ján Valchár: Personálne čistky v Rusku (keď oligarchovia zúfajú) 2 623
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťZatvoriť reklamu