Bratislavský vlak ide pod zem

Už prvý tunel má odľahčiť cesty. Kopať a hĺbiť chcú začať ešte do leta.

Koľaje pri stanici Filiálka dnes.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Súťaž na trať pod povrchom majú vyhlásiť ešte tento mesiac.

BRATISLAVA. Hlavné mesto roky čakalo na metro, počúvalo sľuby o tuneloch popod Dunaj aj pod hlavnými dopravnými ťahmi. Teraz má tieto zabudnuté vízie nahradiť aspoň podzemná železnica.

Všetko sa má zbiehať v podzemí na Filiálke, čo je dnes ešte stále zatvorená a nevyužívaná železničná stanica na povrchu. Končiť tam majú prímestské vlaky zo smerov Pezinok, Trnava, Galanta, či Senec, ktorými už teraz denne dochádzajú do Bratislavy tisíce ľudí. Projekt má z áut a autobusov na koľajnice dostať ďalších.

Tunel a dve koľaje

Železnice avizujú, že ešte tento mesiac vyhlásia verejnú súťaž na stavebné práce, stavať sa má začať už

v prvej polovici tohto roka. Celkové náklady vyčíslili vo vestníku verejného obstarávania na 424 miliónov eur.

Prvá fáza projektu spojí Predmestie a Filiálku. „Ide o dvojkoľajný hĺbený tunel, na väčšine trasy uzatvorený,“ opisuje projekt Gabriel Koczkáš z Dopravoprojektu, ktorý tunel projektoval.

Časť tejto trasy povedie v železobetónovej jame, väčšina v tuneli. Spolu bude mať tento úsek takmer 2,5 kilometra.

Aj pod Dunaj, no až neskôr

Na stanici neďaleko Trnavského mýta by cestujúci nevyhnutne nemuseli prestúpiť na MHD. Podzemný tunel má časom ďalej pokračovať okolo autobusovej stanice, novej budovy divadla na nábreží smerom až na petržalskú železničnú stanicu.

Prvý tunel končiaci na Filiálke má byť hotový do roku 2015. „Stavať sa začne hneď po uzatvorení zmluvy s úspešným uchádzačom verejnej súťaže,“ povedala Katarína Pavlíková zo Železníc Slovenskej republiky.

Začiatkom výstavby sú si isté železnice, aj vedenie mesta a župy, hoci ešte na to nemajú schválené peniaze z eurofondov.

ico

Oživia zastávky, tunely budú tri

Tunel pre oba smery majú stavať už tento rok, dva tunely smerujúce do Petržalky neskôr.

BRATISLAVA. Dve železničné stanice sa roky nevyužívajú a sú zarastené. Na Filiálku a Slovany opäť smerujú vlaky.

Ich obnova je súčasťou prvej fázy projektu TEN-T, ktorý má prepojiť vlaky s MHD, pod zemou spojiť pravý a ľavý breh Dunaja, a časom prepojiť Bratislavu až s Parížom.

V prvej fáze obnovia práve nevyužívanú stanicu Filiálka. Podzemným tunelom ju spoja s Predmestím.

Pod zem

Jedinou zastávkou medzi týmito bodmi zasa bude ďalšia zanedbaná železničná zastávka – Slovany. Zmení sa na podzemnú.

„Vznikne v oblasti križovatky Kukučínovej a Riazanskej ulice,“ hovorí Gabriel Koczkáš z Dopravoprojektu. Firma nakreslila návrh trate. Zastávky podľa neho rozmiestnili tak, aby sa čo najlepšie pripojili na mestskú hromadnú dopravu.

Peniaze na prvú fázu idú najmä z eurofondov, časť aj zo štátneho rozpočtu.

Železnice aj ministerstvo dopravy sa už pripravujú na začatie stavby.

„Vlaky by mali vytvoriť reálnu alternatívu k individuálnej automobilovej doprave pri dochádzke ľudí z prímestských regiónov do Bratislavy,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Menšie tunely

V ďalšej fáze sa bude opäť kopať pod zemou. Z jedného dvojkoľajového tunela po Filiálku budú pokračovať dva tunely smerujúce až pod Dunaj.

„V druhej etape budú vybudované dva jednokoľajné razené tunely od stanice Filiálka po železničnú stanicu Petržalka,“ hovorí Koczkáš.

Na tejto trase majú byť zastávka Nivy v blízkosti autobusovej stanice a zastávka Centrum v blízkosti novej budovy SND.

Celá trať bude mať 8,2 kilometra.

Aj po povrchu

Centrum mesta s Petržalkou má spojiť aj ďalší projekt – koľajová dráha cez Starý most. Tá sa na podzemný tunel pripojí pri Dunaji.

Ministerstvo dopravy predpokladá začiatok výstavby povrchovej dráhy na budúci rok.

„V prvej etape bude vybudovaná trať po Bosákovú ulicu a zrekonštruovaný Starý most tak, aby po ňom mohli premávať ľahké koľajové vozidlá,“ povedal hovorca ministerstva Krajčovič.


mapa_res.jpg


filialka_res.jpg

Prvý tunel končiaci na Filiálke má byť hotový do roku 2015.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 236
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 639
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 803
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 050
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 777
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 504
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 399
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 186
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 748
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 378