
Juraj Hanulay ml. (na snímke) na koni Kentaur Wiener Wald bude členom družstva v prestížnom Pohári národov na 37. ročníku najvýznamnejších jazdeckých pretekov na Slovensku – Grand Prix Bratislava CSIO-W. FOTO – ARCHÍV
V súťaži družstiev o Pohár národov budú Slovensko reprezentovať Juraj Hanulay ml. (na koni Kentaur Wiener Wald), Marián Štangel (Boris du Melniere), Róbert Pál (Ludo), František Pál (Claudio) a náhradník Marek Javorský (Grandina).
Jazdectvo má v slovenskej metropole bohatú históriu. Podľa písomných dokladov sa 15. septembra 1563 uskutočnila v Dóme sv. Martina korunovácia uhorského kráľa Maximiliána II. a po nej na pravom brehu Dunaja rytiersky turnaj a konské preteky dotované sumou 3000 toliarov.
Jazdecké súťaže a konské preteky sa tu potom konali pri každej kráľovskej korunovácii, počas zasadaní uhorského snemu a ďalších slávnostných príležitostiach. Jazdecké preteky podobné tým dnešným sa začali formovať neskôr, z honov na divú zver, pri ktorých museli byť kone poslušné, odvážne a vytrvalé. Veľký vplyv na vývoj tohto športu mali vojenské jazdecké kavalérie. Ich príslušníci sa chceli zviditeľniť pred širokou verejnosťou a tak začali poriadať jazdecké šou.
V škótskom Dubline usporiadala Kráľovská jazdecká spoločnosť 15. apríla 1868 preteky jazdcov na koni v skoku do výšky a do diaľky, ktoré sú považované za prvé oficiálne parkúrové súťaže na svete.
Aj Bratislava má svoj primát. O päť rokov neskôr 15. apríla 1873 mali v krytej jazdiarni, ktorá sa nachádzala v blízkosti dnešnej Štefánikovej ulice, svetovú premiéru preteky v drezúre. Usporiadala ich viedenská Campagnereriter-Geselschaft a zúčastnili sa na nich rakúsko-uhorskí dôstojníci zo Schloss-Hofu, z Viedne, Budapešti a Bratislavy.
Zrod pretekov Grand Prix Bratislava sa datuje od roku 1965, keď sa na ihrisku študentského domova Mladá garda konalo prvé medzinárodné jazdecké podujatie v novodobej histórii pod názvom Zlatá podkova. Okrem slovenských a českých jazdcov na ňom štartovali aj pretekári z Budapešti a Berlína. Druhý ročník Zlatej podkovy sa už presunul do Petržalky, na futbalové ihrisko TJ Kovosmalt. Až od roku 1967 sa podujatie definitívne presťahovalo do novovybudovaného športového areálu Slávie SVŠT, kde sa koná s jedinou výnimkou v roku 1968 dodnes. Od roku 1971, keď mu Medzinárodná jazdecká federácia priznala štatút Veľkej ceny (CSI), nesú preteky názov Grand Prix Bratislava..
V doterajšej tridsaťšesťročnej histórii vyhrali zo slovenských jazdcov hlavnú súťaž stupňa T štyria. Ladislav Gonos (1967 a 1974), Vladimír Dudáš (1969), Juraj Hanulay st. (1971) a Andrej Glatz (1976), a len jediná žena v roku 2001 Švédka Lisen Brattová-Fredercsonová. V prestížnej súťaži družstiev o Pohár národov sa z víťazstva najčastejšie tešili nemeckí reprezentanti. Sedemkrát ako SRN a raz ako NDR. (jg)