BRATISLAVA. Vydanie stavebných povolení potrebných na začatie výstavby projektu železničného koridoru TEN-T možno očakávať v máji tohto roka. Stavať by sa mohlo začať koncom prvého alebo začiatkom druhého polroku 2012. odhaduje Ľudovít Horváth zo spoločnosti Dopravoprojekt, ktorá je spracovateľom projektovej dokumentácie.
Stavebné konanie je v súčasnosti prerušené, urobil tak Úrad pre reguláciu železničnej dopravy (ÚRŽD). Ako informoval riaditeľ sekcie špeciálneho stavebného úradu ÚRŽD Štefan Hrivňák, stavebník nepredložil pri podaní potrebné relevantné doklady, aby mohli vo veci rozhodnúť a vydať stavebné povolenie. "Termín na úplné doplnenie podania sa končí 15. februára 2012. Ak do uvedeného termínu stavebník nesplní podmienky z rozhodnutia o prerušení stavebného konania, dňom 16. februára 2012 stavebné konanie zastavíme," uviedol Hrivňák.
Ľudovít Horváth z Dopravoprojektu dodal, že časť požadovaných dokladov už doplnili. "Doplnenie ďalších súvisí s priebehom majetkovo-právneho usporiadania v danom území. Činnosti sú naplánované tak, aby stavebné povolenia mohli byť vydané v čase, ktorý je v súlade s harmonogramom celkovej prípravy začiatku prác," uviedol Horváth. Pri dodržaní príslušných zákonných lehôt v konaniach sa podľa neho dá predpokladať vydanie stavebných povolení v máji tohto roka.
V súčasnosti sú podané na príslušné stavebné úrady žiadosti o stavebné povolenia, ktoré sa týkajú prvej etapy projektu, teda úseku Predmestie – Filiálka, vrátane rekonštrukcie mosta v úseku železničnej trate medzi stanicou Predmestie a Riazanskou ulicou a inžinierskych sietí. Podľa Horvátha by sa mohlo začať stavať ihneď po vyhodnotení verejnej súťaže na výber zhotoviteľa stavby. Vyhlásenie zo strany Železníc Slovenskej republiky možno očakávať v krátkom čase. Harmonogram postupu výstavby si vyberie vybratý zhotoviteľ tak, aby mohol garantovať dodržanie objednávateľom stanovenej lehoty výstavby.
Cieľom projektu TEN-T je integrovať Bratislavu do európskej siete vybudovaním železničnej osi Paríž - Štrasburg - Stuttgart - Viedeň - Bratislava - Budapešť. Investorom projektu TEN-T sú Železnice SR. Trať na území hlavného mesta má plniť funkcie prímestskej a vnútromestskej dopravy. Ide o prepojenie železničnej stanice Bratislava Rača cez stanicu Bratislava-predmestie, Bratislava-filiálka až po železničnú stanicu Bratislava-Petržalka. Veľká časť trasy má viesť podzemím. Prvá etapa výstavby sa výrazne dotkne mestskej časti Nové Mesto – ide totiž o jeden z kľúčových úsekov Predmestie – Filiálka.